Hallo,
Mijn ID 20 break van 1970 blijft niet lopen op gas, je hoort hem overschakelen en eventjes gaat het goed. Nu ben ik van huis uit geen gas rijder en een leek met een gasinstalatie, wie heeft er een idee waar ik moet zoeken?
Ik neem aan dat je geen G3 installatie hebt. Ik denk dat je het moet zoeken in de draad welke de inductie meet om de bobinekabel. Die zit er een aantal windingen omheen en voelt of er sprake is van een vonk. Is er geen vonk dan schakelt na een seconde of vijf het relais het magneetventiel uit in de LPG leiding naar de verdamper.
Of die draad ligt er af of het relais werkt niet goed. Wat je zou kunnen doen is zo’n meetpen met een lampje er in halen bij de bouwmarkt en die even bij ghet schuifstekkertje steken van het magneetventiel en uiteraard het krokodillenklemmetje aan het eind van dat draadje wat aan de meetpen zit aan massa.
Als je het contact aanzet moet het lampje een aantal seconden branden en dan uitgaan. Als je iemand anders laat starten en er is vonk dan zou het moeten blijven branden. Controleer of de draad welke van het relais komt nog om de uitgaande hoogspanningkabel zit van de bobine welke naar de verdeelkap gaat. Misschien hangt hij ergens los.
Hallo,
Vandaag je raad opgevolgd, bij het overzetten naar Gas gaat het lamje aan en blijft aan zolang de motor loopt. Gaat meteen daarna uit als de motor ermee ophoud. Als ik het probeer tijdens het rijden en ik schakel de schakelaar even terug in de middenstand en daarna weer gas inschakel gaat de auto ook weer even door op gas zonder dat ik benzine vrij gegeven heb. Het magneetventiel in de leiding naar de verdamper heb ik ook getest, geef ik die even een spanning, hoor je hem schakelen en ook gas doorstromen. De draad naar de bobine zat niet om de hoogspanningskabel gewikkeld, heb ik nu wel gedaan, maar hoeveel windingen moeten er dan om?
Nog meer ideeën?
Alvast bedankt!
Peter
Het magneetventiel krijgt spanning via een relais zoals ik zei en dat relais sluit de spanning als de vonk wegvalt. Vandaar dat er een lange draad uit dat relais komt die een aantal windingen om de hoogspanningsdraad uit de bobine moet en ik heb hem er zelf een keer of vijf er omheen gewonden, stukkie tape er om met een tie wrap om de boel op zijn plek te houden.
Wat je nog zou kunnen proberen is het volgende: maak een stukje draad met aan een kant een schuifstekkertje en aan de andere kant een krokodillenklem. Zet het schuifstekkertje op het magneetventiel en de klem op de plus acuu. Start nu zo snel mogelijk de auto en kijk of hij zo wel blijft lopen.
Blijft hij nu lopen dan is er iets mis met het relais, of het draadje zit niet om de hoogspanning, heeft een breuk oid. Slaat de motor nu ook af dan is er iets anders aan de hand, ontsteking misschien? Blijft hij op benzine wel lopen? Dan zit het toch echt in de LPG installatie en in feite is dat een simpele installatie, tenzij het G3 betreft wat dat is wat ingewikkelder.
Hallo Han.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb een schema van internet gevonden en vandaag alle bekabeling doorgemeten, de input komt bij mij van de + van de bobine en gemeten bij het relais is hier ook spanning. Ik ga ervan uit dat het defect in het relais zit aangezien ik niet iedere keer spanning op het ventiel van de tank krijg.
Ik ga nu eerst het relais zien aan te komen.
Groet Peter
Peter, als het relais de schuldige is blijft hij wel lopen met een directe verbinding tussen de plus accu (of vanaf de plus bobine) en het magneetventiel.
Vroeger hadden LPG installaties dat relais niet en kreeg het magneetventiel constant spanning als het contact aan was.
Hoi Han,
Vandaag inderdaad om het relais aangesloten, dus de + van de schakelaar rechtstreeks op de beide ventielen (kort draadje bij het relais) en de motor loopt nu prima en blijft ook lopen!
Aangezien er wel spanning van de bobine is, ga ik nu het reis vervangen.
Je hoort hoe het afloopt!
Groet Peter












































Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Weet je zeker dat de stuurdraad naar je relais goed zit/zat? Dus om de bobine kabel(hoogspanning) gewikkeld of op de min van de bobine.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo allemaal,
vandaag het inductie-relais vervangen en de DS loopt uitstekend!
Bedankt voor jullie reacties!
Groet Peter





























Totaal aantal Berichten: 10513
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is toch wel weer mooi; zo’n rechttoe rechtaan oplossing!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.