Beste medehydrauliekadepten,
Ik heb in mijn huidige XM V6 excl 2000 voor het eerst hydractief, na starten verschijnt de mededeling “Normale vering” zoals het hoort en dan zakt de achtervering een eind in om daarna vlot weer op niveau te komen.
Is dit een normale gang van zaken of ben ik aan nieuwe bollen toe?
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
Dit heeft niks met hydractief te maken, maar met het anti-zink gebeuren.
Ik heb hetzelfde.
Waarschijnlijk is de anti-zink-bol leeg,
Dat is een leuke, want daarvoor moet het achter-subframe los en een stukje zakken.
Dat is nog eens een snelle reactie, de SCMAC bol dus, die zullen ze idd niet vervangen hebben vanwege het extra werk.
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
MaartenH schreef:Dit heeft niks met hydractief te maken, maar met het anti-zink gebeuren.
Ik heb hetzelfde.
Waarschijnlijk is de anti-zink-bol leeg,Dat is een leuke, want daarvoor moet het achter-subframe los en een stukje zakken.
Zoals ik het heb zien gebeuren bij Chypars was het nog geen 10min werk.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik heb dat ook een keer vervangen, was geen leuke klus maar het subframe hoefde daarvoor niet los. Bij de Xantia heeft Citroën dit veel beter geplaatst.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Dit is volledig normaal en juist zoals het hoort. Het betekent dat je middenbol achter aangestuurd wordt doordat de klep gelijk opent.
Overigens, als je SMAC bol leeg zou zijn zou hij ook niet inzakken, hij zou dan immers niet omhoog
blijven staan.
XMofiel schreef:Beste medehydrauliekadepten,
Ik heb in mijn huidige XM V6 excl 2000 voor het eerst hydractief, na starten verschijnt de mededeling “Normale vering” zoals het hoort en dan zakt de achtervering een eind in om daarna vlot weer op niveau te komen.
Is dit een normale gang van zaken of ben ik aan nieuwe bollen toe?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dit is niet normaal en ook niet zoals het hoort. Als het al met je HA-bol achter te maken heeft, komt dat doordat die leeg is. Ook die is lastiger te vervangen dan de veerbollen op de achterwielen, misschien dat die dus in het verleden niet vervangen is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Nee, sjaak, dit verhaal staat los van het Hydractive.
De motor wordt gestart, de anti-zink klepjes gaan open omdat er weer druk op komt, en dan zakt de auto naar de grond.





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Met Maarten. En hij zakt naar de grond omdat de antizink-bol leeg/stuk is, waardoor die het drukverschil niet meer kan opvangen als de antizinkklep opent.
Probleem is reeds meerdere malen uitvoerig aan de orde geweest. Even zoeken levert een avond leesvoer aan info op. Succes!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Toch wel nieuwsgierig.
Wat verstaan jullie onder een “anti zinkbol”? En waar zit dat ding?
Ik hoop niet de middenbollen voor en achter, want dat zijn de hydractiefbollen die de vering soepel maken als de rijcondities dat toelaten.
Ook niet de extra voorraadbol links voor, want dat is een rem accu.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De anti-inzakbol; SC-MAC zit net voor aan de bovenkant van de achteras gemonteerd, zoals eerder is uitgelegd dient die ervoor om het inzakken tijdens parkeren tegen te gaan. Dit vanwege de 4+2 HD-pomp, daarmee zou het stijgen naar de rijstand zeer traag verlopen. De anti-inzakbol wordt door een bijbehorende klep aangestuurd.
Als die bol leeg raakt, dan zakt de XM alsnog en krijg je het effect van de TS.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dan zit er kennelijk geen in mijn Exclusive met Diravi en ZPJ motor.
Ik ben het ding tenminste ook niet tegengekomen bij de ontmantelijng van de vorige.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Klopt , diravi heeft veel hydraulisch vermogen nodig en dat gebeurt met de 5 plunjer HD-pomp.
Vanaf serie2 is het met enkele 4 cilinders begonnen, de ES9J4 heeft wel standaard de anti-inzak systeem SC-MAC.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
De anti-zink bol heeft niets met het op hoogte houden van de auto te maken. Dat doen de anti-zink kleppjes.
De anti-zink bol houdt het remsysteem van de achterremmen op druk.
Zodat na het starten en dus na het openen van de anti-zink kleppen niet ineens veel druk wegvalt via het remsysteem.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ok, dat zou idd kunnen .
Maar ik zou verwachten dat de klepjes (na het starten) pas worden bediend wanneer de hoofddruk hoger is dan de veerdruk. Kennelijk is dat dus niet zo.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
MaartenH schreef:De anti-zink bol heeft niets met het op hoogte houden van de auto te maken. Dat doen de anti-zink kleppjes.
De anti-zink bol houdt het remsysteem van de achterremmen op druk.
Zodat na het starten en dus na het openen van de anti-zink kleppen niet ineens veel druk wegvalt via het remsysteem.
De anti-zink bol hangt weliswaar aan het remsysteem, maar heeft als doel de antizinkklep achter dicht te houden, ook als er druk in het achterremsysteem via de remservo weglekt.
Als de druk in de anti-zinkbol erg laag is en je start de motor gebeurt het volgende:
1. De druk stijgt.
2. De antizinkklep gaat open.
3. de veerbollen en HA bol met nog hoge druk worden verbonden met de anti-zinkbol onder lage druk
4. LHM stroomt vanuit veerbollen + HA bol naar anti-zink bol
5. Achter zakt in.
Volg je hart, gebruik je hoofd.