











































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de nokkenas draait met de halve snelheid van de krukas. de graden zijn dus delen door 2.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Een verslag van de gebeurtenissen…
Na 100 keer alles nalopen kreeg ik haar niet aan de praat. Grmbl…
Nieuwe bougies hielpen ook niets.
Eén keer een paar tellen op LPG was alles. Niets op benzine, nadda.
Vanmorgen met electrische benzinepomp brandstof uit een jerrycan opgevoerd naar de carburateur, en na paar keer aandringen aangeslagen! Vervolgens de hele inhoud van het cannetje in de tankvulopening gegooid. Succes! Loopt nu dus op benzine, beetje onregelmatig met klein beetje choke erbij.
De auto heeft lange tijd stil gestaan, dus nu vermoed ik dat het (LPG-)tankrelais niet goed werkt. Vanmiddag met hulpje even testen of er wel spanning aankomt. (Hoe kan ik anders testen of er LPG aankomt in de carburateur?)
En verder dus een benzinetank die zóver leeg was dat bij stilstand er geen aanzuiging mee plaatsvond; tijdens het rijden schommelt de brandstof immers wel heen en weer.
Zo kun je dus tobben.
Ben er wel gelukkig mee, maar moet vervolgens even iets rechtzetten uit mijn eerdere post: de vervroegingscurven in het WPHB zijn in de X-as met toerentallen van de verdeler (!), en níet van de krukas.
Laatste vraagje, dan nu:
Ná het markeren van het ‘0’-gradenpunt op de vliegwielpoelie moet je de motor 6 graden terugdraaien: zijn dit nu krukasgraden, dus 3 graden op het boogje, of 6 graden volgens het boogje? Maakt op zich niets uit, zodra de motor draait ga je fijnstellen met de stroboscoop op basis van de gegevens uit het diagram van het WPHB, maar toch…?








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Rob,
Gas kun je meestal horen stromen….
Als er spanning op de magneetkleppen staat, kun je het magnetisch veld meestal goed waarnemen met bijv een schroevendraaier die je tegen de achterkant van de spoel houdt.
Je bent, naar ik aanneem, goed bekend met de werking van het LPG-impulsrelais?
Ik meen me te herinneren dat de normale voorontsteking bij de DS “ongeveer” 12 graden bedraagt, dus gok ik op 6 graden nokkenas dus 6 graden boogje.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10633
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
vlietmansje schreef:Een verslag van de gebeurtenissen…
Na 100 keer alles nalopen kreeg ik haar niet aan de praat. Grmbl…
Nieuwe bougies hielpen ook niets.Eén keer een paar tellen op LPG was alles. Niets op benzine, nadda.
Vanmorgen met electrische benzinepomp brandstof uit een jerrycan opgevoerd naar de carburateur, en na paar keer aandringen aangeslagen! Vervolgens de hele inhoud van het cannetje in de tankvulopening gegooid. Succes! Loopt nu dus op benzine, beetje onregelmatig met klein beetje choke erbij.De auto heeft lange tijd stil gestaan, dus nu vermoed ik dat het (LPG-)tankrelais niet goed werkt. Vanmiddag met hulpje even testen of er wel spanning aankomt. (Hoe kan ik anders testen of er LPG aankomt in de carburateur?)
En verder dus een benzinetank die zóver leeg was dat bij stilstand er geen aanzuiging mee plaatsvond; tijdens het rijden schommelt de brandstof immers wel heen en weer.Zo kun je dus tobben.
Ben er wel gelukkig mee, maar moet vervolgens even iets rechtzetten uit mijn eerdere post: de vervroegingscurven in het WPHB zijn in de X-as met toerentallen van de verdeler (!), en níet van de krukas.
Laatste vraagje, dan nu:
Ná het markeren van het ‘0’-gradenpunt op de vliegwielpoelie moet je de motor 6 graden terugdraaien: zijn dit nu krukasgraden, dus 3 graden op het boogje, of 6 graden volgens het boogje? Maakt op zich niets uit, zodra de motor draait ga je fijnstellen met de stroboscoop op basis van de gegevens uit het diagram van het WPHB, maar toch…?
3 graden op het boogje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
nltecoko schreef:Rob,
Gas kun je meestal horen stromen….
Als er spanning op de magneetkleppen staat, kun je het magnetisch veld meestal goed waarnemen met bijv een schroevendraaier die je tegen de achterkant van de spoel houdt.
Je bent, naar ik aanneem, goed bekend met de werking van het LPG-impulsrelais?
Ik meen me te herinneren dat de normale voorontsteking bij de DS “ongeveer” 12 graden bedraagt, dus gok ik op 6 graden nokkenas dus 6 graden boogje.
- Oscar -
Ik hoor wel kleppen inslaan onder de kap, en gas stromen/sissen ook. Als dit echter het gas uit de toevoerleiding is, is het wellicht te weinig om de motor te laten aanslaan? Tenminste, zo kwam ik op de vraagstelling terecht.
Goeie tip over de werking van de magneetkleppen, nieuw voor me!
Het impulsrelais/werking is me bekend: bij Eva zit het relais op het schutbord, en bedraad vanaf de onderbreker. Er is wel iets eigenaardigs aan de bedrading, trouwens.
De bobine is precies andersom bedraad, dus plus/voeding, toevoerdraad naar brandstofschakelaar en de rode draad van de 123 zitten op de ‘rup’-zijde, en de toerenteller, impulsdraad en de zwarte draad van de 123 op de ‘+’-zijde.
In het verleden heeft de auto daar normaal mee gefunctioneerd, en heb het nu niet veranderd.
Zit daar nu het addertje onder het gras vwb het afvallen van de LPG-installatie, soms?
Voor de bobine (zijn toch twee spoelen) maakt het toch niets uit?
Bedankt voor reacties en meedenken.
Ook aan Jantje1948, uiteraard!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Plus en min van de bobine zijn wel heel belangrijk .
Het zijn inderdaad twee spoelen , maar van een totaal verschillende constructie en weerstand .
Ik zou er niet van opkijken als je zo je 123 naar de elektronicahemel geholpen hebt !
Ook die voorschakelweerstand heeft zijn functie .... ,
anders moet je een bobine gemaakt om te werken zonder extra weerstand gebruiken !
Walter
Meten is weten , gissen is missen





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Motor draait wel op benzine, bobine heeft geen voorschakelweerstand.