1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Achtervering: wel naar beneden drukken, maar niet omhoog trekken
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 684
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 16 augustus 2010 03:16 PM

Na het lassen en conserveren van de kofferbak en omstreken, ben ik de boel weer aan het opbouwen. Veercilinders gemonteerd met op druk gebrachte veerbollen, nieuwe lekzakken en hoesjes voor de kogelverbindingen. Kogels, veerstangen en kogelhouders zagen er nog goed uit. De borgplaatjes heb ik met de omgevouwen lipjes naar achteren gemonteerd, richting veerbol dus. Hoogteregelaar gemonteerd na inwendig schoonmaken incl. de kleine demperplaatjes. Zo zou het volgens mij allemaal goed moeten zijn…

Na maanden de motor weer gestart:
- Auto komt vlot omhoog, wel een paar tikgeluiden
- Wagenhoogte afgesteld op de stabilisatorstang
- Vaak gymnastieken om de lucht eruit te krijgen

Nu het probleem:
De achtervering laat zich heel soepel indrukken in de normale rijstand, maar als ik hem aan de trekhaak omhoog wil trekken blokkeert er iets en hoor ik een ‘bonk’. De voorvering laat zich wel indrukken en omhoog trekken. Waar kan dit aan liggen? Heb ik iets verkeerd gemonteerd?
- Als ik in de rijstand een krik onder de achterkant zet gaat het chassis keurig omhoog alsof er niks aan de hand is terwijl het met de hand blokkeert
- Via de hoogtebediening of drukken op de hoogteregelaar gaat de wagen ook gewoon naar boven
- Als ik de wagen aan de zijkant opkrik en vervolgens in de laagste stand zet, worden het voor- en achterwiel keurig ingetrokken

Alles gaat dus perfect, behalve het omhoogtrekken van de achterkant. Wie weet wat ik over het hoofd zie?

Groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 16 augustus 2010 04:05 PM
  [ # 1 ]

Uitveren gaat trager dan inveren. Misschien wat langer wachten?

Profiel  
 
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 16 augustus 2010 04:39 PM
  [ # 2 ]
JanO schreef:

....Veercilinders gemonteerd met op druk gebrachte veerbollen…. als ik hem aan de trekhaak omhoog wil trekken blokkeert er iets en hoor ik een ‘bonk’

Te hoge veerboldruk? Misschien slaat dan bij het uitveren het membraan aan op de veerbol (‘bonk’) en helpt dan dus niet meer mee de wagen omhoog te krijgen.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 augustus 2010 04:43 PM
  [ # 3 ]

Als het membraan op de veerbol “slaat” hoor je echt geen bonk….
Wat het wel is, weet ik ook (nog) niet.

Citroen!

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 16 augustus 2010 05:29 PM
  [ # 4 ]

Of druk in de achterbollen te laag. Lijkt wel of de druk 0 is, dan kan de achterkant namelijk ook niet omhoog tillen (geen hulp van de stikstofdruk).

Profiel  
 
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 16 augustus 2010 06:13 PM
  [ # 5 ]
Jeroen ID19P schreef:

Of druk in de achterbollen te laag. Lijkt wel of de druk 0 is, dan kan de achterkant namelijk ook niet omhoog tillen (geen hulp van de stikstofdruk).

JanO schreef:

....De achtervering laat zich heel soepel indrukken in de normale rijstand

Dat zou niet moeten kunnen bij te lage of geen veerboldruk…

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 16 augustus 2010 06:15 PM
  [ # 6 ]

Helemaal gelijk..

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 684
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 16 augustus 2010 07:08 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor het meedenken, nog even een update:
Het ‘bonk’geluid lijkt van de linkerkant te komen. Tevens voel ik op het linkerwiel een klein schokje als ik m’n hand er op leg tijdens het omhoog trekken.
Zou het te maken kunnen hebbben met het borgplaatje? De veercilinder heeft vrij veel ruimte als de druk eraf is, maar er is ook behoorlijk veel rommel uitgekomen…

Groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 684
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 16 augustus 2010 08:10 PM
  [ # 8 ]

Nog een update:
Ik heb een paar foto’s gemaakt, maar ik betwijfel of die er wat mee te maken hebben. Overigens, de veercilinders bewegen niet tijdens het veren. Dit kan ook niet, maar ik weet niet of de stand tov het borgplaatje veel uitmaakt (foto 2).


Stootrubbers in rijstand, raken de aanslagen niet tijdens ‘bonken’.


Borgplaatje. Veercilinder zit iets gedraaid.


Is hier iets raars aan te zien?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 684
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 17 augustus 2010 09:01 PM
  [ # 9 ]

Het probleem is opgelost!!!
Verklaren kan ik het niet, maar het lag aan de bollen. Het laatste wat ik nog kon proberen was een bollenwissel. Ik had er weinig fiducie in, toch maar een paar oude achterbollen uit de bollenbak gevist en gemonteerd. Motor gestart en probleem over!
De oorspronkelijke bollen waren al een twijfelgeval bij het op druk brengen omdat er nog maar 10 bar in zat. Dat ze zulke vreemde verschijnselen konden veroorzaken had ik me niet bedacht…
Tegen de tijd dat ik ga rijden met de snoek zet ik er wel een paar nieuwe deelbare bollen op. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 17 augustus 2010 10:27 PM
  [ # 10 ]
JanO schreef:

Het probleem is opgelost!!!
Verklaren kan ik het niet, maar het lag aan de bollen….

Goed te horen dat het is opgelost.
Verklaring:

Kees B schreef:

Te hoge veerboldruk?....

Bij het omhoogtrekken ligt het membraan dan direct tegen de veerbolonderzijde aan en moet je het hele wagengewicht mee omhoog trekken, waar normaal de gasdruk meehelpt.
Misschien zijn de bollen per ongeluk op druk bestemd voor de voorzijde of voor een Break gebracht?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 17 augustus 2010 11:26 PM
  [ # 11 ]

De veerboldruk was te laag schreef Jan.
Verklaring: Heel weinig gas in de bol, dat kan nog maar een beetje uitzetten, daarna ben je gewoon het wagengewicht aan het optillen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 17 augustus 2010 11:42 PM
  [ # 12 ]
Brian schreef:

De veerboldruk was te laag schreef Jan.
Verklaring: Heel weinig gas in de bol, dat kan nog maar een beetje uitzetten, daarna ben je gewoon het wagengewicht aan het optillen.

JanO schreef:

De oorspronkelijke bollen waren al een twijfelgeval bij het op druk brengen omdat er nog maar 10 bar in zat.

Dat was dus voordat het probleem van het uitveren ontstond….  Probleem ontstond nadat de bollen op druk waren gebracht.

Om het helemaal zeker te weten zou de druk in de verdachte bollen gechecked moeten worden, 10 tegen 1 dat de druk te hoog is. Bij te weinig druk gaat het inveren zwaar (wat volgens Jan dus NIET het geval was), het uitveren ook maar lukt wel omdat het gas wel degelijk uit kan zetten. Maar door het kleine gasvolume gaat het dan al snel weer zwaar.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 17 augustus 2010 11:53 PM
  [ # 13 ]

Je hebt helemaal gelijk.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 684
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 18 augustus 2010 12:04 AM
  [ # 14 ]

Ik ga die bollen zeker laten checken, ik wil weten wat er aan de hand was. Te hoge druk lijkt mij ook het meest voor de hand liggen. Het zijn gelaste bollen, origineel Citroën, en zouden dus tot 38 bar gevuld moeten zijn. Ik ben benieuwd…
Het resultaat zal ik in ieder geval hier posten.

Groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 18 augustus 2010 08:43 AM
  [ # 15 ]
JanO schreef:

.... zouden dus tot 38 bar gevuld moeten zijn.

???? Dat is de druk voor een Break….  Voor een berline is het 26 bar!
Bingo?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook