2 van de 2
 < Vorige 1 2

Temperatuur op 100 graden met mooi weer en file.
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 412

Gepost: 29 juni 2010 06:49 PM
  [ # 16 ]
Han S schreef:

Nou heb ik gisteren toevallig zo’n radiateurtje er uit gesleuteld en ik moet zeggen dat ik ze veel groter gewend ben. Er zijn ook radiateurs met drie rijen, dat betekent 50% meer capaciteit, dat kan de oplossing zijn.

Op het Jaguar forum is iemand die in een oude XJ6 series 1 het motorblok heeft gebouwd van de moderne X300, een blok met veel vermogen en meneer houdt van hard rijden (in Duitsland). De originele radiateur is al minstens twee a drie keer zo groot als die van een DS, maar hij had niettemin koelproblemen en heeft er een aluminium radiateur van een BMW in gebouwd en dat paste heel goed.

Ik heb binnenkort een D Special en ga ook onderzoeken welke moderne radiateur met veel meer capaciteit daar in past want een kokende motor is zeer ongezellig. Bij mijn Jaguar heb ik het koelsysteem ook veranderd, er zit nu een electrische fan (extra) in van een Renault Laguna welke wordt gesuurd met een regelbare thermostaat van een CV unit en ik heb er een expansievat in van een Opel Vectra.

De Jaguar XK heeft een ventilateur met een viscosekoppeling, een fan die naarmate hij meer warmte voelt ook sneller gaat draaien. Maar net als bij de Citroen DS heb je op het moment dat de motor goed heet is en je hem stopt, een hoeveelheid restwarmte in het blok dat wordt afgegeven aan de koelvloeistof. En de waterpomp draait op dat moment niet meer, dus is er nog meer heel weinig stroming via natuurlijke weg.

Op dat moment grijpt bij mij de Renault ventilator in, een flinke fan die de radiateur koelt, waardoor de stroming door het blok weer toeneemt (koud water zakt naar beneden) en het gevaar van koken is verdwenen. Ik heb een paar keer na een snelle rit die motor zien overgeven, een plas KV onder de auto omdat hij alsnog even begon te koken.

Dat probleem moet ook bij de DS oplosbaar zijn.

Over aangekoekt vuil: dat kan veel erger zijn dan je denkt en als je zo’n motor eens uit elkaar haalt schrik je soms van de bergen troep die zich heeft opgehoopt. Ik heb onlangs een motor uit elkaar gehaald waar een onvoorstelbare berg roestige bagger in zat. Met 110 bar water er uit gespoten en de boel is weer brandschoon.

Dat scheelt inderdaad heel veel koeling, ik heb gelukkig altijd een grote gehouden ook na een vervanging enige tijd geleden. Van origine behoort mijn godin een 2100 injectie onder haar vooronder te bezitten. Deze heb ik vervangen door een 2300 carberateur maar wel met een radiateur van een een 2100 met een bovenliggend expansievat zoals deze er origineel ook in hoort te zitten. Ze verbruikt geen druppel koelvloeistof trouwens !

C’est une voiture du ministre !

Profiel  

Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 412

Gepost: 29 juni 2010 07:03 PM
  [ # 17 ]

Het heeft enige tijd geduurd maar dit gedeeltelijk gereviseerde blok loopt nu veel mooier dan op het moment van de eerste paar duizend kilometers. Ook hoor ik alle vloeistoffen na het afzetten van de motor, netjes teruglopen heel apart want bij mijn vorige blok was dit niet zo duidelijk hoorbaar. Ik gebruik de DS alleen voor grotere afstanden, de kleine afstanden leg ik veelal met een ZX break af. Bedankt voor alle antwoorden ! Ik ga gewoon even de radiateur loshalen en preventief doorspoelen, dit kan nooit geen kwaad.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook