






















Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
BunnY schreef:(als ik gewoon vollen bak de rem in stamp, moet hij dan ‘brrrrr’ zeggen?)
je moet ook ‘brrrrrrr’ voelen, dan is het ècht goed ! Tevens moet je natuurlijk voor je gevoel ‘lekker’ snel stilstaan!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa














Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Succes met zoeken pieter, maar er zijn vast nog genoeg bxjes zonder roest.
Je topic is bijna op 100 pagina’s dus tijd voor een andere bx
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Ik hoop dat het bij een nieuwe op 5blz’s stopt ::)
Iemand opperde ook ‘een auto die altijd binnen gestaan heeft zal zodra hij buiten moet blijven staan opeens enorm hard beginnen roesten.
Dit snap ik niet en ik kan er geen enkele plausibele uitleg voor verzinnen ???














Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Als je een auto koopt die binnen heeft gestaan, zou ik die gewoon goed tektieleren en gebeurt er verder niets.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Mijn plan ook
Mijn plan ook
Zie net dat het over een 19TRS gaat (zucht).
Daar iets speciaals over te melden?

























Totaal aantal Berichten: 6201
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Automaat of handgeschakeld? Automaat is een behoorlijke zuipschuit, handgeschakeld valt dat wel mee. Belangrijk is (alweer) de carburateur. Een weber is beter dan een solex. Verder: alle zwakke punten van de BX ken je nu wel. Daar moet je dus op letten. Een 19 TRS (zal wel een D2D motor zijn) loopt erg lekker met bergen koppel. Heel fijne rijdersauto.
Automaat (uiteraard). Hoeveel liter/100km moet ik rekenen op benzine? (mag ook in 1:x, reken ik het zelf wel om ). Komt sowieso op LPG dus veel maakt het me eigenlijk niet uit maar toch (met de TZi reed ik tussen de 12 en 14L/100km op LPG)
En als het nu een Solex is, is dit dan een ramp? Of reden om te laten staan? En is er eventueel een Weber op te bouwen dan? Hoe zie ik uberhaupt het verschil?
Ik weet mechanisch en roest-technisch de punten maar qua motor en carburateur weet ik er niks van.
Hij is trouwens van 92, mocht dat helpen (en dat vermogen spreekt me in elk geval wel aan
en die 40,- euro tax elk jaar kan er ook nog wel vanaf)
Edit: en die carburateur, maakt eigenlijk niet uit als je op gas rijdt… toch? Heb je eventueel enkel nodig om te starten dan.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Over Weber vs. Solex met ik ‘t niet met Hilko eens. De Solexen vind ik sleutelvriendelijker, ze geven een gaver geluid en de Solex die ik nu op mijn RS heb zitten geeft ook duidelijk meer vermogen dan de Weber die er oorspronkelijk op zat, maar dat kan aan de mate van vervuiling en slijtage liggen, dat weet ik niet. En ik weet ‘t niet zeker, maar mij staat bij dat in ‘t geval van een 19 TRS automaat juist de Weber een dramacarburateur is, terwijl de Solex ‘t daarop redelijk doet. Maar dit is iets wat zomaar uit de krochten van mijn duistere geest opborrelt en zoals gezegd weet ik dat dus niet zeker.
Als je ooit een echte noodstop moet maken, ben je maar wat blij met ABS, weet ik – helaas – uit eigen ervaring. Automaten kunnen behoorlijke zuipschuiten zijn, zeker als je een vroege hebt met een 3-bak. Mijn vorige 16 RS met 4-bak automaat lustte ongeveer evenveel als mijn GTi, maar reed, hoewel best lekker, toch een stuk minder leuk dan m’n GTi. Maar met LPG is dat iets minder belangrijk dan wanneer je dure super moet tanken.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Mijn 16 TRS automaat reed gemiddeld 1 op 13,5 oftewel 7.5 liter/100km, waarbij ik graag plankte en gemiddeld zo’n 130/140 op de snelweg deed. Het kan dus wel.
Eigenlijk, wat maakt het uit !! LPG is zodanig goedkoop dat het me écht niet kan schelen hoeveel hij stookt (en ik plank ook wel eens graag ).
Rijplezier is veel belangrijker Maar sowieso fijn om te weten dat er van beide types liefhebbers zijn. Als ik dan problemen krijg met die carbu dan vind ik sowieso wel iemand die me kan helpen/uitleg geven
Alhoewel, als ik mijn ‘auto-vrienden’ moet geloven is een carbu niets meer dan 2 schroeven (1 voor lucht en 1 voor benzine ... ).
We zien wel, want ik begin voorbarig te worden. Wie weet slaat het ding morgen wel zwaar tegen
laat je gas installeren met een “choke” knopje, dan hoef je helemaal niet meer op gas te starten.
nadeel bij de carbu’s die op gas liggen is dat op termijn de carbu kapot gaat.
hij doet namelijk wel gewoon zen werk maar zonder de smerende eigenschappen van de benzine en dit zorgt voor slijtage.
voor de rest, zalige motor die zelden te kort komt. als er nog de 165 bandjes op liggen is het geen slecht gedacht om 185 te monteren, de 165 komen grip te kort.
en mijne drinkt een 10 liter benzine of 11 liter gas per 100km en ik rij behoorlijk door.
wel een handgeschakelde dus doe er 1 a 2 liter bij voor de automaat.
voor de rest is dit 1 van de sterkste motoren die ik ken, verbruiken soms wel wat olie dus het oliepeil moet je wat in het oog houden en op gas durven de delcokap en de rotor wel eens wat rapper vervangen te moeten worden maar die zijn zo duur niet dus das geen ramp.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Wat de meesten hier schrijven klopt: de TRS Automatic carburateur is een vies vuil rampending. En niet iedereen haalt er nette verbruikscijfers mee. De twee die ik heb gehad haalden geregeld 1 op 7.
Streetfighter wat bedoel je, dan hoef je niet op gas te starten? Dat is juist heerlijk! Gewoon een paar keer met contact aan de schakelaar zetten van gas naar benzine en terug en het ding wil prima starten op gas. Het benzinecrcuit van mijn DS deed niets.
Oh en op LPG doet dat ook zo 2 liter per km extra. Kom je uit op 1 op 6 als je doorrijdt. Vooral in de stad zijn de TRS Automatics om te janken qua verbruik.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY