1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Starten of niet. Een loterij!
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 09 juli 2010 12:15 PM

Een tijd geleden had ik het volgende probleem. De eerste 3 á 4 kilometers was er sprake van “haperen”. Alsof er even geen brandstof kwam of even geen ontsteking plaatsvond. Niet ernstig, maar niet prettig. Na deze 3 a 4 kilometer was er geen probleem meer. Op dit moment heeft de auto hier geen last meer van.
Nu heb ik het volgende. Soms wil de auto gewoon niet starten. Er zijn twee verschillende vormen.
1. De motor draait rond, maar slaat gewoon niet aan (accu is goed). Ook m.b.v. startkabels als de accu niet voldoende power meer heeft na al het starten helpt op dat moment niet.
2. Vanaf het eerste moment dat er gestart wordt geeft de accu niet thuis. Ofwel het lijkt alsof deze leeg is: Hij krijgt de startmotor niet rond. Dat was gistermiddag, terwijl 1 uur daarvoor de auto nog wilde starten zonder problemen. Gisteravond nog eens voor de grap geprobeerd. In één keer starten en lopen!!!. Ik snap er niets van.
Wat heb ik al gedaan. rotor, verdeelkap en bougiekabels vernieuwd. Bougies gecontroleerd: goed. Accu gecontroleerd: goed. Dynamo laat goed bij.
De auto, DS 21 hydraulique van 1968 rijdt op LPG.
Wie helpt?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juli 2010 12:39 PM
  [ # 1 ]

Heb je een relais aan de accu? ja, Start ie wel als je het knopje eronder indrukt?

Na een uur was je auto nog heet denk ik. Het kan een brakke startmotor zijn die te veel stroom trekt en daardoor geen vonk krijgt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 09 juli 2010 12:58 PM
  [ # 2 ]

Ik kan met de startknop onder het relais starten. Heb dit trouwens niet geprobeerd als de motor eerst niet op de normale manier wilde starten. Ik neem aan dat dat geen verschil zou maken.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juli 2010 01:49 PM
  [ # 3 ]

Waarom denk je dat ik het vraag? Tuurlijk maakt dat uit. Je sluit namelijk je contactslot uit daarmee.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 09 juli 2010 03:43 PM
  [ # 4 ]

Start je op gas of op benzine? Doen de problemen zich voor bij het starten op beide brandstof soorten?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 09 juli 2010 05:33 PM
  [ # 5 ]

Op de een of andere manier moet ik denken aan een slechte massaverbinding. Ga dat eens na, maak de boel schoon en zet het goed vast.

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 09 juli 2010 08:57 PM
  [ # 6 ]

Ik heb hetzelfde als geval 1 (overigens niet met een DS).

Tot op heden weet ik ook niet wat het precies is, maar ik verdenk een van de lpg afsluit kleppen. Mogelijk dat eentje gesloten blijft, waardoor er geen brandstof toevoer is.

Ik heb destijds alle electrische verbindingen en zekeringen nagelopen. En toen deed ie het plotseling weer.

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 09 juli 2010 09:02 PM
  [ # 7 ]

Ik start op LPG. Ik heb niet onderzocht of het probleem zich ook voordoet bij starten op benzine. Andere opmerkingen over massa zal ik nog eens nagaan.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 juli 2010 01:17 AM
  [ # 8 ]

Zelf tip ik ook slechte accukabels: De plus- en de minkabel, met al hun bevestigingen.

Citroen!

Profiel  
 
lmcit68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 17-04-2007

Gepost: 10 juli 2010 03:12 PM
  [ # 9 ]

Heb hetzelfde probleem gehad, in mijn geval (en precies zoals DriverD al aangeeft) was een der accupolen niet goed vast (meer), starten, lopen en na een paar honderd meter ermee stoppen, motorkap open, starten met knopje startrelais, zonder problemen, heeft zich 2 maal herhaalt daarna 30 km rijden zonder probleem, in (verwarmde parking gezet,  8 uur later doet de startmotor absoluut niets %&/§%%%§)%§. motorkap open, startrelais knopje indrukken, ==> starten .... dan gezien dat de pool zich bewoog, ==> langer bezig geweest de juiste sleutel uit mijn gereedschapstasje te halen dan de “reparatie geduurd heeft.
Leon

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 10 juli 2010 03:24 PM
  [ # 10 ]
matombo schreef:

Ik start op LPG. Ik heb niet onderzocht of het probleem zich ook voordoet bij starten op benzine…..

Dat zou ik dan maar doen want dat maakt je diagnose weer een stuk eenvoudiger: Dingen uitsluiten…
Een haperende elektrische bediening van je LPG verdamper (hoe heet dat ding ook weer)  kan zeer onregelmatig start gedrag veroorzaken.

Profiel  
 
matombo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 01-05-2007

Gepost: 02 augustus 2010 05:12 PM
  [ # 11 ]

Net terug van vakantie, vandaar geen reactie op jullie reacties.
Drie weken geleden de dikke draad vanonder het startrelais naar de kabelboom ingekort, omdat de isolatie gedeeltelijk verdwenen was. Accu weer helemaal opgeladen. Voordat ik met vakantie ging even geprobeerd of de motor wilde starten en jawel in één keer. Joepie! Ik hoopte hiermee het euvel gevonden te hebben. Vanmiddag na drie weken weer geprobeerd te starten. Helaas, de starmotor kwam niet rond. Eerst dacht ik dat de accu helemaal was leeggelopen, maar dat lijkt mij niet helemaal juist, omdat ik wel een klik hoor van het relais. Ook brandt het acculampje gewoon als ik wil starten en de koplampen branden ook nog als ik het licht aandoe. Betekent dit dat het waarschijnlijk toch de starmotor is?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 augustus 2010 05:30 PM
  [ # 12 ]

Hoeft niet. Gaat ie wel rond als je de relais bedient met je hand?
Alles wat je zegt trekt veeeel minder stroom dan je startmotor. Zet er maar even startkabels op en probeer dan te starten. JA? dan accu te leeg. Nee? Dan startmotor verdenken of startrelais.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3976
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 augustus 2010 05:36 PM
  [ # 13 ]

Juist als jee en klik van het relais hoort en verder niks kan de accu ng net sterk genoeg zijn om het relais aan te trekken.

Een eenvoudig controle: Zet je koplampen aan en druk de startknop in: Gaan je koplampen uit, accu leeg.

Anders:
heb je een voltmeter? Kun je de accuspanning meter als je de startknop indrukt. Een goede volle accu heeft 13 volt, een matig geladen accu heeft eer dan 12 volt, als de accuspanning met de lampen aan on de 11.5 volt zakt, is je accu leeg.
Als je accuspanning bij het starten niet onder de 10 volt daalt ( na de “klik” !), is je startrelais op de startmotor niet goed meer ( OF de kabels ernaartoe hebben te veel overgansgweerstand).

Dus verder zoeken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10634
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 augustus 2010 07:44 PM
  [ # 14 ]

Je ziet het ook aan de lampjes op je dashboard. Als die uitgaan bij het starten, en dan bedoel ik echt uit, zijn er 3 mogelijkheden. In volgorde van waarschijnlijkheid: corrosie op de accupolen; licht opschuren. Startmotor maakt inwendig kortsluiting; vervangen. Accu te leeg; opladen en daarna als je motor loopt controleren hoeveel de laadspanning is.
Succes!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 augustus 2010 08:04 PM
  [ # 15 ]

Ik had vier jaar geleden alweer startproblemen met mijn Jaguar. Die loopt op LPG en heeft geen benzine aan boord. De startmotor ging goed rond, maar aanslaan ging heel moeizaam en ik was gewend dat hij ongeveer meteen loopt. Accu onder de lader een nacht, maar geen verbetering.

Tot ik startte met het portier open en zag dat de binnenverlichting tijdens het draaien van de startmotor ongeveer uit ging.

Nieuwe accu gehaald van Bosch (silver) en het probleem was voorbij, hij liep onmiddelijk. Die accu is nu vier jaar oud, de auto wordt zelden gebruikt maar de accu is geweldig. Na een maand stilstand start hij onmiddelijk.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook