Kan het ook zijn dat het toerental van de motor en dus de HD-pomp van invloed is op de werking van het stuurhuis. Een beetje extra gas bij het inparkeren zou dan kunnen helpen.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als het toerental van de motor een rol speelt, weet je zeker dat je drukvoorraad te snel weg is (voorraadbol leeg en/of hogedrukregelaar regelt af op een te lage druk).
Citroen!
Als je vanuit stilstand een flink zwaai aan je stuur moet maken kost dat ook redelijk veel olie onder druk. Vaak is dat meer dan de vooraad aan olie in de voorraadbol. Dan moet je lhm pomp bijspringen en dat is niet de modernste en snelste.
Een snellere pomp, eentje met een hogere opbrengst, zou dan zeker helpen.
Een cx pomp levert bijvoorbeeld al meer opbrengst. Die kan je wel monteren wat wat kleine aanpassingen.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Niet dat ‘t echt wat bijdraagt aan de discussie, alles is al gezegd, maar ik kan me toch niet inhouden. Ik ben al weer zo oud dat ik heb geleerd dat je de auto altijd langzaam moet laten rollen bij het manouevreren. En dan is het in een DS heel prima te doen. Mijn ervaring is trouwens ook dat als je met stationair draaiende motor fileparkeert (dus alleen op de koppeling, geen gas geven) de benodigde kracht toeneemt na enig flink heen en weer zwengelen. Heel klein beetje gas erbij helpt dan wel.
Op de snelweg hou je het stuur tussen duim en wijsvinger: niks op gevoel corrigeren en de auto loopt als een trein rechtuit.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
break23m schreef:.... Heel klein beetje gas erbij helpt dan wel.
Maar dat is lastig met een Hydraulique…. Als je hem in een klein gaatje wilt parkeren heb je een probleem omdat de auto dan ook gelijk gaat rijden.
Intussen heb ik een manometer, koppelingen, leiding besteld. Eerst meten, dan zien we verder. Mogelijk een gereviseerde regelaar, en dan weer meten (en testen…).
Zal het resultaat t.z.t. posten.
Gr, Kees





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Meten is weten!
Citroen!


Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005
- (Grand) C4 Picasso Business
Ik weet nog goed dat toen ik mijn dame kocht ik ook met 1 vinger kon inparkeren. Helaas wegens lekkage moeten vervangen. Vele gereviseerde stuurhuizen geprobeerd maar nooit meer met 1 vinger kunnen inparkeren. Uiteindelijk een gebruikte stuurhuis van 100 euro op de kop kunnen tikken die het enigszins kon evenaren. Helaas na aantal jaren ook weer lekkage en nu met een gereviseerde maar geen “vingerwerk”. Wel wat grotere spierballen gekregen . Het kan dus wel!
Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Sinds ik een CX-pomp in de DS heb, stuurt ze stationair ook lichter. Ook standaard 180’ers ipv de 185 of bredere sloffen merk je ook posief, evenals de juiste bandendruk. Verder zal er wel verschil in stuurhuizen zitten.
Kees B schreef:break23m schreef:.... Heel klein beetje gas erbij helpt dan wel.
Maar dat is lastig met een Hydraulique…. Als je hem in een klein gaatje wilt parkeren heb je een probleem omdat de auto dan ook gelijk gaat rijden.
Intussen heb ik een manometer, koppelingen, leiding besteld. Eerst meten, dan zien we verder. Mogelijk een gereviseerde regelaar, en dan weer meten (en testen…).
Zal het resultaat t.z.t. posten.
Gr, Kees
Kees, waar bestel je die manometer etc.. ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
De manometer heb ik gekocht bij:
http://www.mattech.nl/index.php?page=producten.artikel&code=G63-200BG
Heb hem zojuist ontvangen, het leidingwerk is ook al klaar dus ik kan aan de slag ermee.
Zal het resultaat posten.
Voor de aansluiting heb ik een korte leiding met M9 nippels besteld, plus een twee-weg verbindingsstuk (bij Citroworld). Vervolgens een 1/4 BSP sok voor op de manometer, en een 1/4 BSPT slangpilaar die ik had liggen in een van de befaamde rommeldoosjes… Deze schroeft in de sok, de andere kant heb ik van M9 draad voorzien en schroeft dus in het verbindingsstukje. Voor de zekerheid en dichtheid ook nog gesoldeerd.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Zo, drukken zijn gemeten volgens WPH, waardes zijn als volgt:
Initiaaldruk voorraadbol: 50 bar
Inslagdruk: 135 bar
Uitslagdruk: 165 bar.
Het duurt 125 sec voordat de druk is teruggelopen van de uitslagdruk naar de inslagdruk. Vervolgens loopt hij in 2 sec weer op naar de uitslagdruk met stationair draaiende motor.
Gezonde waardes zou ik zeggen.
Conclusie: leren leven “met geen” merkbare stuurbekrachtiging bij stilstaande auto dan maar. Getuige de reacties - waarvoor dank - ben ik daarin niet de enige!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
dbnunumete schreef:Ik weet nog goed dat toen ik mijn dame kocht ik ook met 1 vinger kon inparkeren. Helaas wegens lekkage moeten vervangen. Vele gereviseerde stuurhuizen geprobeerd maar nooit meer met 1 vinger kunnen inparkeren. Uiteindelijk een gebruikte stuurhuis van 100 euro op de kop kunnen tikken die het enigszins kon evenaren. Helaas na aantal jaren ook weer lekkage en nu met een gereviseerde maar geen “vingerwerk”. Wel wat grotere spierballen gekregen
. Het kan dus wel!
Ik heb mijn DS nog nooit met 1 vinger kunnen sturen als ze stilstaat. Ondanks dat er eens een CX pomp in is gezet en onlangs een nw citrotech stuurhuis, blijft insturen/inparkeren zwaar. HD bol zit er pas 2 jaar in (= 40.000km) en pomp slaat weinig aan.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-2010
- C5 Break 16 HDI
- (Grand) C4 Picasso 16 benzine
- ID/DS DS 21 Break Confort
Het zware sturen bij stilstand valt mij ook op maar inderdaad hoor je niet te sturen bij stilstand
En inderdaad, als ik nu eerst heel zachtjes koppeling loslaat en ietsje beweeg stuurt ie ineens als zonnetje. Dat is raar…
Ook hoor ik bij langzaam rijden en dan een scherpe bocht een soort ´´knal´´ in het stuur (kan het niet goed beschrijven het lijkt iets met oliedruk maar misschien denk ik dat omdat ik dat denk
Als ik iets harder rijd hoor ik t niet maar ja dan zijn de stuuruitslagen ook veel kleiner uiteraard.
Bij 110 rijdt ie perfect rechtuit maar als je iets corrigeert blijft ie ook die kant oprijden. Heel apart.
Ik was beetje bang dat mijn stuurinrichting of stuurbekrachtiging beetje naar mallemoeren zou zijn maar als ik dit allemaal zo lees dan is het allemaal gewoon normaal
Overiegsn heb ik jaar of 18 geleden een bx diesel gehad, die leek precies op de xm die ik later had dus ik had van een ds ook beetje zelfde gedrag verwacht. Nou ja, ik ben er dik tevreden mee hoor
Mvg arnold












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kees B schreef:Zo, drukken zijn gemeten volgens WPH, waardes zijn als volgt:
Initiaaldruk voorraadbol: 50 bar
Inslagdruk: 135 bar
Uitslagdruk: 165 bar.
Het duurt 125 sec voordat de druk is teruggelopen van de uitslagdruk naar de inslagdruk. Vervolgens loopt hij in 2 sec weer op naar de uitslagdruk met stationair draaiende motor.
Gezonde waardes zou ik zeggen.
Conclusie: leren leven “met geen” merkbare stuurbekrachtiging bij stilstaande auto dan maar. Getuige de reacties - waarvoor dank - ben ik daarin niet de enige!
135 tot 165 is aan de lage kant. zou eerder 140 tot 185 moeten zijn. zowiezo kan je nooit bij een DS stilstaand het stuur makkelijk draaien maar met meer druk meer plezier. Een gelast hoofdbol mag ook 65 bar initiaal druk hebben…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kees B schreef:Zo, drukken zijn gemeten volgens WPH, waardes zijn als volgt:
Initiaaldruk voorraadbol: 50 bar
Inslagdruk: 135 bar
Uitslagdruk: 165 bar.
Het duurt 125 sec voordat de druk is teruggelopen van de uitslagdruk naar de inslagdruk. Vervolgens loopt hij in 2 sec weer op naar de uitslagdruk met stationair draaiende motor.
Gezonde waardes zou ik zeggen.
Conclusie: leren leven “met geen” merkbare stuurbekrachtiging bij stilstaande auto dan maar. Getuige de reacties - waarvoor dank - ben ik daarin niet de enige!
Initiaaldruk van de voorraadbol is aan de lage kant. 65 bar is inderdaad beter en zal ook zeker merkbaar zijn. De in- en uitslagdrukken zijn ok. 125 seconden is een mooie waarde.
Wat je nog kan doen is het stuurhuis op de auto testen volgens het WPHB.
Citroen!