Dag forummers,
Ik heb sinds 3 weken geleden mn DSuper op de weg nadat ik er een jaartje of twee in de avonduurtjes mee bezig geweest ben. Ik heb vooral laswerk gedaan in die periode.
Daarvoor heb ik de wagen gekocht, ik heb dus geen eerdere ervaringen met deze wagen.
Ik heb tijdens de sleutel periode de compressie van het blok getest, die was prima, en de cilinders waren ook mooi gelijk in waarden. Kleppen gesteld en een 123 onsteking gemonteerd, en met de stroboscoop netjes op tijd gezet.
Ik heb er probleemloos apk op gekregen 3 weken geleden. Nu ik er mee rijd komen er toch wat dingen aan het licht. De wagen lijkt bij halflast een beetje schokkend te rijden. Niet fel schokken, zoals je dat wel een hebt bij een onderbroken brandstof toevoer maar meer zagend. Vooral in de 1ste, 2de en 3de versnelling. In de 4de, ook bij 60 km/uur merk je er vrijwel niets meer van.
Dit schokken is er vooral als de motor koud is, het word minder al hij warmer word, maar gaat nooit helemaal weg.
Eerst dacht ik dat dit aan de LPG verdamper lag, of de LPG afstelling, maar zij doet het ook als ik op benzine rijd. Al lijkt het dan wel wat beter te zijn.
Een ander ding dat nu begonnen is, is dat de versnellingsbak olie is beginnen te lekken. Vooral na het rijden lekker er in een paar uur meerdere druppels bakolie uit. Tijdens het laswerk van de afgelopen 2 jaar was daar nooit olie gelekt.
Wat me verder nog opvalt bij de wagen is dat de voorwielen erg piepen in bochten. Meer dan ik dat ken bij eerdere ds-sen. De voobanden zijn Michelins XVS-en en zijn gewoon op spanning.
Zelfs als ik in de 1ste versnelling op een parkeerplaats scherp draai bij 10 km/uur, piepen de banden al.Dat heb in eerdere ds-sen nooit gehad.
Ik ben er inmiddels achter dat het schokken er ook is als ik het gas loslaat en op de motor rem.
Ik verdenk het differentieel van schade, wellicht door overmatige slijtage.
Het lekken zouden de keerringen van het differentieel kunnen zijn.
Ooit heb ik in een ds gereden met een versnellingsbak die totaal aan gort was en waarvan de bakolie later veel ijzervijlsel bleek te bevatten. Als je hier mee reed had je ook heel sterk dat zagende effect bij het rijden op constante snelheid en remmen op de motor. Dit was wel extremer overigens.
Wat denken jullie ervan ?
Max

Totaal aantal Berichten: 10633
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Piepende banden kan ook door verkeerde sporing komen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
je gas installatie kan niet voor schokken zorgen, omdat gas een “gas” word deze niet abrubt onderbroken, er zal mischien een niet constante toevoer zijn, maar daar merk je in het rijden niet veel van hij zal hoogstens minder snel optrekken , als een verdamper stuk is, dan loopt je motor gewoonweg niet,
hetzelfde geld voor benzine, zelfs bij een verstopte carb, zal je motor nagenoeg niet stoten/ en bokken, maar meer onregelmatig lopen. en slecht trekken. en eventueel niet stationair lopen.
als ik je probleem zo hoor, kan ik eigenlijk maar een conclusie trekken, het zit in je electriek ,
als eerste zou ik alle bougies eens vervangen, naar alle waarschijnlijkheid zal je euvel dan voor 90% opgelost zijn,
en kijk verder naar je bougie kabels, verdelerkap en rotor.
als je dan toch bezig bent, kun je eventueel gelijk je bobine vervangen.
maar begin eens met je bougies.
wat betreft je olie lekage,
als een auto 2 jaar stil staat, zal hij ook niet door de hoger dan het olieniveau liggende keeringen lekken, en omdat ze niet continu in de olie liggen, drogen ze waarschijnlijk ook uit.
als je na 2 jaar dan weer rijd met het ding, heb je kans op lekkage.
ik heb na 3 jaar restaureren mijn Ds ook sinds een 2 tal weken weer aan de praat, en kwam er nu achter dat het rechter voorwiel lager versleten is. maar tijdens de hele restauratie nooit wat van gemerkt…
@jantje1948
Ik denk niet dat aan de sporing ligt. De wagen rijd prima rechtuit. Bovendien piepen de banden ook al als je met 5 km/u bij de supermarkt een parkeervak indraait. Ik zat te denken dat een niet goed werkend differentieel die dus het verschil aan omwentelingen niet goed opvangt) het probleem hiervan kan zijn. Een versleten differentieel kan volgens mij ook dat zagen tijdens het rijden opleveren.
@sloopkogel
De bougies zijn nog vrijwel nieuw, en de rotor, bougiekabels en verdelerkap zijn ook nog niet oud.
Ik heb van twee wagens 1 gemaakt. Beide DSuper. De gebruikte onstekingsset werkte altijd prima op de andere wagen.
Voor wat betreft de bakolie lekkage is het wel zo dat ik wat bakolie heb bijgevuld inderdaad. Wellicht een klein beetje meer dan er in moet (vullen tot het uit de vulschroef aan de zijkant komt). Zou het dan kunnen dat deze olie er nu weer uit lekt ?

Totaal aantal Berichten: 10633
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Juist daarom maakte ik de opmerking over de sporing. Rechtuit maakt een foute sporing qua sturen niets uit (de banden gaan wel ongelijkmatig slijten). De wielen staan allebei iets te veel naar binnen of naar buiten. In een (vooral krappe) bocht krijgt het binnenste wiel een grotere uitslag dan het buitenste (Ackermann-principe). Juist dan wreekt een foute sporing zich, mede hoorbaar omdat de vloeren van parkeergarages nogal glad zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
De bougies zijn nog vrijwel nieuw, en de rotor, bougiekabels en verdelerkap zijn ook nog niet oud.
Ik heb van twee wagens 1 gemaakt. Beide DSuper. De gebruikte onstekingsset werkte altijd prima op de andere wagen.
En de bobine? Is die al vervangen, die gaf bij mij problemen (na een jaar probleemloos rijden)
Hoi Pascal, de bobine is ook diegene die bij de rest van de onsteking hoorde. Maar ik heb een andere liggen en kan het wel eens even proberen met die andere. Dank voor de tip.
Ik vind het overigens wel raar dat die bak nu ineens olie lekt. Komt dat vaker voor ? Ik heb tot nog toe nog nooit een ds gehad die bakolie lekte.
In parkeergarages heb je die piepende banden inderdaad vaker, vanwege de gladde vloer. Maar met deze wagen is het alsof heel Nederland een parkeergarage is !

Totaal aantal Berichten: 113
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Als het idd zo erg is, zou ik ook aan het differentieel denken.
Als je de auto aan een kant opkrikt, kun je dan het voorwiel aan die kant redelijk gemakkelijk draaien? Als het diff vast zit of erg zwaar loopt zou dat niet moeten kunnen.
maxcitro schreef:
@sloopkogel
vrijwel nieuw, als in onlangs vervangen, of vrijwel nieuw als in bijna niet gebruikt, maar al wel 2 jaar geleden ingebouwd?
ik heb eergisteren de bougie’s vervangen, omdat de motor ook niet helemaal mooi rond liep. zelfs bij de nieuwe was er 1 niet in orde…
als je nog het een en ander hebt liggen.. zou ik dat eens proberen, en kijken of er verbetering optreed..
en inderdaad ook de bobine kan debet zijn,,
sloopkogel schreef:maxcitro schreef:
@sloopkogel
Ik heb van twee wagens 1 gemaakt. Beide DSuper. De gebruikte onstekingsset werkte altijd prima op de andere wagen.vrijwel nieuw, als in onlangs vervangen, of vrijwel nieuw als in bijna niet gebruikt, maar al wel 2 jaar geleden ingebouwd?
ik heb eergisteren de bougie’s vervangen, omdat de motor ook niet helemaal mooi rond liep. zelfs bij de nieuwe was er 1 niet in orde…
als je nog het een en ander hebt liggen.. zou ik dat eens proberen, en kijken of er verbetering optreed..en inderdaad ook de bobine kan debet zijn,,
Vrijwel nieuw als in bijna niet gebruikt inderdaad. Ik heb de onsteking gecontroleerd en de bougies vonken volgens mij ook mooi regelmatig. Dat heb ik ook nog eens extra met de stroboscoop gecontroleerd door naar de lamp te kijken. Maar een andere bobine proberen is een goede tip. Thanks !