





Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
.... maaar ...
Ik heb het zelf gehad bij een 1991 volcane dat de brandstof pomp niet goed werd aangestuurd door de ECU en dus een eigen even had onaf hankelijk van de auto
Een constante + op de pomp deed toen wonderen… mischien een idee om dat ook te proberen!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

























Totaal aantal Berichten: 6193
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Traindriver schreef:Hilko16TZI schreef:Stappenmotor, map-sensor, of willekeurige brakke contacten. BDP sensor lijkt me niet, dan zou de auto niet aanslaan. Als dat het allemaal niet is wordt het echt zoeken.
brakke map sensor geeft continu storing!
die is namelijk GOED of niet GOED
Ben ik niet met je eens. De MAP sensor heeft onder andere een vacuum slangetje. Als daar wat mee is kan het wel degelijk een niet constante storing geven. hetzelfde geldt voor de contacten áán de sensoren, dus ook bij de MAP-sensor: de ene keer wel goed contact, de andere keer weer niet.
Ik doelde met de sensoren dus ook op het randgebeuren, zoals ik verderop in die post ook zei, met willekeurige brakke contacten.
Overigens denk ik niet dat TS (niet vervelend bedoeld ) hier zelf uit gaat komen, gezien de vragen tot nu toe…

























Totaal aantal Berichten: 6193
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Traindriver schreef:.... maaar ...
Ik heb het zelf gehad bij een 1991 volcane dat de brandstof pomp niet goed werd aangestuurd door de ECU en dus een eigen even had onaf hankelijk van de auto![]()
Een constante + op de pomp deed toen wonderen… mischien een idee om dat ook te proberen!
En waarom denk je dat de brandstofpomp door de ECU gestuurd wordt? Omdat dat chique is ofzo? Je moet geen gevaarlijke oplossingen gaan posten…






Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Bij de 1e types 1.9 Volcane werd de brandstofpomp door de ECU aangestuurd, ik weet niet hoe het in de latere types zit.
Het relais in de ecu wat de brandstof pomp schakelde was wat brak,,,,,
Verder werd er geschreven over een map sensor met vacuum slang, kat klopt, de slang kan idd wat poreus zijn, maar er zijn ook zat types te vinden zonder slang, en waar de mapsensor dus meteen op het spruitstuk zelf zit
Fouten in de map sensor worden echter altijd door de ECU weergegeven….
een brakke brandstofpomp of aansturing niet!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Ik kan het slangetje vervangen, heb hier nog ongeveer een meter liggen, want 2 jaar terug heb ik die al eens vervangen. Mocht dat helpen, dan zijn we voor nu even klaar.
Zo niet, dan heb ik gelukkig een neef die handiger is met auto’s dan ik dacht. Hij heeft bij zijn auto ook de stappenmotor en de map sensor vervangen, dus als het nodig is gaan we samen naar een sloop hier in de buurt.
Bedankt voor alle reacties, en ik hou jullie op de hoogte!






Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
een MAP sensor voor mijn xantia ( 1.8 16V was 41 eur nieuw
dit even ter info, zodat je weet wat het ongeveer kost
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
bedankt, maar we willen hier eerst in de buurt bij de sloop gaan kijken, altijd een kansje dat je daar nog een goeie oppikt. Maar eerst eens kijken of het slangetje poreus is.
Zojuist het slangetje naar de map-sensor vervangen. Merkte klein verschil.
Normaliter moet ik 2-3 keer het contact draaien om te starten, nu startte hij meteen. Ook leek het stationair toerental wat hoger (net boven de 1000 ipv rond de 800), al zakte dat na +/- 5 minuten naar iets onder de 1000. Ik ben benieuwd hoe het woon-werk verkeer komende week verloopt.






Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
heb je het oude slangetje bekeken?
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Heb het slanegetje uiteraard bekeken, maar zag geen scheurtjes. Hij kan poreus geweest zijn, maar dat zie je niet echt. Wel was het uiteinde aan de kant van de MAP-sensor redelijk uitgerekt.
Euvel blijkt toch niet helemaal verholpen. Alle ritjes tot aan vandaag waren zonder problemen. Tot ik daarnet nog even wat naar de brievenbus wou brengen. Rit erheen ging goed, is ook maar een stukje van een kilometer ofzo.
Daar aangekomen even stationair laten draaien terwijl ik de brieven op de bus deed. Draai achteruit het parkeervak uit, wil wegrijden, valt íe weer weg. Terug het vak in geduwd, paar minuutjes gewacht, starten en naar huis.
Ik denk dat ik komend weekend maar even met m’n neef naar de sloop moet voor een MAP-sensortje of stappenmotor. Of raden jullie iets anders aan?






Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
denk eerder stappenmotor dan map sensor,
Met een brakke map -sensor gaat de motor heel rar lopen, net of hij op 3,5 cylinders sputterd, maar houdt welzijn toeren in het juiste gebied!
de stappenmotor verzorgd het stationair gedeelte, en daar gaat het dus fout bou jou .....
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De ontstekingsmodule is ook nog een goeie kanshebber!
Die kan ook op de meest willekeurige momenten besluiten ermee te kappen om dan na een paar minuten weer te werken of er niets aan de hand was. Mijn Pa had het ook met zijn BX met 1.4i TU motor. Kennelijk een vaker voorkomend probleem, de ANWB man die het kwam fiksen toen hij echt niet meer wilde starten had er een zooitje van bij zich. Op een sloop moet je er wel een kunnen scoren voor niet te veel
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
dus de stappenmotor of de ontstekingsmodule… welke is makkelijker / goedkoper te vervangen? dan kan ik die het eerst proberen.

























Totaal aantal Berichten: 6193
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Ontstekingsmodule. En sorry, daar had ik meteen aan moeten denken. Goeie, Mech!