















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb momenteel ook startproblemen, ik kan 4 startpogingen doen en dan ineens is het over, de startmotor gaat niet meer rond. Na 1 uur laden al weer genoeg power om te starten.
De accu is 2,5 jaar oud, 20.000km pj, dagelijks gebruik dus vaak afstanden <10km, tot de problemen 2x een volledig lege accu gehad.
Accu is de Varta Asia 70Ah/570A, vanuit dit forum (met de Bosch Silver 70Ah/510A)) aangeraden.
Is de accu aan vervanging toe?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Heb net geprobeerd de auto te starten. Binnenverlichting en koplampen gingen volledig uit en er gebeurde verder niets (startmotor ging niet rond). Ben nu bezig de accu op te laden. Ik hou jullie verder op de hoogte.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
camemBert schreef:Ik heb momenteel ook startproblemen, ik kan 4 startpogingen doen en dan ineens is het over, de startmotor gaat niet meer rond. Na 1 uur laden al weer genoeg power om te starten.
De accu is 2,5 jaar oud, 20.000km pj, dagelijks gebruik dus vaak afstanden <10km, tot de problemen 2x een volledig lege accu gehad.
Accu is de Varta Asia 70Ah/570A, vanuit dit forum (met de Bosch Silver 70Ah/510A)) aangeraden.
Is de accu aan vervanging toe?
Als je veel start en korte stukjes rijdt laadt je accu niet genoeg bij en neemt de capaciteit af. Meet eens laadspanning!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vandaag weer geprobeerd de auto te starten, nadat ik de accu had opgeladen. De auto startte in één keer. Het lijkt er dus op dat het niet de startmotor is. De laadspanning had ik al eens eerder opgemeten. Deze was goed 13 komma nog wat. Klopt het dat het dus aan de accu ligt of dat ik ergens een lekstroom heb? Ik heb nu de accu losgekoppeld en wil later in de week nog eens proberen te starten om te kijken of de accu goed is. Als de auto dan start wil ik de accu vastgekoppeld houden en de auto weer een tijdje laten staan. Als de auto dan weer startproblemen heeft weet ik dat er een lekstroom is. Klopt mijn redenatie?
Ik neem aan dat er een snellere methode moet zijn om erachter te komen of de accu nog goed is (behalve deze er uit te halen en bij een garage laten doormeten). Hoe moet dat?





















Totaal aantal Berichten: 2780
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dat lijkt me geen goeie methode. Er kan ook nog steeds iets anders aan de hand zijn waardoor je straks misschien dénkt dat het een lekstroom is terwijl dat toch niet het geval is. Een lekstroom zou ik gewoon meten, dan weet je het direct én zeker.
Hoe? Auto van het contact en alle electronica in de auto uitschakelen.
Dan de + loskoppelen en de meter tussen de + kabel en de accu houden met de positieve draad van de meter op de accu. De meter (op stand ‘A’ of ‘I’, hangt van het type af) zou op dat moment bijna niks aan moeten geven. Als ie wel iets aangeeft dan moet je gaan zoeken naar de oorzaak. Begin in dat geval maar eens bij de radio en evt. audioboosters…
Als je geen multimetertje hebt en ook geen zin/tijd hebt om er een te halen bij een doe-het-zelfzaak, dan kun je ook een 6-voltslampje pakken, de + accupool loshalen en het lampje tussen de pool en de kabel aansluiten. Als het gaat branden of zelfs knapt dan heb je lekstroom. Nadeel: het kost je veel lampjes by het zoeken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Bij de bouwmarkt, moet je eigenlijk altijd bij je hebben in de klassieke automobiel.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Maarehhhh….daar kun je een eventuele lekstroom toch niet mee vinden?





















Totaal aantal Berichten: 2780
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Met zo iets wel… http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=122999
kost maar 5 euro. Ook wel te vinden bij de plaatselijke bouwmarkt. Uiteraard geldt: hoe duurder, hoe correcter, steviger en betrouwbaarder.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Kees B schreef:Maarehhhh….daar kun je een eventuele lekstroom toch niet mee vinden?
Accupool los, klemmetje op de accu en pennetje tegen kabel houden. Op het stroompje wat het klokje trekt zal hij niet gaan branden, maar een lekstroom van enige betekenis en waarop de accu in een paar dagen leegloopt zal het lampje echt een beetje opgloeien of zelfs gewoon gaan branden.
En als je andere electrische storingen hebt is zo’n testlampje verdomd handig.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Met een dergelijke multimeter kan je niet een lekstroom meten omdat een dergelijke meter maar tot een luttel aantal milliampères gaat. De makkelijkste manier is om gewoon een 12v lampje tussen de min van de accu en het chassis te plaatsen. Hij mag licht opgloeien, maar als hij gaat branden weet je zeker dat er een significante lekstroom is.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Bedankt voor alle reacties. Ik heb met de multimeter aangesloten tussen de +pool en de kabel het volgende gevonden. Eerst krijg ik met alles uit een stroompje van 40 mA en na ongeveer 5 a 10 seconden valt het terug naar 16 mA. Betekent dit een lekstroom of is dit binnen de marges?
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dat is prima.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Dus geen lekstroom. Dus is de accu aan het eind?
Indien je je accu verdenkt:
In 1 cel onstaat er sluiting tussen de platen (meestal looddrab of kromme platen), waardoor die zijn capaciteit niet meer vast houd. De andere 5 cellen delen hun capaciteit met deze cel.
Oplossing: koop een nieuwe accu en maak voortaan meer kms of koop een goede druppellader.
en ben je nieuwsgierig: weeg het soortelijk gewicht van het zuur van iedere cel met een zuurweger van een euro of 3 (pas op kleren en huid!). Zo vind je vrij gemakkelijk de kapotte cel.
en .... ook onderhoudsvrije accuus kun je vaak openen zonder geweld.
ps. tch ook maar even (laten) nameten je laadcircuit. 14,2V is de maximale laadspanning (kookpunt).
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Haal je accu eruit, ga naar de Brezan oid, vraag of je accu nog goed is en ze vertellen of je een nieuwe nodig hebt
Makkelijker wordt het niet.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi