


Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Er moet me toch iets van het hart. Sinds 2001 ben ik in het gelukkige bezit van mijn huidige DS21H (‘69). Heb er toen direct een gereviseerd stuurhuis in gezet ivm lekkage, en deze zomer weer een (van CT).
In mijn jongere jaren heb ik twee snoeken gehad.
Ik weet dat er veel te checken valt op het gebied van de stuurinrichting, maar imho heb ik dat allemaal gedaan.
- gereviseerd stuurhuis, uitgelijnd mbv zelfgemaakte mal
- alle draaipunten (stuur- en fuseekogels, hulpstuurhuizen) gaan licht
- Michelin XAS banden, destijds nieuw gekocht, nu nog 6 mm profiel, 2,0 bar koud
- gereviseerde voorraadbol
- appeltje staat goed, rolletje draait soepel
- sporing goed (3 mm toespoor)
Wat ik mij nu afvraag is:
1) of het normaal is dat je bij stilstaande auto (en draaiende motor) het stuurwiel praktisch niet gedraaid krijgt? Dit is namelijk het geval bij alle DS stuurhuizen waar ik ervaring mee heb (5 in totaal dus). Ik bespeur dan geen enkele vorm van bekrachtiging. Het enige dat ik kan verzinnen dat (nog) niet is gechecked is de afgeregelde druk in het hydraulisch systeem.
Ben ik verwend /bedorven door de stuurbekrachtiging van moderne auto’s?
Zo ja, dan hoef ik er verder niet meer over na te denken….dan hoort het er dus bij.
2) of de rechtuitstabiliteit altijd te wensen overlaat? Ik vind rechtuitrijden op de snelweg best wel vermoeiend…. Ik heb hier al wel gelezen dat een onbekrachtigd stuurhuis daar geen last van heeft.
De CX en de XM die ik vroeger heb gehad waren op deze twee punten prima (Diravi stuurinrichting).
Alvast bedankt voor commentaar / geruststelling / tips??
Gr, Kees
De stuurbekrachitiging van een DS is inderdaad niet te vergelijken met die van moderne auto’s, dus dat is normaal.
De rechtuit stabiliteit moet wel goed kunnen zijn. Is je sporing goed gemeten?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb die ervaring ook. In geen van mijn DS’sen en ID’s had ik bij stilstaande auto de mate van bekrachtiging als in een CX, XM of zelfs SM. Ik heb één keer een stuurhuis van citrotech gekocht, ze waren toen nét met revisie van die dingen begonnen, waar bij stilstand het stuur wél soepeltjes rondging. Op snelheid was dat verschrikkelijk. De latere stuurhuizen van Citrotech hadden dat niet meer en die sturen dus ook relatief “zwaar” bij stilstand.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik moet ook zeggen dat ik nog nooit een DS heb gehad waar de bekrachtiging ook bij stilstand werkt. Ook is een DS altijd wat “zoekend” op de snelweg bij hogere snelheden.
Mijn huidige ID zonder bekrachtiging stuurt zo strak als een snaar bij hoge snelheden en stuurt niet echt zwaar tijdens het inparkeren. Misschien komt het door de dunne 165X400 bandjes.
Wat ik wel een nadeel vindt, is dat het stuur erg “traag” is door de andere overbrengingen. Op de rotondes lijkt het wel alsof ik de Titanic omgooi (veel draaien)
Wat Alexander schrijft klopt precies. Mijn ID stuurt strakker dan de DSpecial van mijn vrouw. Maar inderdaad, bij rotondes en bochten in de bebouwde kom stuurt de DSpecial lekkerder. Mijn ID lijkt dan wel een vrachtwagen, je blijft draaien aan het stuur…
En om op de vraag over de stuurbekrachtiging terug te komen. Bij de DSpecial is íe naadje bij stilstand.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
1) of het normaal is dat je bij stilstaande auto (en draaiende motor) het stuurwiel praktisch niet gedraaid krijgt?
Dat heb ik dus ook met een nieuw stuurhuis (van Cypharse in mijn geval)en een nieuwe voorraadbol.
Recent heb ik ook nog m’n veerbollen vernieuwd met die nieuwe deelbare van de club.
En als ik dan ergens wil inparkeren moet ik toch weer behoorlijk aan m’n stuur sjorren.
Ik denk dat het nooit anders gewerkt heeft op de DS.
De vering is wel veel beter met de nieuwe bollen
Peter.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De invloed van de hogedrukregelaar mag ook niet verwaarloosd worden: Vaak regelt ie op een te lage druk af als de regelaar slijt.
Citroen!



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Allen bedankt voor de reacties.
Ik ga op zoek naar een manometer, leidinkje, nippels, T-stukje om de systeemdruk te meten. En dan eventueel de HD regelaar herstellen / vervangen. Ben benieuwd. En gelukkig weer wat te doen!
Ben je lid van de club? Volgens mij kun je de hele handel namelijk bij het onderdelenmagazijn lenen of huren.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Erict schreef:Ben je lid van de club? Volgens mij kun je de hele handel namelijk bij het onderdelenmagazijn lenen of huren.
Bedankt voor de tip. Ik ben lid. Het is nogal ver rijden voor mij, zal een mailtje sturen om te zien of het handeltje a.s. dinsdag beschikbaar is….





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
We kunnen wel leidingen maken bij het magazijn, T-stukjes enz hebben we ook, maar geen manometers te huur.
Citroen!
Dit voegt niet echt iets toe aan de probleemoplossing. Toch wil ik even melden dat mijn DSuper5 (1973) weliswaar ook zwaar stuurt bij stilstaan. Maar dat heeeeeel soms het sturen bij stilstand ook met 1 vingertje gaat - zo licht…...
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
DriverD schreef:We kunnen wel leidingen maken bij het magazijn, T-stukjes enz hebben we ook, maar geen manometers te huur.
Waar zijn die dan gebleven? Een paar jaar terug was er nog een setje met 2 manaometers, leidingen en plat verloopje om de overlappingsdrukken van het stuurhuis af te stellen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die is er nog steeds, maar niet voor verhuur.
Citroen!
Ik heb gedurende 14 jaartjes drie stuurhuizen gemonteerd gehad waarvan 1 revisie exemplaar (huidige) en 2 goed gebruikte en daar zit nogal wat verschil tussen ook bij bekrachtiging vanuit stilstand. De huidige betreft een gereviseerd oud type stuurhuis die bij stilstand en een lichte aanraking uit zichzelf begint te wiebelen maar verder nog steeds prima functioneert eigenlijk, dit wiebelen deed dit stuurhuis al vanaf het begin eigenlijk en als je het stuur beetpakt dan is het wiebelen weer afgelopen !?
C’est une voiture du ministre !





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Even de overlapdrukken (laten) controleren dan.
Citroen!