1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Hydractief 2
XMofiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 25-02-2010

Gepost: 24 juli 2010 04:32 PM

Beste medehydrauliekadepten,

Ik heb in mijn huidige XM V6 excl 2000 voor het eerst hydractief, na starten verschijnt de mededeling “Normale vering” zoals het hoort en dan zakt de achtervering een eind in om daarna vlot weer op niveau te komen.
Is dit een normale gang van zaken of ben ik aan nieuwe bollen toe?

Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 24 juli 2010 04:34 PM
  [ # 1 ]

Dit heeft niks met hydractief te maken, maar met het anti-zink gebeuren.
Ik heb hetzelfde.
Waarschijnlijk is de anti-zink-bol leeg,

Dat is een leuke, want daarvoor moet het achter-subframe los en een stukje zakken.

Profiel  
 
XMofiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 25-02-2010

Gepost: 24 juli 2010 04:37 PM
  [ # 2 ]

Dat is nog eens een snelle reactie, de SCMAC bol dus, die zullen ze idd niet vervangen hebben vanwege het extra werk.

Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 24 juli 2010 04:39 PM
  [ # 3 ]
MaartenH schreef:

Dit heeft niks met hydractief te maken, maar met het anti-zink gebeuren.
Ik heb hetzelfde.
Waarschijnlijk is de anti-zink-bol leeg,

Dat is een leuke, want daarvoor moet het achter-subframe los en een stukje zakken.

Zoals ik het heb zien gebeuren bij Chypars was het nog geen 10min werk.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 24 juli 2010 05:44 PM
  [ # 4 ]

Ik heb dat ook een keer vervangen, was geen leuke klus maar het subframe hoefde daarvoor niet los. Bij de Xantia heeft Citroën dit veel beter geplaatst.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 24 juli 2010 10:08 PM
  [ # 5 ]

Dit is volledig normaal en juist zoals het hoort. Het betekent dat je middenbol achter aangestuurd wordt doordat de klep gelijk opent.
Overigens, als je SMAC bol leeg zou zijn zou hij ook niet inzakken, hij zou dan immers niet omhoog
blijven staan.

XMofiel schreef:

Beste medehydrauliekadepten,

Ik heb in mijn huidige XM V6 excl 2000 voor het eerst hydractief, na starten verschijnt de mededeling “Normale vering” zoals het hoort en dan zakt de achtervering een eind in om daarna vlot weer op niveau te komen.
Is dit een normale gang van zaken of ben ik aan nieuwe bollen toe?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 juli 2010 11:45 PM
  [ # 6 ]

Dit is niet normaal en ook niet zoals het hoort. Als het al met je HA-bol achter te maken heeft, komt dat doordat die leeg is. Ook die is lastiger te vervangen dan de veerbollen op de achterwielen, misschien dat die dus in het verleden niet vervangen is.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 25 juli 2010 12:54 AM
  [ # 7 ]

Nee, sjaak, dit verhaal staat los van het Hydractive.

De motor wordt gestart, de anti-zink klepjes gaan open omdat er weer druk op komt, en dan zakt de auto naar de grond.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 25 juli 2010 09:55 PM
  [ # 8 ]

Met Maarten. En hij zakt naar de grond omdat de antizink-bol leeg/stuk is, waardoor die het drukverschil niet meer kan opvangen als de antizinkklep opent.

Probleem is reeds meerdere malen uitvoerig aan de orde geweest. Even zoeken levert een avond leesvoer aan info op. Succes!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 juli 2010 12:37 AM
  [ # 9 ]

Toch wel nieuwsgierig.
Wat verstaan jullie onder een “anti zinkbol”? En waar zit dat ding?

Ik hoop niet de middenbollen voor en achter, want dat zijn de hydractiefbollen die de vering soepel maken als de rijcondities dat toelaten.

Ook niet de extra voorraadbol links voor, want dat is een rem accu.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 26 juli 2010 12:49 AM
  [ # 10 ]

De anti-inzakbol; SC-MAC zit net voor aan de bovenkant van de achteras gemonteerd, zoals eerder is uitgelegd dient die ervoor om het inzakken tijdens parkeren tegen te gaan. Dit vanwege de 4+2 HD-pomp, daarmee zou het stijgen naar de rijstand zeer traag verlopen. De anti-inzakbol wordt door een bijbehorende klep aangestuurd.

Als die bol leeg raakt, dan zakt de XM alsnog en krijg je het effect van de TS.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 26 juli 2010 12:52 AM
  [ # 11 ]

Dan zit er kennelijk geen in mijn Exclusive met Diravi en ZPJ motor.

Ik ben het ding tenminste ook niet tegengekomen bij de ontmantelijng van de vorige.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 26 juli 2010 12:56 AM
  [ # 12 ]

Klopt Wink, diravi heeft veel hydraulisch vermogen nodig en dat gebeurt met de 5 plunjer HD-pomp.
Vanaf serie2 is het met enkele 4 cilinders begonnen, de ES9J4 heeft wel standaard de anti-inzak systeem SC-MAC.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 26 juli 2010 01:22 AM
  [ # 13 ]

De anti-zink bol heeft niets met het op hoogte houden van de auto te maken. Dat doen de anti-zink kleppjes.
De anti-zink bol houdt het remsysteem van de achterremmen op druk.
Zodat na het starten en dus na het openen van de anti-zink kleppen niet ineens veel druk wegvalt via het remsysteem.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 26 juli 2010 09:22 AM
  [ # 14 ]

Ok, dat zou idd kunnen Wink.
Maar ik zou verwachten dat de klepjes (na het starten) pas worden bediend wanneer de hoofddruk hoger is dan de veerdruk. Kennelijk is dat dus niet zo.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 juli 2010 10:06 AM
  [ # 15 ]
MaartenH schreef:

De anti-zink bol heeft niets met het op hoogte houden van de auto te maken. Dat doen de anti-zink kleppjes.
De anti-zink bol houdt het remsysteem van de achterremmen op druk.
Zodat na het starten en dus na het openen van de anti-zink kleppen niet ineens veel druk wegvalt via het remsysteem.

De anti-zink bol hangt weliswaar aan het remsysteem, maar heeft als doel de antizinkklep achter dicht te houden, ook als er druk in het achterremsysteem via de remservo weglekt.

Als de druk in de anti-zinkbol erg laag is en je start de motor gebeurt het volgende:
1. De druk stijgt.
2. De antizinkklep gaat open.
3. de veerbollen en HA bol met nog hoge druk worden verbonden met de anti-zinkbol onder lage druk
4. LHM stroomt vanuit veerbollen + HA bol naar anti-zink bol
5. Achter zakt in.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook