Hallo,
de vorige eigenaar van mijn onlangs aangeschafte ex-ambulance, heeft ook nog een Pallas staan welke ik voor een klein prijsje mag halen.
Doch hij draait niet en staat tegen de grond.
Hoe kan ik deze omhoog zetten om zo op mijn aanhangwagen te trekken?
Heeft er iemand nog ergens een instructieboekje voor een ID 20 break uit 1969?
JP






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Er is een truc met een boormachine op de HD-pomp zetten. Even zoeken op dit forum en je vindt er wel wat over. Anders even wachten op iemand die je precies kan/gaat uitleggen hoe je dat moet doen.
Welkom op het forum trouwens en gefeliciteerd met je aankopen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Er is weinig ruimte tussen de HD pomp en de radiateur. Wat ik heb gedaan is het volgende: de HD pomp even lossen en de beide V snaren van de poelie af. Dan een oude V snaar om de pomppoelie en een vrij zware boormachine met een flinke boorkop. De boormachine laten draaien en de V snaar om de buitenkant van de boorkop laten lopen. Als vrij snel komt de dame omhoog want de HD pomp draait normaal ook niet zo snel rond. Je moet een handje kracht hebben want zo’n HD pomp gaat behoorlijk zwaar draaien als hij druk moet opbouwen, maar het lukt prima.




























Totaal aantal Berichten: 9568
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb al een aantal keer een grote hydropneumatisch geveerde Citroën, zoals DS, CX en XM, die niet in draaiende staat was, op een vlakke oprijwagen gelierd.
Dit doe ik door de oprijwagen tijdens het lieren los van de trekkende auto te koppelen en op de parkeerrem te zetten.
Tijdens het lieren gaat de oprijwagen, door de grote massa van de gelierde auto aan de voorzijde, op z’n kont staan, eventueel de oprijwagen aan de achterkant stutten met twee klossen hout.
Hierdoor verdwijnt de knik tussen oprijplaten en oprijwagen.
Indien noodzakelijk kan je nog twee stukjes rondhout van 5 à 6 cm diameter aan weerszijden als rol tussen oprijwagen en bodemplaat van de auto gebruiken.
De truc met de losaangedreven HD-pomp werkt namelijk alleen maar als het hydraulisch systeem geen gebreken vertoont.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Opkrikken, veerbollen eraf, stukjes bezemsteel erin en veerbollen er weer op.




























Totaal aantal Berichten: 9568
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat lukt alleen als de veerbollen los willen, achter wil dat nog weleens lastig gaan.
Ook zou ik dan voor stukjes dikwandig stalen pijp kiezen ipv hout.
Het gevaar hiervan is dat de boring van de veerbol hierdoor verstopt raakt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ik doe het ook altijd met bezemsteel, werkt prima, en heb nog niet meegemaakt dat een bol verstopt kwam te zitten,
by the way, als je hem zo omhoog brengt, staat hij vaak al zo lang stil, dat je er sowieso nieuwe bollen op moet plaatsen









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Bij D&O services hadden ze iets moois, moer met binnen en half buiten schroefdraad, in de veerarm draaien, grote bout met een schotelkop er in draaien, kwam de dame snel omhoog van, helemaal met de pneumatische slagboorsleutel.
Is zelfgemaakt, heeft ie er nog een paar van liggen.




























Totaal aantal Berichten: 9568
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bedoel je veerarm of veercilinder?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
robbertkars schreef:Bij D&O services hadden ze iets moois, moer met binnen en half buiten schroefdraad, in de veerarm draaien, grote bout met een schotelkop er in draaien, kwam de dame snel omhoog van, helemaal met de pneumatische slagboorsleutel.
Is zelfgemaakt, heeft ie er nog een paar van liggen.
Maakt en verkoopt Citrotech ook:
Veerbollen er af, speciale moer met draad van veerbol in veercylinder en bout aandraaien.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Maar je moet dan de auto omhoog krikken van achter, anders kom je niet bij de achterste bollen, je moet de bollen verwijderen net als aan de voorkant, de druk eerst er af halen en al met al is dat best een gedoe. Dat is nodig als het systeem niet (goed) werkt, maar de TS wil de DS omhoog hebben voor vervoer. Ik ben er een aan het restaureren en die wil ik af en toe omhoog hebben zonder de motor te starten, omdat dat even lopen niet echt geweldig is voor een motor. Dus zet ik even een snaar om de pomp, pak een oude grote AEG boormachine en binnen no time vliegt ze naar de hoogste stand.