




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De radiateur die ik heb liggen staat inderdaad op ‘pootjes’ en is slechts +/- 30 cm hoog ipv de ongeveer 40 van een gewone brede radiateur.
Wel even breed en dik trouwens.
Dus een 2400 non-airco model.
Ik heb er twee fan’s op gemonteerd (gehad), en deze voldeed prima tot ik een TRS-exemplaar kon overnemen.
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43377
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zou hem moeten zijn. Heb je er misschien een foto van, dan weten we het zeker
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
U vraagt, wij draaien…
en
‘Spirit of avant-garde’
Ik begin me af te vragen of de combo van de uitzonderlijke hitte en het langdurig stilstaan in de file niet gewoon de oorzaak is geweest.
Gisteren naar huis gereden…. Een fijne rit, waarbij ik Collette aardig de sporen gegeven heb. Nu weer met Total Excellium, alhoewel dat in Duitsland SuperPlus blijkt te heten…. Motor loopt weer een stuk stiller… (ik snap nog steeds niet waarom ze met V-Power racing/octaan 100, zo gruwelijk lawaaierig werd, zou juist beter moeten smeren) Hoe dan ook, ze vrat de kilometers op, en dat terwijl de mutsmuts (je kent ze wel, die GPS dingen, mar dan van een ander merk) ons in Berlijn de hele tijd een afgesloten weg op wilde loodsen en we in Bad Oeynhausen toch weer in de file terechtkwamen…. Motortemperatuur bleef perfect onder controle (desalniettemin is een extra fan in ieder geval wel een goed idee… moet hiervoor de hele radiateur vervangen worden, of kan er gewoon een extra fan worden ingebouwd?)
Onderweg in Berlijn ook nog een lifter opgepikt, die richting Dresden wou reizen, dus een benzine station zocht. Hij had Collette de dag te voren al gezien, geparkeerd op Unter Den Linden. Toen we gisteren door de mutsmuts telkens verkeerd werden gestuurd, liep hij langs, zag ons staan, en toen ik een u-turn maakte besloot ie toch maar eens over te steken en te vragen of ie een stukje me mocht. Zijn vader had blijkbaar een Serie 2 gehad, die uiteindelijk enkele jaren stil heeft gestaan in de hoop dat hij haar zou kunnen fixen, maar is uiteindelijk aan een liefhebber met handigheid verkocht. Ze wordt nog steeds gemist als zijnde de fijnste auto die de goede man heeft gereden…. De lifter, die zo mogelijk een nog groter babbelaar is dan ik vertelde in geuren en kleuren over zijn plannen, volgende week moet ie in Polen zijn voor een bruiloft en daarna trekt ie verder richting Turkije (en als ie een Visum op orde krijgt Iran) nu ja, zo kom je nog eens mensen tegen.
Helaas ook nog even de remmen kunnen testen… Ik reed met een stevige gang over de linkerbaan (het laatste stukje dat het mocht) toen een Hollander in een Scenic bedacht dat het misschien een idee was om op de linkerbaan te gaan sukkelen en dus vrolijk naar links kwam zetten van de middelste baan.. Ik had hem al een tijdje gezien, dus hij heeft mij ook aan kunnen zien komen… vol in de ankers en tegelijk op zowel grootlicht, waarschuwingslicht en de claxon… er zal niet meer dan 2 centimeter tussen de wagens hebben gezeten op het moment dat we elkaar het dichts naderden… moge duidelijk zijn dat mijn hart te keer ging als een dolle.. tis maar goed dat de remmen het dus perfect doen, en dat Collette zelfs op snelheid echt onwijs stabiel blijft op de weg…
Hoe dan ook, het was een lange rit, precies 800KM gereden gisteren.
Komende zaterdag doen we weer even een goede schoonmaak zodat ze op Zondag netjes op de meet in Zaltbommel verschijnt Ze is nu niet om aan te zien, zo smerig…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Ik begin me af te vragen of de combo van de uitzonderlijke hitte en het langdurig stilstaan in de file niet gewoon de oorzaak is geweest.
Gisteren naar huis gereden…. Een fijne rit, waarbij ik Collette aardig de sporen gegeven heb. Nu weer met Total Excellium, alhoewel dat in Duitsland SuperPlus blijkt te heten…. Motor loopt weer een stuk stiller… (ik snap nog steeds niet waarom ze met V-Power racing/octaan 100, zo gruwelijk lawaaierig werd, zou juist beter moeten smeren) Hoe dan ook, ze vrat de kilometers op, en dat terwijl de mutsmuts (je kent ze wel, die GPS dingen, mar dan van een ander merk) ons in Berlijn de hele tijd een afgesloten weg op wilde loodsen en we in Bad Oeynhausen toch weer in de file terechtkwamen…. Motortemperatuur bleef perfect onder controle (desalniettemin is een extra fan in ieder geval wel een goed idee… moet hiervoor de hele radiateur vervangen worden, of kan er gewoon een extra fan worden ingebouwd?)
Onderweg in Berlijn ook nog een lifter opgepikt, die richting Dresden wou reizen, dus een benzine station zocht. Hij had Collette de dag te voren al gezien, geparkeerd op Unter Den Linden. Toen we gisteren door de mutsmuts telkens verkeerd werden gestuurd, liep hij langs, zag ons staan, en toen ik een u-turn maakte besloot ie toch maar eens over te steken en te vragen of ie een stukje me mocht. Zijn vader had blijkbaar een Serie 2 gehad, die uiteindelijk enkele jaren stil heeft gestaan in de hoop dat hij haar zou kunnen fixen, maar is uiteindelijk aan een liefhebber met handigheid verkocht. Ze wordt nog steeds gemist als zijnde de fijnste auto die de goede man heeft gereden…. De lifter, die zo mogelijk een nog groter babbelaar is dan ik vertelde in geuren en kleuren over zijn plannen, volgende week moet ie in Polen zijn voor een bruiloft en daarna trekt ie verder richting Turkije (en als ie een Visum op orde krijgt Iran) nu ja, zo kom je nog eens mensen tegen.
Helaas ook nog even de remmen kunnen testen… Ik reed met een stevige gang over de linkerbaan (het laatste stukje dat het mocht) toen een Hollander in een Scenic bedacht dat het misschien een idee was om op de linkerbaan te gaan sukkelen en dus vrolijk naar links kwam zetten van de middelste baan.. Ik had hem al een tijdje gezien, dus hij heeft mij ook aan kunnen zien komen… vol in de ankers en tegelijk op zowel grootlicht, waarschuwingslicht en de claxon… er zal niet meer dan 2 centimeter tussen de wagens hebben gezeten op het moment dat we elkaar het dichts naderden… moge duidelijk zijn dat mijn hart te keer ging als een dolle.. tis maar goed dat de remmen het dus perfect doen, en dat Collette zelfs op snelheid echt onwijs stabiel blijft op de weg…
Hoe dan ook, het was een lange rit, precies 800KM gereden gisteren.
Komende zaterdag doen we weer even een goede schoonmaak zodat ze op Zondag netjes op de meet in Zaltbommel verschijnt Ze is nu niet om aan te zien, zo smerig…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela














































Totaal aantal Berichten: 43377
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MonsieurGrat schreef:Ik begin me af te vragen of de combo van de uitzonderlijke hitte en het langdurig stilstaan in de file niet gewoon de oorzaak is geweest.
Dat zou niet mogen. De boel moet gewoon koel blijven met een goede radiateur en een goed werkende fan.
MonsieurGrat schreef:
Nu weer met Total Excellium, alhoewel dat in Duitsland SuperPlus blijkt te heten…. Motor loopt weer een stuk stiller… (ik snap nog steeds niet waarom ze met V-Power racing/octaan 100, zo gruwelijk lawaaierig werd, zou juist beter moeten smeren) ...
100 octaan benzine heeft geen enkele toevoeging die het beter zou moeten laten “smeren” het enige voordeel is een verhoogde klopvastheid. Ook in 100 octaan zit geen lood of meer smerende troep dan in 95 of 98 octaan. Het is evenwel erg goed spul. Ik heb een aantal jaren geleden een test gedaan met mijn sm op de rollenbank. Tussen euro 95 en 100 octaan uit Duitsland zat een verschil van bijna 15 pk.
Nog één ding: de eerste modellen CX gti hebben een korte 5 bak. De motor draait dus veel toeren bij hoge snelheid. Die modellen zijn niet zo ” autobahn fest” als de latere 2400 en 2500 Gti modellen met langere bak. Toen ze nieuw waren liepen die vroege motoren nogal eens in puin tijdens een lange autobahnrit met hoge snelheid. Let daar op, bij deze motoren geldt NIET topsnelheid=kruissnelheid zoals jarenlang bij alle andere CX modellen wel het geval was.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Dat klopt. Daardoor accelereren ze wel weer beter.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
waterman schreef:MonsieurGrat schreef:Ik begin me af te vragen of de combo van de uitzonderlijke hitte en het langdurig stilstaan in de file niet gewoon de oorzaak is geweest.
Dat zou niet mogen. De boel moet gewoon koel blijven met een goede radiateur en een goed werkende fan.
helder, nu ja, een extra fan, zoals gezegd, kan sowieso geen kwaad…. heb nog even gekeken of er een ek is of zo, mar kan niks ontdekken
waterman schreef:Nog één ding: de eerste modellen CX gti hebben een korte 5 bak. De motor draait dus veel toeren bij hoge snelheid. Die modellen zijn niet zo “autobahn fest” als de latere 2400 en 2500 Gti modellen met langere bak. Toen ze nieuw waren liepen die vroege motoren nogal eens in puin tijdens een lange autobahnrit met hoge snelheid. Let daar op, bij deze motoren geldt NIET topsnelheid=kruissnelheid zoals jarenlang bij alle andere CX modellen wel het geval was.
Heb haar ook absoluut niet constant tegen de top aangehouden, meestentijds rond de 150/160, een snelheid waar ze rustig draait (toerenteller gaf aan tussen de 4000 en 4750) maar wel lekker meekomt op de middelste en linker rijstroken, met af en toe, vooral bergafwaarts, een kort stukje door naar maximum… Maar ik ben dan ook zo’n typ dat er van uitgaat dat de rode lijnen en vlakken op de toerenteller bedoelt zijn om aan te geven: “blijf hier niet te lang, ga lager in je toeren zitten”
Overigens voelde ze achteraf op weg over de A2 vanuit Zaltbommel naar Amsterdam soepeler dan ik gewend ben, dus tis net of ze even lekker los is gekomen…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Sable Doré schreef:Ligt het subtiel naar links trekken niet aan de instelling van de diravi? Misschien centreren?
mijn cx trok ook naar links, ze bleek 2 verschillende maat banden te hebben (175 en 185). Een band vervangen en ze spoort nu perfect.
Gr Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
K, zojuist besloten dat ik van de week toch maar eens ga kijken of ik die extra verstrallers mooi los kan krijgen. Zo ja, dan gaan ze ervan af en komen ze er alleen op als ik daar zin in heb.. uiteindelijk is het gewoon mooier voor de lijnen van de dame (en beter voor de stroomlijn)
TYevens moet ik opzoek naar een andere pook hoes (par eXeMple heeft een mooi exemplaar in de zijne zitten, en dat is het model hoes dat ik ook wil, dit leren flodder ding begint me echt danig te irriteren.
Afgelopen weekend op de Meet was Leo er even en die wees me er vrolijk op dat mijn stuur niet geheel origineel is, is een Turbo stuur waarbij alleen de afdekking over de naaf origineel GTi is.. nu vermoedde ik al dat het niet geheel origineel was wegens het ontbreken van de metalen gepreforeerde plaat in de grleuf van de spaak.. maar het leer van dit stuur is dan wel weer prettig…. dus dat laten we voorlopig maar even zo.
Tevens opzoek naar andere knipperlichten voor de zijschermen (zitten nu de ronde Italiaanse exemplaren op, die moesten er in Duitsland verplicht op als er een trekhaak op zat, wat hier dus het geval was) deze dingen zijn gewoon lelijk, opp Citromobile mooie pijlvormige exemplaren gezien die me beter aanstaan… misschien nog ergens te vinden. Oww, de ophanging van de trekhaak is er nog, maar de haak zelf niet meer, zijn dit standaard modellen of model specifiek.. best handig om toch te hebben voor als het nodig is, dacht ik zo….
Oww, Leo d’r partner (ik ben waardeloos met namen, en de zijne dus weer even vergeten) wees me erop dat ik het koelsysteem alvorens uberhaupt wat te vervangen eens zou moeten reinigen met een goedje dat je er in doet ter vervanging van de koelvloeistof, paar honderd kilometer rijden en dan weer er uit… om er zeker van te zijn dat het slechte koelen niet gewoon een gevalletje van verstopping ergens in de radiateur is… ben vergeten hoe dat goedje hete, maar lijkt me de moeite, als dat slaagt sowieso wel een tweede fan voor de radiateur hangen, eventueel met een schakelaar zodat ik zelf kan bepalen wanneer die bij springt. En kan het zo zijn dat de koeling minder is doordat de extra verstralers voor de grille staan en dus de luchtstroom bemoeilijken?
Oww, en eergisteren vroeg mijn oom heel verbaasd of ik mijn banden wel eens pomp.. die check ik dus iedere week en hield daarbij de opgegeven druk aan die op de stickers stond. 2.1 voor, 2.2 achter.. aanzich al vreemd natuurlijk gezien het grote gewicht op de voorbanden, dus bij wijze van experiment nu voor 2.4 gedaan. voelt meteen nog veel stabieler dan ze al was, piept ook minder als ik wat vlotter een bocht neem. nu is de vraag of het verbruik er ook op vooruit gaat
Zodra de verstralers verwijderd zijn weer even nieuwe foto’s maken..
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Bandendrukken zijn ooit jaren geleden bedacht, met in het hoofd de bandentechnieken van toen ter tijd, in dit geval de jaren 70 á 80. We zijn immers al wat verder, en in die tijd zijn ook banden flink veranderd. Een wat hogere druk kan geen kwaad. Bij mijn 940 negeer ik de 2,1 bar die in de deuren staat (met belading… 1,9 zou genoeg moeten zijn zonder belading…) en pomp ik door tot de manometer op 2.6 bar staat.
Mijn punt: 2.4 zou geen kwaad moeten kunnen.
2.6 bar zelfs… hmmm misschien de moeite om dat te proberen… straks na het werk even bij de pomp langs.. en pompen
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela














































Totaal aantal Berichten: 43377
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2,6 bar? Echt niet!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
2.6 te hard? vrij nieuwe Michelin bandjes? Hmm. k, we wachten nader advies af…
Achter gaan we in ieder geval nog wel wat bij pompen, die staan nu nog op de fabrieksopgave van 2.2, dus daar proberen we 2.3 of ook 2.4… blijf het raar vinden dat juist voor minder dan achter werd geadviseerd… iemand enig idee hoe dat met moderne banden zit?
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
2.6 zou ik ook niet doen bij een CX die normaal gebruikt wordt neen.
Verschil tussen voor en achter is natuurlijk vooral gebaseerd op belasting, zowel qua gewicht als qua aandrijfkrachten etcetera.