Koppelingsregelaar zelf repareren (lekkage): iemand al eens gedaan?
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 03 juli 2010 09:05 PM

Probeer mijn DS21H ‘69 lekvrij te maken…. Behalve het eerder vermelde stuurhuis had ik ook lekkage bij het nylon “verzamelstukje” van de retourleidingen, die met vier aansluitingen, aan de linkerzijde in het vooronder. Het nylon stukje zelf bleek nog in orde, evenals de slangen, een van de “splitpen” klemmetjes klemde waarschijnlijk niet genoeg meer dus zitten nu alle vier slangen met nieuwe slangklemmetjes vast. Een best gepruts, maar geen lekkage meer. 
Vervolgens drie dagen later weer druppels op m’n drip tray. De auto staat hoog op bokken van voren, het LHM reservoir zit vol, heb gemerkt dat via de retourleidingen zo’n beetje alles met elkaar communiceert en zo kun je dus externe lekkages opsporen.

Blijkt de koppelingsregelaar te lekken bij het asje naar de carburateur. Het rubber plugje zit er goed in en de retourleiding is vrij. Er zit wat radiale speling op het asje. Nu kan ik natuurlijk een ruildeel kopen maar ik vraag me af of dit (zelf) te repareren is. Heb de regelaar open gemaakt maar twijfel over hoe het asje eruit gaat, en wil niet riskeren dat het huis oid kapotgaat.
Er staat niets over in het WPH of op dit forum.  Dirk Sassen heeft voor 31,50 Euro wel een revisiesetje, terwijl een gereviseerde regelaar meer dan 150 Euro kost.

Dus mijn vraag is of iemand dit al eens heeft gedaan, hoe, en wat was het resultaat?

Mijn dank!

Profiel  

Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316

Gepost: 07 juli 2010 12:49 PM
  [ # 1 ]

Ciao!

Had ik ook, en heb het zelf geprobeerd met een revisiesetje van Chyparse. Lukte aardig, maar het keerringetje van dat asje: je met dat asje eruit persen, dan die nieuwe keerring erop en weer terug persen. Een simpel persje moet het kunnen, maar die had ik dus even niet en was ook bang om een en ander kapot te maken. Heb uiteindelijk toch een ruilregelaar (inderdaad €150) gekocht, maar ben nog niet helemaal tevreden: volgens mij lekt -ie nog steeds langs dat asje…...
Heb een afspraak met Chyparse daaromtrent: niet goed, terug en nieuwe. Mijne is injectie, dus nooit voorradig….

Success!

Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  

Kees B
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 08 juli 2010 06:17 PM
  [ # 2 ]

Hilko, zeer bedankt voor je duidelijke reactie. Omdat er wat speling op het asje zit ben ik bang dat alleen een nieuwe O-ring het niet (lang) gaat redden, anders had ik het wel aangedurfd, nu ik weet hoe de regelaar in elkaar steekt. Heb de regelaar vandaag bij Citrotech ingeruild voor een gereviseerde.

Groet, Kees.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook