1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
123 ontsteking
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 26 juli 2010 01:47 PM

Wie weet iets meer van ?

Wie heeft hier meer over gehoord ,of meer informatie.Zelf al zeker 6 jaar nooit geen probleem gehad.

 


Frits Hoff | 25 Jul. 2010 om 1:35 | reageer | waarschuw beheerder
123-ignition faalt bij hittegolf?

voor mijn net gekochte DSpecial wilde ik elektronische ontsteking kopen. Een DS garage in Limburg raadde me dat nu af. Hij heeft ze jarenlang ingebouwd maar er stonden nu 4 DSén te wachten op herinbouw van de conventionele ontsteking. Het blijkt dat de 123-ignition niet tegen grote hitte (meer dan 85 graden) kan. Gek dat dat nu pas ontdekt wordt.
Een ander nadeel was volgens hem de karakteristiek van de ontsteking, die is te rechtlijnig. Bij hogere toerentallen zou hij moeten afvlakken hetgeen alleen de conventionele ontsteking doet. Dat was ontdekt door een revisiebedrijf. Ook gek dat zoeits in al die jaren niet verbeterd is.
Graag hoor ik hierover een deskundige mening.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 juli 2010 08:29 PM
  [ # 1 ]

Lijkt me een broodje aap-verhaal. De mensen achter 123 heb ik leren kennen als serieus en service-gericht. Dat kan ik niet zeggen van welke DS-garage in Limburg dan ook.

Citroen!

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 26 juli 2010 09:53 PM
  [ # 2 ]

Hoi Driver

Duidelijk verhaal ,zelf al die jaren nooit geen last gehad en was nieuwsgierig of er meer bekendheid hierover bestond ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juli 2010 02:39 PM
  [ # 3 ]

123 heeft exact de urve uit de WPH in de ontsteking geprogrammeerd. Een convetionele ontsteking mits nieuw haalt die curve nooit!

De 123 in de SM heeft duidelijk wel hitte problemen. Maar bij een DS treedt dat nooit op.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 27 juli 2010 03:12 PM
  [ # 4 ]

Zelfs in Toscane, buiten 35/40 graden, temp. meter (onder)in het rood, met 110km/h kruisend: geen uitval van 123!

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juli 2010 03:14 PM
  [ # 5 ]

precies. De 123 zit lekker in de (warme) radiator lucht dus koelt genoeg.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 juli 2010 08:02 PM
  [ # 6 ]

Ik heb vorig jaar redelijk wat storingen gehad met inhouden etc. na lange ritten in de vakantie. Op een gegeven moment veel tegelijk vervangen en toen was het over. Ik denk nog steeds dat mijn 123 het probleem was, maar durf niet meer stap voor stap onderdelen terug te zetten om te kijken wat het probleem was. (Wil geen risico’s meer op storingen tijdens de vakantie sinds Henny’s uitspraak vorig jaar: “nooit meer met een DS op vakantie” .  na afgelopen vakantie zonder storingen is ze wel weer bijgedraaid hoor).
Ik rijdt sindsdien in beide DS-en gewoon met een Ducelier verdeler en dat bevalt prima.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 29 juli 2010 02:31 PM
  [ # 7 ]

Ook hier dank voor de reacties. Ik heb ze doorgegeven aan de betreffende garage.
In het forum van de DS-club was sprake van enige voor-onsteking geven als je op LPG rijd. Is dat mogelijk bij 123-ignition of staat die vast ingesteld?
En maakt dat het eventueel ook mogelijk om op Euro 95 te rijden ipv 98?

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 29 juli 2010 03:13 PM
  [ # 8 ]

Ik dacht mijn 2CV6 betrapt te hebben op een slechte 123 ign. Dat is er een uit de eerste serie die 123 maakte.. ik haal em er uit, pleuren de magneetjes er gewoon uit.. die waren dus blijkbaar losgeraakt en daarom ging dat eendje beroerder lopen..
Nu rijdt het eendje er echt goed op!

In m’n DS op LPG heeft m’n DS garage de 123 ontsteking er in gezet en die hebben er volgens mij rekening mee gehouden dat de auto op LPG rijdt. Op benzine (eur 98 ongelood) rijdt ze ook erg goed dus ik zou niet weten eigenlijk wat er anders is aan de afstelling van de 123.
Verder kan ik melden alleen maar erg goede ervaringen te hebben met de 123 in de DS.. Ik rij er dagelijks mee en nooit problemen.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 juli 2010 03:42 PM
  [ # 9 ]

Ook de het huis van de 123-ontsteking kan je gewoon draaien ten opzichte van de motor natuurlijk. Zo kan je ook je (voor)ontsteking vervroegen voor LPG-gebruik. Dat is vaak een kwestie van proberen: Steeds de ontsteking iets vervroegen, totdat de motor gaat pingelen, dan ben je te ver (iets terug draaien dan).

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10634
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 juli 2010 06:49 PM
  [ # 10 ]

Als je ook op benzine rijdt zou ik de voorgeschreven vervroeging aanhouden…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 juli 2010 09:32 PM
  [ # 11 ]

Je kan ook de nieuwste versie van de 123 kopen: die heeft 2 curven, kan je met je LPG schakelaar kiezen welke kurve je neemt.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 29 juli 2010 09:45 PM
  [ # 12 ]

Vandaag een gebruikte 123 geklust in ‘Eva’...
Heeft geen schakelaar aan de onderzijde, maar ingeslagen ‘C11’, past bij de DY3 die nu in de auto hangt.

Ging toch niet helemaal zo vlot, hoor: na montage geen vonk bij testen?

Had contact in de auto aan gezet en wilde vervolgens de vonk aan de eerste bougiekabel testen door onder de kap de startmotor te laten draaien. Blijkt dat de 123 na 1 seconde geen vonk afschakelt!

Morgen de poelie op ‘0’ markeren, motor terugdraaien tot markering op 6 graden staat. Huis draaien tot LED-je aangaat, dan moet het goed gaan.

Even voor de goede orde: heb opgezocht voor de C11-vervroeging 9 graden bij stationair en 15 graden bij 2500 toeren op de poelie, dan zit je toch aan 18 graden resp 30 graden voorontsteking?

knuffel

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 juli 2010 09:52 PM
  [ # 13 ]
vlietmansje schreef:

Even voor de goede orde: heb opgezocht voor de C11-vervroeging 9 graden bij stationair en 15 graden bij 2500 toeren op de poelie, dan zit je toch aan 18 graden resp 30 graden voorontsteking?

Je moet bij stat 9 krukas graden voorontsteking, dat is 4,5 nokkenas graden: 2 omwentelingen van de nokkenas (720 gr ) is 1 omwenteling van de nokkenas

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 29 juli 2010 09:59 PM
  [ # 14 ]

Wat voor graden staan er dan op het gradenboogje? Krukasgraden, kennelijk. Maar waarom loopt de verdeling dan van 0 tot 20, zover kom je dan toch nooit?

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10634
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 juli 2010 10:39 PM
  [ # 15 ]

Gradenboogje is in nokkenasgraden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook