asbest in de ventilatiekanalen van de DS ?!?
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 12 augustus 2010 08:47 PM

Ik heb vandaag een paar mensen op de koffie gehad i.v.m. een asbest sanering bij de buren.
Eén van die mannen zag de miniaturen en foto`s van wat snoeken en vroeg mij of ik een snoek had.

Ik vertelde hem dat dit inderdaad het geval was en hij vertelde me dat onze dames ook regelmatig asbest bevatten; ik vertelde dat ik me daar geen zorgen over maak omdat ik net nieuwe remblokken en een nieuwe koppeling heb. Waarop hij vertelde dat er in bepaalde jaren asbest is gebruikt om ventilatie slangen mee te bekleden (van binnen).
Hij had deze wijsheid opgedaan op één van de vele cursussen die deze mensen moeten volgen…

Voor mij een totaal nieuw verhaal;

Is dit bekend?
en zo ja; in welke modellen / jaargangen zou dit dan het geval zijn?

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 augustus 2010 08:50 PM
  [ # 1 ]

De hele DS zit vol asbest. Koppeling en remblokken noemde je al, maar ook het hitteschild op de uitlaat van de langeslag modellen, en het kleine hitteschild onder de koppelingsregelaar van de injectie half-automaat zijn van asbest gemaakt. En natuurlijk de achterrem-voeringen.

De ventilatiekanalen en slangen van een DS vanaf 1963 zijn niet bekleed, en ook niet van asbest gemaakt. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 12 augustus 2010 09:00 PM
  [ # 2 ]

Dat scheelt weer !

Hoef ik alleen een keer een wit pak aan als ik mijn achterremmen een keer doe (aan de fabrieksmarkeringen te zien zijn die nog nooit open geweest)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 augustus 2010 09:03 PM
  [ # 3 ]

Vooral NOOIT achterremmen met lucht uitspuiten. Als je de trommel gaat losrammen met een hamer, dan een goed stofmasker op en niet inademen die zooi. Daarna direct met remmenreiniger schoonspuiten. Dan is het redelijk safe.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 12 augustus 2010 09:10 PM
  [ # 4 ]

En hopen dat er niemand van de arbeidsinspectie komt, want dan mag je de garage niet meer in…

(Sorry, beetje offtopic; ik ben nog een beetje gefrustreerd omdat ik vanmiddag na het doen van een boodschap uren buiten heb moeten wachten omdat mijn stoep eerst gestofzuigd moest worden)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 augustus 2010 09:12 PM
  [ # 5 ]

Ik snap wat je bedoelt. Maar, het heeft best wel een reden Wink Ik was ook altijd een beetje van “ach het zal allemaal wel” maar, voor mij werk heb ik een asbest-inspectie opleiding moeten doen ( ik ben nu gecertificeerd asbestdeskundige ofzo..) en daar leer je best wel iets over de gevaren. Het spul is NIET tof Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 12 augustus 2010 09:17 PM
  [ # 6 ]

Weet ik,

En ik heb vanmiddag een adres gekregen voor de sanering van de achterremmen. Wink

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 augustus 2010 09:29 PM
  [ # 7 ]

Toen ik in de garage werkte werden de remtrommels gewoon schoongeblazen met perslucht, hele werkplaats een wolk asbeststof. Mensen die in de buurt van een stoplicht in een drukke straat woonden ademden de hele dag asbeststof in. Het is goor spul, maar iemand die sporadisch in aanraking is gekomen met asbest hoeft zich geen grote zorgen te maken denk ik.

Voor mijn werk ben ik vaak met asbest in aanraking geweest, CV ketels met asbestkoord, gaskachels met asbestkoord, asbest plaatje gebruiken bij het lassen van CV buizen. Onlangs heb ik nog 180kg golfplaat naar de stort gereden, de platen aan barrels getrapt na ze eerst zeiknat te hebben gespoten, een echt goed masker op en de boel in plastic bouwzakken gedaan.

Als je asbest tegenkomt in of aan je auto, eerst goed nat maken en dan pas aankomen, in een plastic zak doen, dichttapen en naar de stort. En waterman heeft het over een goed stofmasker, dus zo’n kapje doet niks maar dan ook helemaal niks, een goed sluitend masker met microfilters.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook