advies nodig DS 2? Pallas
stefsep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 26 juli 2010 02:16 PM

Beste allen,
Mijn naam is Stef Sep, ik woon in Zuid-Afrika. Ik ben 2,5 jaar geleden geemigreerd. In Nederland heb ik een eend en een hy gereden, nu heb ik een 2cv slough uit 1955 (12 pk), maar ik heb altijd al een DS willen rijden. Er staat er eentje te koop op 50km van mijn huis (Richards bay) Ik ben hier gisteren gaan kijken en heb een proefrit gemaakt. Nu is het tijd om advies aan jullie te vragen;
-Het is een DS Pallas met stuur aan de rechterkant uit 1972 met een 5 versnellingsbak.
Allereerst;
-de motor; ik weet niet of het een 20 een 21 of een 23 is. Hij heeft een carburateur, maar hoe kan ik zien welke inhoud hij heeft?
- De startmotor had veel moeite de motor rond te krijgen, de verkoper gaf aan dat hij de borstels al eens heeft vervangen, maar het blijft een probleem. De accu is nieuw. Wat kan het probleem zijn?
- De remmen waren niet goed; moest behoorlijk doordrukken voordat hij pakte, daarna bleven de remmen kleven. Wat kan dit zijn?
- De vering; voor heerlijk soepel, achter voelde hij nogal hard. Hoort dat zo? (was mijn eerste rijervaring in een ds)

Hoop dat jullie komen met nuttige informatie.

Stef

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 26 juli 2010 03:42 PM
  [ # 1 ]

Ciao Stef!

Hoe gaan dit? Jy es baie bly dat jy naar SA gegaan he, gld nie sleg nie daat te bly! Ik hooop ook volgend jaar in SA te wonen….

Anyway:
1. Je moet even op het motorblok kijken en het motortype van het typlaatje aflezen. Kun je vervolgens makkelijk op dit forum of elders de exacte gegevens bijzoeken.
2. Als die startmotor het wat meoilijk heeft, zou je kunnen overwegen een nieuwer type Valeo te monteren, die je de komende 100 jaar weer vooruit helpt. Draait veel hogere toeren.
3. Remmen: Als -ie wat laat remt, kun je eens onderzoeken of je geen lekkende cilinders hebt. Bij mij was een achterremcilinder lek, en toen remde ze ook zo beroerd aan de voorzijde. Worst case: remaccu kapot, maar dan moet -ie ook wat beroerder veren in een bocht bij sturen (dus veel drukafnemers in het circuit).
4. Vering moet zeer zacht zijn, probeer eens te beschrijven of je de auto makkelijk naar beneden drukt (lopende motor) aan de voorbumper. Als dat makkelijk gaat en ze deint een beetje bij loslaten, is het OK. Maar vering is een kwestie van gevoel!

Baie plesier met die kar!

Mooi bly,

Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019

Profiel  
 
stefsep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 26 juli 2010 04:05 PM
  [ # 2 ]

Aha, dankje. De vering voor was lekker zacht, (voelde hetzelfde als mijn eend) maar achter voelde hij een stuk steviger. Voor had hij nieuwe veerbollen. Kan dat het zijn? Zal de volgende keer de jouw beschreven veertest doen.
Mijn HY had een motorplaatje waarop stond wat het was: H72 = 1,6 liter H78 = 1911 cc Het getal was de boring. Is het niet aan de kleppendeksel ofzo te zien welke motor het is?
Zuid-Afrika is geweldig, zeker voor klassieke auto’s

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 juli 2010 04:38 PM
  [ # 3 ]

Het is i.i.g. geen DS20, deze is nooit met 5-bak geleverd. Als je het chassisnr. hebt is het wel op te zoeken of het een DS21 of DS23 is. Even ervan uitgaand dat chassis-blok-bak nog bij elkaar horen.

Remmen kan ook een kwestie van ontluchten zijn.

V.w.b. de vering achter zou het gewoon een kwestie van nieuwe bollen kunnen zijn.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 26 juli 2010 04:54 PM
  [ # 4 ]

Op de motor zit een type plaatje, dat begint met:

DX = 21 carb
DX2 = 21 carb (later type)
DX3 = 21 IE
DX4 = 23 carb
DX5 = 23 IE

DY = 19 carb
DY2 = 20 carb
DY3 = 20 carb (later type)

Of als ze er misschien een ID motor in gebeunt hebben:

DV, DV2 en DV3 zijn 1985 cc motoren.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 26 juli 2010 05:06 PM
  [ # 5 ]

Het type plaatje zit rechtsvoor op het motorblok. Als je voor de auto staat en onder de geopende motorkap kijkt dus links. Schuin achter de hoge druk pomp, dat is dat groene cylindervormige ding, dat aangedreven wordt door twee riemen.

Hardere vering achter komt in de meeste gevallen door veerbollen die niet (helemaal) meer op druk zijn. Heb zelf ook last na het wisselen van veerbollen nog last gehad van wat harde achtervering. Toen bleek de retourleiding die de lek LHM terugvoert naar het voorraadvat verstopt te zijn.

Zoals jij het remmen beschrijft blijft er waarschijnlijk een remzuiger hangen.

De dingen die jij beschrijft zijn niet de ergste pijnpunten bij aankoop van een DS. Veel belangrijker is een grondige check van chassis, carrosserie en het hydraulisch systeem. Op de site van de Nederlandse DS Club (http://www.dsclub.nl) kun je een mooie brochure met aankooptips downloaden.

Profiel  
 
stefsep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 26 juli 2010 05:16 PM
  [ # 6 ]

Dankje Eric.

Ik heb deze checklist gebruikt, bodem, dorpels, rond de achterveren en kofferbak zijn nog keihard, alleen achter linkervoorwiel is het wat broos, maar ziet er eenvoudig te repareren uit. Verder zijn alle deuren van binnenuit aan het roesten, is de kofferklep geknakt, en de motorkap gescheurd op de punt. Het dashboard is gescheurd, toerenteller kapot, richtingaanwijzerarmpje afgebroken en nog wat van die dingen. Heb net 1300 euro geboden, ben benieuwd!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 juli 2010 06:04 PM
  [ # 7 ]
Brian schreef:

Het is i.i.g. geen DS20, deze is nooit met 5-bak geleverd..

Ho ho, in Zuid-Afrika werden DS gebouwd op basis van het assamblage systeem. Het is heel goed mogelijk en zelfs waarschijnlijk dat het hier om een Zuid-Afrikaans gebouwde DS gaat. Dan zijn er dus heel veel verschillen mogelijk, waaronder een Pallas DS met 5 bak!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 juli 2010 06:46 PM
  [ # 8 ]

Wat houdt dat assemblage systeem in? Dat er andere combinaties van uitvoeringen mogelijk waren. Op wensen van de klant?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
stefsep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 26 juli 2010 08:30 PM
  [ # 9 ]

Klopt hij is inderdaad gebouwd in Zuid-Afrika, tekst op chassisplaatje in afrikaans.
Bod net te laag bevonden, ga op zoek naar de volgende ds. Heb de smaak te pakken, hij gaat er komen. Moet alleen nog wel mijn eend verkopen; 1955 slough 12 pk erg zeldzaam. Iemand interesse?
Groeten,

Stef

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook