
















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Duidelijke uitleg van Brian over de oorzaak van de TS .
Maarten heeft het over de functie van de anti-inzakbol (in goede toestand) en ik dacht dat het diende voor het op rijhoogte houden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Die bol is er voor het op rijhoogte houden. Het probleem achter is dat de remservo nog wel eens wil lekken, waardoor de druk achter (aan de zijde van de veerbollen/remsysteem) de antizinkleppen harder zakt dan aan de voorzijde (kant van voorraadbol). Dan blijft de klep open staan of gaat weer open waardoor de achterkant alsnog inzakt. De anti-zink bol heeft als doel die lekkages op te vangen waardoor het drukverlies achter de bol langzamer gaat dan voor de bol , waardoor de klep dicht blijft en de auto op hoogte.
Voor speelt dit probleem niet omdat daar de remmen niet door de veerbollen gevoed worden.
Het doel is dus inderdaad de auto op rijhoogte te houden en dat doet het door druk op het remsysteem achter te houden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik heb me niet eerder verdiept in de werking van SC-MAC maar jouw uitleg is helder .
De druk van de achterremmen is gelijk aan de druk van veerbollen achter, dus de energie uit de SC-MAC bol compenseert de lekverliezen achter. Dan klopte mijn eerste gedachte gelukkig wel .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
De druk uit de anti-zink bol kan alleen in de achterveren komen als de achterveren zo slecht zijn dat de druk sneller daalt dan de druk op de hoogteregelaar/remgebeuren(delen die wel horen te lekken), maar dan is je veerpoot gewoon aan vervanging toe, zo is het niet bedoelt. De anti-zink klep zit tussen de hoogteregelaar/remmen en vering(hydractive-blok) in.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, de antizinkklep zit tussen de remmen en het hydractiefblok in.
In rust: De antizinkklep scheidt die twee dan, druk in het veergedeelte blijft hoog, ondanks drukverlies in het remdeel. De auto blijft dus op rijhoogte.
Vervolgens start je de auto, druk in het systeem bouwt weer op. Als gevolg daarvan openen de anti-zinkklep en de hydractiefklep en worden het remdeel en het veringdeel met elkaar verbonden. de druk in de bollen zakt en in de anti-zinkbol stijgt. Gevolg is dat de XM aan de achterkant inzakt.
In feite vindt dit proces altijd plaats (tenzij er geen lekkage in het remsysteem is, maar dat is zeer zelden), maar hoe hoger de druk in de anti-zinkbol hoe kleiner het effect. Een bol die mooi op druk is zal maar een beetje LHM uit de veerbollen opnemen, een lege bol zal veel meer LHM opnemen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een korte conclusie:
De SC-MAC bol sluit de SC-MAC kleppen door drukverschil wanneer de veerdruk hoger is dan de SC-MAC boldruk, rijhoogte blijft gehandhaafd bij een afgezette motor.
Na het starten worden de (mechanische)kleppen in de hydractiveregelaars en de SC-MAC kleppen door de systeemdruk geopend. De SC-MAC bol zorgt voor energie in de achterremmen dus ook in de achtervering, om de drukval op te vangen en zodoende blijft de rijhoogte constant met het wegrijden.
Bij een lege SC-MAC bol zal de achterkant inzakken na het starten, omdat er geen voldoende energie aanwezig is om de drukval op te vangen bij het open gaan van de kleppen en daarbij moet de lege SC-MAC bol gevuld worden met LHM.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Ja, behalve dan dat een platte anti-zink bol eigenlijk geen bol is, dus ook geen druk kan bufferen. Dus het zal dan vooral door het remsysteem komen dat de auto inzakt na het starten.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Citrophile schreef:Een korte conclusie:
De SC-MAC bol sluit de SC-MAC kleppen door drukverschil wanneer de veerdruk hoger is dan de SC-MAC boldruk, rijhoogte blijft gehandhaafd bij een afgezette motor.
Bij geopende SC-MAC klep is veerdruk=remdruk=SC-MACdruk
Na afzetten motor en zakken van de druk aan de HD-regelaar kant, drukt de veer/rem/SC-MACdruk de klep dicht.
Eventuele lekkage in het remsysteem (remservo!) zou ervoor zorgen dat de druk aan de remzijde van de klep lager wordt dan aan de HD-regelaar kant, met als gevolg dat de SC-MACklep open gaat en de auto inzakt. De SC-MACbol zorgt voor voldoende drukvoorraad om ervoor te zorgen dat de remzijde minder snel druk verliest dan de zijde van de HD-rgelaar. Klep blijft dus gesloten, en de auto op rijhoogte.
Na het starten worden de (mechanische)kleppen in de hydractiveregelaars en de SC-MAC kleppen door de systeemdruk geopend. De SC-MAC bol zorgt voor energie in de achterremmen dus ook in de achtervering, om de drukval op te vangen en zodoende blijft de rijhoogte constant met het wegrijden.
klopt
Bij een lege SC-MAC bol zal de achterkant inzakken na het starten, omdat er geen voldoende energie aanwezig is om de drukval op te vangen bij het open gaan van de kleppen en daarbij moet de lege SC-MAC bol gevuld worden met LHM.
En die LHM komt in eerste instantie uit de veerbollen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:
Eventuele lekkage in het remsysteem (remservo!) zou ervoor zorgen dat de druk aan de remzijde van de klep lager wordt dan aan de HD-regelaar kant, met als gevolg dat de SC-MACklep open gaat en de auto inzakt.
Ik snap niet hoe een lage remdruk de klep open kan duwen.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat een lage remdruk, lager dan de druk aan de kant van de security valve/HD-regelaar, tot gevolg heeft dat de klep open gaat.
Een lage remdruk kan het openduwen van de klep door de druk aan de kant van de security valve niet voorkomen, te weinig tegendruk dus.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Zeer gewaardeerde en hooggeleerde medezweverds,
Zeer bedankt voor de uitgebreide reacties, het is duidelijk, waar het hart vol van is….....stroomt de hydractiefklep van over.
Nog een enkele aanwijzing, naarmate mijn dame langer stilstaat (gebruik haar alleen voor lange afstanden in het weekend) zakt ze na het starten dieper in, tijdens stilstaan geen centimeter.
Het lijkt dus de SC-MAC bol, maar ik denk erover alle achterbollen te laten vervangen bij de volgende beurt, bij flinke oneffenheden valt me ook op dat ze achter wat springerig is…......
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vervangen is vaak niet nodig. Als de bol nog niet te leeg is is bijvullen gewoon mogelijk.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Heren, even een vraag voordat mijn v6 dame uit 1996 naar de veerbollen specialist gaat…
Mijn XM zakt na stilstand best snel in. Soms zelfs direct na het afzetten van de motor. De achterkant komt vaak later en soms blijft de voorkant gewoon op rijhoogte staan.
Sinds kort zakt de achterzijde nog meer door in rust dan ik gewend was. Bovendien staat de auto scheef (altijd zo geweest) in rust. Het scheelt bijna 4 cm in de diepste stand. Links staat de auto volgens mij op haar allerlei laagst. Het chassis ligt bijna op de grond.
Starten, op hoogte komen en rijden gaat helemaal probleemloos. De auto rijdt erg lekker en goed.
Wat krijg de specialist voor zij kiezen? En wanneer stelt hij een goede diagnose?
Ik denk zelf aan de SC-MAC bol en de anti-inzak kleppen.
Kunnen die kleppen betaalbaar vervangen worden? Ik ben het niet eens dat het op rijhoogte blijven iets voor overstappers naar citroen is. Ht is gewoon een prima toevoeging aan het systeem.
Ben benieuwd! Alvast dank voor de inbreng.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als jij een V6 hebt uit ‘96 dan heb jij geen SC/MAC-bol, daar kan het dus niet aan liggen. Het snelle inzakken komt waarschijnlijk doordat er intern ergens drukverlies optreedt, ergens sluit iets dus niet helemaal goed af. Zolang na het starten je XM weer snel omhoog komt en je sturend, remmend en verend geen problemen hebt zou ik het lekker zo laten.
De SC/MAC is geïntroduceerd omdat de nieuwe pomp (6+2 plunjer pomp) minder opbrengst voor de vering had, waardoor het te lang ging duren om een ingezakte XM weer op te laten komen. Het is dus zeker een nuttige toevoeging, maar die zit alleen op XM’s met de 6+2-pomp, en daar hoort jouw XM niet bij.
Dat die scheef staat zou ik me eerder druk over maken. Zit er voor en achter evenveel verschil tussen links en rechts?
Volg je hart, gebruik je hoofd.




























Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Xm-eindhoven schreef:Bovendien staat de auto scheef (altijd zo geweest) in rust. Het scheelt bijna 4 cm in de diepste stand. Links staat de auto volgens mij op haar allerlei laagst. Het chassis ligt bijna op de grond.
Als een volledig ingezakte XM scheef staat, ligt het aan de aanslagrubbers.
Allemaal nog aanwezig en heel?
Ik heb dit met m’n DS Break gehad.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986