Ik ben al geruime tijd op zoek naar mijn ideale DS:
Eerste of tweede neus, groen systeem, goede motor en handgeschakeld (liefst lange 5 bak )... Oftewel: oude neus, nieuwe techniek.
Tot op heden heb ik haar niet gevonden. Soms komt er wel eentje voorbij, maar meestal zijn ze dan in slechte staat (lees krokant of technisch niet in orde). Ze zijn natuurlijk wel te krijgen bij de bekende DS handelaren en garages, maar dat gaat boven mijn budget.
Nu heb ik het volgende bedacht: ik koop een derde neus (bv een DSuper 5) en bouw haar om naar tweede neus .
Ik weet dat het kan, maar weet niet zo goed waar ik rekening mee moet houden. Wat ik weet tot nu toe:
- andere voor spatborden.
- andere bumber
- andere motorkap (?)
- een kleine (?) aanpassing aan het chassis, maar ik weet niet precies wat.
Als je het goed wilt doen, ook nog:
- andere deurklinken en
- ander dashboard…
Of ik neem een 1968-er met het oude dashboard, dan is het interieur en de klinken alvast in orde.
Vergeet ik nog iets?
Is zoiets redelijk te doen?
Hmm ik vond net dit topic, maar die bevat niet zoveel info:














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
- chassis afzagen
- alle deurstijlen overzetten
- dashboard
- bedrading
- enz enz
er zijn zo’n 200 verschillen..
IK zou er niet aan beginnen… en ik heb 10 jaar dagelijks aan die dingen mogen werken..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wow bedankt voor de snelle reactie!
Hmmmm.. ik had echt het idee, dat doen we even: een neusje vervangen.
Denk je dat het met een 1968-er (dus met het oude dashboard) wel redelijk te doen is: dus alleen de voorkant vervangen?
Of passen de deuren niet op de voor spatborden?



















Totaal aantal Berichten: 1805
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
waterman schreef:Maar, ‘t is best goed te doen hoor.
Grappig, hoe een mening zo totaal kan omslaan.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
cifun schreef:Wow bedankt voor de snelle reactie!
Hmmmm.. ik had echt het idee, dat doen we even: een neusje vervangen.
Denk je dat het met een 1968-er (dus met het oude dashboard) wel redelijk te doen is: dus alleen de voorkant vervangen?
Of passen de deuren niet op de voor spatborden?
Als je een 68-er wil ombouwen ben je inderdaad zo klaar. Dan is het enkel een kwestie van chassis afzagen, schermen, motorkap, bumper en keienbak monteren,
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MWH.C schreef:waterman schreef:Maar, ‘t is best goed te doen hoor.
Grappig, hoe een mening zo totaal kan omslaan.
Ik zie werkelijk niet in wat je nou bedoeld. Verklaar je eens nader svp!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hij doelt op een uitspraak van jou in het andere topic (zie link post nr 2).














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is dus een heel ander verhaal, want in dat topic spreekt men niet van het ombouwen van een nieuwe type klink naar een oud type. Ik vind het prima dat er een quote van mij gebruikt word, maar dan wél in de juist context aub!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



















Totaal aantal Berichten: 1805
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
In het vorige ‘van derde naar tweede neus’-topic dat cifun postte schreef je dat het best goed te doen is, nu raad je het duidelijk af. Op mij komt het over als een flinke tegenstelling, maar misschien had jij het veel subtieler bedoeld en interpreteer ik het verkeerd…
edit: Al achterhaald zie ik, met dank aan mijn soms minutenlang wegvallende verbinding naar CiFo.
@waterman: Ik heb het dus inderdaad verkeerd geïnterpreteerd, zullen we het daar maar op houden? Voel je vrij om deze off-topic discussie te verwijderen overigens.
je hoeft het chassis niet af te zagen. ik heb het wel eens gedaan, het is vrij simpel. ik heb nog wel een 2e neus liggen in goede staat, compleet, met bumper koplampen knipperlichten bedrading…














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De twee uitlopers van net chassis passen écht niet op een 2e neus keienbak Piet Jan. Leg mij eens uit wat je gedaan hebt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
[Offtopic]: Waterman: als ik op je donatie link klik krijg ik:
“De indeling van het bedrag van het object in de link waarmee u toegang heeft gekregen tot het PayPal-systeem is onjuist.”
Interessant onderwerp, ik heb hetzelfde plan.
Ik heb een ‘68 DS en deze 3e neus moet een 2e neus worden.
Enige jaren geleden heb ik het plan gevat om mijn auto te verkopen om vervolgens een 2e neus DS te kopen, waarbij 1 koper zei: Waarom bouw je hem niet om?
Er is volgens hem alleen een aanpassing nodig met bevestigingsgaten van de bumper.
De huidige keienvanger laat ik zitten, omdat de gaten kloppen en mooi is.
Om het gat op te vullen wat onstaat tussen bumper en keienvanger ( plek van kentekenplaat ) is op te vullen met een speciale plaat ( beetje zoeken, maar nog verkrijgbaar )
Plaatwerk van een 2e neus heb ik bij een mede DS liefhebber kunnen passen op mijn auto, dus geen aanpassing A-stijl nodig ( voor mij )
Zie ik wat over het hoofd??
Eens een DS altijd een DS.
Iedereen moet zelf weten wat hij mooi vindt en daarmee doet, maar ik vind de derde neus ook prachtig en de tweede neus vind ik alleen mooi als er ook tepellampen op zitten. Dat heeft een nostalgische oorzaak, mijn eerste snoek was een tweede neus met die prachtige nippels op de verstralers en je eerste liefde vergeet je nooit meer.
waterman schreef:cifun schreef:Wow bedankt voor de snelle reactie!
Hmmmm.. ik had echt het idee, dat doen we even: een neusje vervangen.
Denk je dat het met een 1968-er (dus met het oude dashboard) wel redelijk te doen is: dus alleen de voorkant vervangen?
Of passen de deuren niet op de voor spatborden?
Als je een 68-er wil ombouwen ben je inderdaad zo klaar. Dan is het enkel een kwestie van chassis afzagen, schermen, motorkap, bumper en keienbak monteren,
Dan heb je natuurlijk wel de techniek van een 68-er en niet de techniek van een d-super 5 met een “lange” versnellingsbak het is maar waar je voor gaat