















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
mn Dsuper5 stottert sinds kort ,vooral bij zo rond de 2000 toeren. Ze doet het vooral op LPG maar ook op benzine zij het in een veel mindere mate. de motor pingelt ook. na koude start de eerste 2-3 km geen probleem maar dan begint het. starten is geen probleem.
ik rijd sinds 2 jaar met een kapotte voorschakelweerstand die ik ooit afgekoppeld heb onderweg omdat hij stukging. Ik heb 123 in de auto. zelf dacht ik eerst aan de bobine. na montering van een nieuwe Bosch 0221 119 030- KW 12V werd het probleem echter ineens 3keer zo erg. Deze bobine zou volgenss de automateriaalzaak hier corresponderen met de originele DS bobine. Op deze bobine staat dat hij met een voorschakelweerstand van 1,8 Ohm gemonteerd moet worden. Dit heb ik dus niet gedaan omdat de originele bobine ook prima functioneerde zonder.
toen ik de auto kocht stotterde ze ook een beetje en dat was voor mij de reden om toen een 123 te monteren.Het stotteren was daarna over en is 4 jaar weggeweest.
kan het iets anders dan de bobine zijn? of moet ik een nieuwe voorschakelweerstand monteren?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Dat kan echt van alles zijn, van een bedradingsprobleem, via verdeelkap, rotor, bougiekabels etc. tot een geoxideerd stekkertje.
Vaak wordt het belang van goede bougiekabels onderschat en als je dan een nieuw setje hebt gemonteerd ken je haar niet meer terug. Kijk ook naar leksporen aan de binnenkant van de verdeelkap, of het centrale borsteltje nog goed is en zet er een nieuwe rotor in, kost een drol en drie flippo’s en kan een dramatisch effect teweeg brengen in positieve zin.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
kan het iets anders dan de bobine zijn? of moet ik een nieuwe voorschakelweerstand monteren?
Sowieso een voorschakelweerstand monteren… De bobine werkt nu op overspanning en ook al heeft dit op het eerste gezicht niets met het stotteren te maken, wordt hij wel te heet. Tijdens het starten wordt de weerstand overbrugd en dit compenseert de spanningsval door de stroomafname van de startmotor.
Je hebt nu een heel sterke vonk, een doorslaande bougiekabel lijkt mij de eerste verdachte. Inderdaad een nieuw setje bougiekabels plaatsen en ervoor zorgen dat ze goed vrij liggen van metaaldelen (carburateur, kleppendeksel).





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij het magazijn hebben we ook een Bosch-bobines geprobeerd als vervanging voor de orginele bobine. Beviel niet zo. Nu hebben we Beru, en dat bevalt goed.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Meet de weerstand van het primaire deel eens. Zolang dit meer dan 1 ohm is kan hij in combinatie met een 123 zonder voorschakelweerstand gebruikt worden; de 123 laat er alleen een stroom door lopen zolang dat nodig is. De bobine wordt dan minder warm. Bougies testen? Ik had een keer 4 gloednieuwe bougies waarvan er 1 kapot bleek te zijn. Verder alle punten nalopen die al genoemd zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je hebt een auto op LPG, dan lopen er extra koelslangen over het blok. Kan een vonkoverslag optreden als de koelslangen dicht langs de verdeelkap lopen.
‘s Avonds kun je dat (bij open kap uiteraard) wellicht zien (of horen/voelen).
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
nou het probleem gevonden hoor.
Blijkt de bougie kabel(siliconen) naar de voorste cylinder niet in orde te zijn.
Mn vriendin kwam een poosje geleden thuis met een handig metertje in balpenvorm die je bij je bougiekabel kan houden om te zien of je een vonk hebt. Er gaat dan een lampje branden in dat ding, zelfs al houd je hem er 2 cm bij vandaan. Ik was het ding alweer vergeten maar ze herinnerde me eraan en jawel hoor. Mij een raadsel hoe het kan, de kabels zijn nog vrij nieuw.
Gelijk maar ouderwetse kabels met koperen kern halen morgen.Ik hoef die siliconenmeuk niet meer. Nu met een oude kabel die ik nog had liggen loopt de DS weer als een zonnetje.
thanks voor het meedenken.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Beste DS liefhebbers,
Heb onlangs DS (special 2.0 uit 1972 geimporteerd uit Griekenland)gekocht en ben deze nu APK klaar aan het maken.
Een van de problemen is dat de bobine begint te roken als ik de auto op contact zet. Zodra deze gestart is het probleem verholpen.
Er zit mi nog orginele bobine in maar zonder voorschakelweerstand (zoals in bekabelingsschema is opgenomen). Dit zal wel oorzaak zijn van de oververhitting, vraag is waar kan ik zo´n losse weerstand kopen?
Huub Reulen
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Bij Huub in’t Zand, Grubbenvorst. http://www.huubintzandt.nl
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!