Denk dat het nog te voorbarig is om te gaan zoeken in de versnellingsbak.
Wat is eigelijk de status van de linkermotorsteun,dus degene die achter het linker voorwiel zit.Deze steun zit oa.vast aan de bak,zag het nergens staan.
Het rubber hiervan is niet uitgelubberd?
Wat is de km stand eigelijk van de auto,dat is vaak wel een goede richtlijn om te kijken in welke hoek je moet zoeken,als je specifieke problemen hebt
Alle nylon busjes zitten nog in de schakelstangen,bij mij was er eens eentje versleten met alle gevolgen van dien



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
de linker motorsteun tja… die is niet uitgelubberd maar is wel duidelijk oud!. waarschijnlijk nog steeds de eerste dus 25 jaar. er zitten droogtescheurtjes in. denk dat ik deze ook ga vervangen. in eerste instantie dacht ik dat het verwisselen van deze steun niet zo heel veel uit zou maken, maar bij nader inzien…..
de kilometerstand…. das ook koffiedik kijken. de vorige eigenaar meende dat de limo wel eens 3 keer de klok rond zou kunnen zijn maar wist het niet zeker. als dat zou kloppen zou ze nu 380000km op de teller hebben staan!
het stangenstelsel en dus de nylon bussen ga ik asap aan een nader onderzoek onderwerpen.
ik hou jullie op de hoogte
groet
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
Ben momenteel bezig een andere versnellingsbak onder de limo te plaatsen. Er zitten 2 aftappluggen onder de bak. Een voor de versnellingsbak zelf en een voor het differentieel. Heb hier dus alle olie eruit laten lopen. Wordt er nu alleen via de peilstokopening olie bijgevuld voor beide ruimten? maw, loopt de olie over van de ene naar de andere ruimte? Wil nl liever niet op vacantie zonder een drup olie in het dif…...Alvast bedankt voor jullie reactie.
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
het antwoord is ja, beide ruimten worden door het oliepeilsokgat gevuld
CX GTi Turbo 2 - All Black



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
nét terug met de limousine uit spanje mét caravan!!
wat een beleving!
de voiture heeft het perfect gedaan!! super super super!!!
weinig moeite gehad met de diverse hellingen, een verbruik van 1:12 diesel bij 115km/h gemiddeld, geen warmlopers oid alleen een keertje net voor de spaanse grens bergop met harde tegenwind brandde er even een waarschuwingsknipperlampje. even terug in toeren en de waarschuwing verdween weer snel.
heel veel opstekende duimpjes waargenomen, en heel wat aansprak gehad over de belle voiture
wat eraan vooraf ging…..
een versnellingsbakwissel ( met dank aan t(h)ijs ), omdat hij constant uit 5de versnelling sprong.
tijdens deze versnellingsbakwissel de motor aangepakt op olielekkages (diverse keerringen en pakkingen), meerdere lagers vervangen, koppelingset, sensoren, complete uitlaat (pff wat was daar moeilijk aan te komen, en ook de pasvorm is niet 100%), distributie- en dieselpompriem incl. spanners, alle filters en olieën vervangen, radiatorslangen vervangen en nog veel meer. uiteraard het blok en motorruimte eens goed gepoetst. de 3 motorsteunen had ik al eerder vervangen.
wat ik wel merk nu, is dat bij volbelasting (bergop mét caravan) de auto trilt. dit merkte ik ook al eens heel licht tijdens onze voorjaarsvacantie naar zeeland bij sterke tegenwind. dit heeft zich tijdens de 3500 km lange reis verergerd. zonder caravan merk ik (bijna) niks. hoe hoger de versnelling en hoe hoger de snelheid, deste minder het waarneembaar is, maar bij wegtrekken bergop schud hij best heftig. ik verdenk de rechter homokineet. de tripoïde huizen waren niet ingelopen, maar weet niet 100% zeker of de kogels weer in de oorspronkelijke uitsparing zitten. bij de ds blijkt dit heeeel belangrijk te zijn! differentieel zou ook nog boosdoener kunnen zijn??? maargoed nu de caravan alweer op de stal staat bemerk ik er vrij weinig van. nu is de ds weer aan de beurt ivm aankomende keuring. daarna pak ik dit tril euvel wel aan, maar jullie inzichten hierin zijn natuurlijk weer heel welkom.
voor enkele foto’s verwijs ik naar mijn photobucket;
http://s130.photobucket.com/albums/p258/pj_ds/
groetjes
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom heb je de hele bak gewisseld omdat hij uit z’n 5 sprong? Dat is een bekende cx kwaal en in een paar uur op te lossen zonder de bak uit te bouwen namelijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
waterman schreef:Waarom heb je de hele bak gewisseld omdat hij uit z’n 5 sprong? Dat is een bekende cx kwaal en in een paar uur op te lossen zonder de bak uit te bouwen namelijk…
klopt maar de olie dreef uit de keerring achter het vliegwiel, vandaar deze beslissing
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dan had ik ‘t ook zo gedaan. Mooi werk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Leuke foto’s! En mooie auto ook! Respect
Way out in the water, see it swimming.
Goed om te lezen dat het goedgekomen is!
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
T(h)ijs schreef:Goed om te lezen dat het goedgekomen is!
yep,
perfect zelfs
je hebt pm
grtz peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
en cxstreme is dat niks voor jullie kijk even op marktplaats
aardige kerel en heeft heel veel voor weinig



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
even een vraagje over dieselverstuivers.
sinds enige tijd loopt mijn turbo-dieseltje niet meer zo heel lekker…...
met cruisen op bedrijfstemperatuur is er niet zo heel veel aan de hand.
starten (ook bij vorst) gaat best goed, maar na ‘n seconde of 30 begint ze te haperen.
motor loopt dan erg ruw en er komt verschrikkelijk veel grijze rook uit de uitlaat…....zeker bij gas geven. ze maakt ook een rot geluid dan
na een blokje om rijden is het roken weg en loopt ze redelijk. wel wat ruwer dan normaal
met overschakelen “bokt” ze wat. niet schokkend allemaal maar toch.. (zou hier trouwens ook het iets trillende optrekken door kunnen komen??)
wat heb ik tot nog toe gedaan om dit euvel te verhelpen;
gezocht naar mogelijke luchtlekken. niets gevonden
2 liter benzine bij diesel gegoten ivm vorst. geen resultaat
2 maal een liter diesel additief bij de brandstof.
resultaat; in eerste intantie iets beter lopen, ook betere kwaliteit diesel getankt maar bij de 3de tank en geen additief (en van de vrije pomp) weer veel erger roken bij koude motor. ze reageert dus op de verschillen in brandstof blijkbaar.
gisteren een verstuiver eruit genomen ter orientatie. terugvoer los, leidingen ervanaf, de 2 bouten los die het verstuiverhuis vastdrukken en huis uitgenomen. geconstateerd dat het zich om een rotodiesel verstuiver moet handelen. verder zie ik er heel weinig aan. nu moet ik erbij vertellen dat ik dus van diesel heel weinig verstand heb. zag er voor mij verder netjes uit… in omgekeerde volgorde weer in elkaar gezet. trek ik verdorie het plastic kapje waar de terugvoerleidingen op zitten te hard aan en jawel, kapot grrrr@^*@%# even nadenken..beetje kit eraan, tyrip erom heen en starten. geen lekkage pff. maar moet wel zo snel mogelijk een nieuw kapje zien te scoren. proefritje; ze loopt nog precies hetzelfde.
vandaag de kleppen gesteld. 1 klep stond te vast, 1 klep veel te los. misschien dat daar het probleem ligt. proefrit; nog steeds hetzelfde.
mijn vraag is nu; zit ik in de goede richting te denken? heeft het zin om nu 4 nieuwe verstuivers te gaan halen en deze te monteren en zo ja kan ik ongestraft zomaar andere verstuivers plaatsen? (draai ik deze gewoonlos uit het huis?),zijn deze bv vooraf in/afgesteld? en richt ik verder geen schade aan? of zeggen jullie blijf hier liever zelf vanaf en laat een specialist ernaar kijken. in principe wil ik graag alles zelf doen aan mijn voitures maar zoals ik al zei; in de dieseltechniek ben ik niet zo thuis..
graag jullie reacties
vriendelijke groet
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
ja dat kan zonder problemen pas alleen op dat er niets in valt wat er niet in hoord maar met een sleutel 17 en 13 draai je ze er zo uit en de nieuwe even afvegen wegens zand en stof vervolgens weer vast zetten
ontluchten is niet nodig maar wel even doorstarten maar als het goed loopt hij gelijke
mvg
ronald
ik zou niet op de gok de verstuivers gaan vervangen. Het is al enige tijd geleden dat in een turbodiesel had maar volgens mij heeft de pomp een vervroegingsmechanisme dat op vacuum werkt. Maw: het inspuittijdstip is variabel. Ik zou eerst checken of dit allemaal nog wel in orde is. Er zijn vast forumleden die je nog wat beter op weg kunnen helpen