De bouw van een nieuw, ruim, droog en warm onderkomen voor (o.a.) mijn DSuper5 is in volle gang. In verband hiermee ben op zoek naar een geschikte hefbrug (eindelijk plaats voor). Mijn voorkeur gaat uit naar een tweekoloms. Dit in verband met ruimte en 220 V (dus geen krachtstroom nodig).
Vraag
Een dergelijke brug heeft vier uitklapbare draagarmen. Bij het heffen komen de uiteinden daarvan denk/hoop/vermoed ik ter ondersteuning onder de hoofdbalken die van voor naar achteren lopen. Klopt dat? Met andere woorden: is een tweekoloms hefbrug geschikt voor een DS? Wie heeft er ervaring mee?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mijn DS-en hebben vaker op 2-kolommers met 4 armen gestaan: Bij de APK en op mijn werk (HTS-Autotechniek). Geen probleem, al houd ik wel rekening met de ligging van het zwaartepunt (DS niet te ver naar voren zetten).
Citroen!









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Dat kan uitstekend, ik heb zelf een 2-koloms in de garage staan en mijn garagist heeft er ook eentje. Bij mij stond hij er al en mijn garagist verkiest juist een 2-koloms boven een 4-koloms, omdat hij zo makkelijker kan werken aan de wielen en alles wat erachter zit.
De draagpunten van de armen zitten vlak achter de voorwielen, cq voor de achterwielen. Ik gebruik zelf rubberblokken om de kracht te verdelen.
Aandachtspunten:
- Wat DriverD zegt, de DS is nogal zwaar voorin, dus zoek naar een brug met armen die lang uit te schuiven zijn, de achterste zet je dan in de langste stand en de voorste zo kort mogelijk.
- Ander puntje wat van belang kan zijn, 2-koloms bruggen hebben een drempel ertussenin, als je de DS er tussen zet dan kan de uitlaat erop gaan liggen, daarom rij ik mijn ds altijd eerst op planken. Mijn garagist heeft een uitvoering waarbij de drempel verzonken ligt in de vloer.
- Bij mijn brug moet de DS op eigen kracht erop en eraf, dwz de hydrauliek moet werken om de DS hoog genoeg te krijgen om de armen eronder te krijgen. Ik geloof, maar weet niet zeker, dat de brug bij mijn garagist laag genoeg kan om de armen eronder weg te krijgen zonder dat de DS gestart moet worden. (handig bij niet-rijdende ds die eraf/erop moet)
220V weet ik niets van, mijn brug werkt op 380V.
Succes met de zoektocht.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!




















Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Kan inderdaad prima hoor
DriverD schreef:Mijn DS-en hebben vaker op 2-kolommers met 4 armen gestaan: Bij de APK
Dit is alleen niet toegestaan voor de APK, maarja nakijken kan altijd natuurlijk
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nakijken? Tuurlijk…
Citroen!
Heren, bedankt maar weer. Lijkt mij duidelijk: het wordt een tweekoloms. Op Marktplaats kun je daar voor een geschikt prijsje aankomen, zag ik al.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
In Harderwijk zit een leverancier die voor het particuliere segment zeer betaalbare nieuwe 2 en 4 koloms bruggen levert zowel op 220 als op 380. Heb zelf de 4 koloms gekocht en die bevalt erg goed. Overweeg nu ook nog een 2 koloms te kopen bij hun.
Voor stalling en stabiel staan is een 4koloms prettig je rijd de auto er zo op en hij staat betrouwbaar. 2 koloms is handiger om bv aan de wielen te werken en andere sleutel werkzaamheden, maar je dorpels moeten wel absoluut hard zijn bij een 2 koloms.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
mijn snoek staat altijd op een 2 kollommer ,,
niet dat je dat vaak doet maar als je wagenhoogte afstellingen wilt doen is een 4 handiger .. eigenlijk wel bij alle veerbol geveerde citroens.