Hallo heren, Ik ben voor mijn man op zoek naar zo’n bovengenoemde toeter, wie weet waar je zo’n toeter kan kopen ? Mijn man heeft een ID en een DS pallas, kan je zo’n toeter in elke auto monteren of moet je ook nog een bepaalde aansluiting hebben ? Hoor graag van jullie. vr.groet.
Voila… TourToeter
bedankt heren voor jullie hulp heb er meteen een besteld. vr.groet.
Briljant idee. Ik heb er ook wel eens naar gezocht maar had niet verwacht dat het zo makkelijk was om er 1 te kopen en waarschijnlijk ook te monteren. Lekker sneu:)
Volgens de wegenverkeerswet is een meer-tonig akoestisch signaal verboden.
De web site waar de tour de France toeter te koop is geeft dit ook duidelijk aan.
Hoe is het gesteld met de (standaard) luchthoorns van de ID DS. Zijn die eigenlijk ook verboden?
Ik ben er wel eens op geattendeerd dat de luchthoors van de DS niet zijn toegestaan.
Weet iemand hoe het echt zit?
Groet,
Frank






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De standaardhoorns mogen wel, omdat ze tegelijkertijd klinken. Wat niet mag is een afwisseling van verschillende tonen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In de wegen en verkeerswet staat alleen het gebruik van 2 en 3 toninge hoorns beschreven. Zie hier:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_17-08-2010
de “tour de france” hoorns vallen onder de regeling permanente eisen zoals gesteld in het apk-handvest.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Brian schreef:De standaardhoorns mogen wel, omdat ze tegelijkertijd klinken. Wat niet mag is een afwisseling van verschillende tonen.
Het is toch zo dat wanneer je de luchthoorns gebruikt eerst de gewone claxon aangaat direct gevolgd door de hoorns.
De claxon handle gaat eerst in stand 1 (gewone claxon) vervolgens trek je door naar stand 2 (luchthoorns).
Je hoort dus eerst de claxon direct gevolgd door de hoorns. Beide hoorns gaan wel tegelijk maar eerst claxon dan de hoorns is tweetonig. Vandaar mijn twijfel.
Frank
Super IDee schreef:
Het is toch zo dat wanneer je de luchthoorns gebruikt eerst de gewone claxon aangaat direct gevolgd door de hoorns.
De claxon handle gaat eerst in stand 1 (gewone claxon) vervolgens trek je door naar stand 2 (luchthoorns).Je hoort dus eerst de claxon direct gevolgd door de hoorns. Beide hoorns gaan wel tegelijk maar eerst claxon dan de hoorns is tweetonig. Vandaar mijn twijfel.
Frank
Nee niet helemaal. Het is afhankelijk van de kracht waarmee je de handel induwt. Licht indrukken: alleen de claxon, harder indrukken: alles tegelijk (voor buiten de bebouwde kom). Nog harder indrukken: pookje in je handen (had ik eens toen ik op de snelweg onder Rotterdam gesneden werd door een Franse drugsrunner)
Dit betekent ook dat je je Tour de France roeptoeter niet perse hoeft te laten afgaan. Voor de APK zul je hem wel moeten uitbouwen.
gerardeux schreef:Super IDee schreef:
Het is toch zo dat wanneer je de luchthoorns gebruikt eerst de gewone claxon aangaat direct gevolgd door de hoorns.
De claxon handle gaat eerst in stand 1 (gewone claxon) vervolgens trek je door naar stand 2 (luchthoorns).Je hoort dus eerst de claxon direct gevolgd door de hoorns. Beide hoorns gaan wel tegelijk maar eerst claxon dan de hoorns is tweetonig. Vandaar mijn twijfel.
Frank
Nee niet helemaal. Het is afhankelijk van de kracht waarmee je de handel induwt. Licht indrukken: alleen de claxon, harder indrukken: alles tegelijk (voor buiten de bebouwde kom). Nog harder indrukken: pookje in je handen (had ik eens toen ik op de snelweg onder Rotterdam gesneden werd door een Franse drugsrunner)
Dit betekent ook dat je je Tour de France roeptoeter niet perse hoeft te laten afgaan. Voor de APK zul je hem wel moeten uitbouwen.
Alleen de claxon laten horen gaat. Handle naar je toe in stand 1. Dat is duidelijk en natuurlijk geen probleem.
Maar wanneer je de luchthoorns wilt activeren gaat toch eerst de claxon geluid maken. De luchthoorns gaan in werking door de handle verder naar je toe te halen. Ik hoor dan altijd een twee tonig geluid.
Vrouw en kinderen hebben mij overigens verboden de hoorns te gebruiken. Fietsers vallen dood van hun fiets van schrik. Een enorm geluid komt er uit. Ik heb de originele compressor in combinatie met Italiaanse verchroomde hoorns.
Ik vraag me af of het claxon geluid, direct gevolgd door de hoorns, wordt aangemerkt als meertonig geluid.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Meertonig is het probleem niet. De standaard DS claxon is toch ook meertonig? De “stadstoeter” (1 claxon), en de “wegtoeter” (2 andere claxons). In totaal dus 3 toeters die alle 3 tegelijk klinken als je de hendel tot de tweede stand naar je toe trekt. Een van beide wegclaxons heeft dezelfde toonhoogte als de stadsclaxon, dus daarvan klinkt er alleen meer volume, met daarnaast de hogere toon van de tweede wegclaxon. De optionele DS luchthoorn is zonder meer toegestaan.
Wat verboden is zijn afwisselende toonhoogtes (zoals de tourtoeter), dat is voorbehouden aan de hulpdiensten.
En idd, de “derde” stand is erg vervelend, je hebt dan ineens ook geen richtingaanwijzer meer. Ik heb toen een andere schakelaar gevonden (clubmagazijn) en de oude met secondenlijm gelijmd. Heb de schakelaar wel eerst uit elkaar gehaald zodat het losse hendeltje direct na het lijmen even in de bankschroef gezet kon worden. Er komt een flinke kracht op het binnenste uiteinde en de bevestiging is nogal zwak uitgevoerd maar ik kon geen andere oplossing bedenken dan secondenlijm. De gelijmde schakelaar ligt in de koffer als reserve….voor het geval hij tijdens de APK afbreekt bijvoorbeeld….









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
weliswaar slaap ik in almere maar ben ik een amsterdammer. Wie heeft er ooit een bon gekregen, pffffff