Hallo medeliefhebbers,
Sinds gisteravond merkte ik plotseling dat er is mis is met mn DSuper.
Terwijl ik over een drempel reed hoorde ik een harde scherpe tik (klinkt als KLAK!) ergens aan de linkerkant van de vooras die ik ook in het stuur zelfs kon voelen.
Nu treed de tik steeds op als ik met redelijke snelheid over een verkeersdrempel rijd. Bij zachtjes rijden blijft hij weg.
Als het een verkeersdrempel is die wat langer is, treed de tik op bij het oprijden van de drempel, bij het afrijden is ie er niet.
Gisteravond trok ik na de wagen geparkeerd te hebben aan de bovenkant van het linkerwiel en toen hoorde ik de tik ook. Dit is overigens niet steeds zo. Het klinkt alsof zich er iets zet met een hoop spanning of gewicht erop.
Nu ben ik er achter gekomen dat als ik de wagen bij stilstand laat zakken, en dan weer naar rijatand breng, je de tik ook hoort, en dan bij het omhoog komen.
Ik ken dit fenomeen van de veerkogels achter, die je wel eens hoort bij het omhoogkomen uit de laagste stand. Maar dan koor je die tik niet meer tijdens het rijden..
Is dit de veerkogel voor die plotseling stuk is ? Kan dat ? De lekzak heb ik linksvoor pas nog (bij een deel restauratie) vervangen. Zou er iets met de borgring in de kogelhouder mis kunnen zijn ?
Iemand die er ideeen over heeft ? Alle hulp is welkom.
Vriendelijke groeten,
Max












































Totaal aantal Berichten: 25732
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De veerkogel voor staat in een LHm badje. Verslijt nooit. Ik denk een fusee kogel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43448
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het kán wel. Maar komt eigenlijk nooit voor….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het veerelement (de cylinder dus) wordt door twee bouten op zijn plaats gehouden, misschien is er eentje van gebroken?
Hoe beweeglijk is het veerelement als de auto in de laagste stand staat?
maxcitro schreef:Hallo medeliefhebbers,
Sinds gisteravond merkte ik plotseling dat er is mis is met mn DSuper.
Terwijl ik over een drempel reed hoorde ik een harde scherpe tik (klinkt als KLAK!) ergens aan de linkerkant van de vooras die ik ook in het stuur zelfs kon voelen.
Nu treed de tik steeds op als ik met redelijke snelheid over een verkeersdrempel rijd. Bij zachtjes rijden blijft hij weg.
Als het een verkeersdrempel is die wat langer is, treed de tik op bij het oprijden van de drempel, bij het afrijden is ie er niet.
Gisteravond trok ik na de wagen geparkeerd te hebben aan de bovenkant van het linkerwiel en toen hoorde ik de tik ook. Dit is overigens niet steeds zo. Het klinkt alsof zich er iets zet met een hoop spanning of gewicht erop.
Nu ben ik er achter gekomen dat als ik de wagen bij stilstand laat zakken, en dan weer naar rijatand breng, je de tik ook hoort, en dan bij het omhoog komen.Ik ken dit fenomeen van de veerkogels achter, die je wel eens hoort bij het omhoogkomen uit de laagste stand. Maar dan koor je die tik niet meer tijdens het rijden..
Is dit de veerkogel voor die plotseling stuk is ? Kan dat ? De lekzak heb ik linksvoor pas nog (bij een deel restauratie) vervangen. Zou er iets met de borgring in de kogelhouder mis kunnen zijn ?
Iemand die er ideeen over heeft ? Alle hulp is welkom.Vriendelijke groeten,
Max
Dank voor de reacties,
Excuses, met borgring bedoelde ik de splitpen. Misschien is die gebroken. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat de veerkogel aan de vooras kapot kan gaan vanwege dat lhm bad..
Ik zal de speling van de veercilinder in de laagste stand eens even controleren.
P.S. Soms hoor ik de knal ook in een lange bocht (naar rechts in ieder geval), dus als de auto aan een kant wat duikt, en dat bij een stilgehouden stuur.
Ik zal dit weekend de kar eens op bokken zetten en de fusees controleren.
Ik rijd de wagen overigens sinds een paar weken nu, daarvoor heb ik hem ooit gekocht en vevolgens heeft ie 3 jaar stilgestaan, toen heb er alleen aan gewerkt.
Wellicht dat een fusee kogel er nu plots geen zin meer in heeft.
@Vlietmansje
Net even de beweeglijkheid van de veercilinders van de vooras bij laagste stand gecheckt.
Ze staan beide (links en rechts) vast.
Is dit normaal ?
Ik weet eigenlijk wel 100% zeker dat ze tijdens mn werkzaamheden eerder, toen de wagen op
bokken stond los waren.
Dit betekent toch dat de wagen in de laagste stand niet op de aanslagrubbers rust ?
Die zitten er wel, dat heb ik toen nog gecheckt.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In laagste stand rust de auto op de aanslagen van de draagarmen, of er nu een rubber op zit of niet. Bij ontbreken van een rubber ligt de auto alleen (nog) dieper.
De veerelementen horen een heel klein beetje bewegingsvrijheid te hebben: dan kunnen ze zich goed ‘zetten’ in de ophanging als de hydraulische druk er op komt.
Als de auto in een lange bocht ook geluid maakt zou ik het meer zoeken in de lassen in het chassis (5 stuks), waarmee de wielophanging aan de auto vastzit.
Blijft altijd lastig zoeken/verklaren op afstand…
Vlietmansje, meestal in bochten is het er niet, das eerder uitzondering dan regel.
En dan is het een plotselinge enkele tik.
Maar als je de wagen bij stilstand van laagste stand naar rijstand brengt hoor je em altijd wel een keer voorbij komen. Dan is het overigens geen harde tik, zoals bij het rijden over een drempel.
Dan zou je toch niet zeggen dat het de lassen van de draagarm-chassis moeren zijn, want zowel in laagste stand als rijstand staan daar krachten.
Maar het is inderdaad lastig gissen op afstand. Het is al lastig als je er naast staat of er in rijd.
De fusees heb ik vanmiddag even ruwweg bekeken, ik kon geen speling vinden. Ook op de spoorstang niet. Maar die testen moeten eventueel nog eens dunnetjes over met het voorscherm eraf.
Wat zou het verder nog kunnen zijn ? Zou het ook eventueel aan een gaar hulpstuurhuis kunnen liggen ? Lijkt me toch niet. Die zou toch niet knallen als je alleen al de wagen in stilstand van laagste naar rijstand laat komen.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kan ook draagarmlager zijn, die slijten in op de ‘rijstand’.
Heb een break gehad waarbij de speling op de onderste arm zelfs zichtbaar was.
mogelijke oorzaken
versleten/te veel speling op de stabilisator lagers [of erger/moeilijker] kogel’s
losgelopen moer onderste draag arm [bovenste kan ook, maar komt weinig voor]
uitgelopen lager [ ‘s ] onderste draagarm
1 of meerder losgelopen bouten van het draagarm blok[ het geheel waar je draagarmen inzitten]
is dus min of meer het zelfde effect als de gescheurde lassen van de bev.punten
succes
trouwens een ‘veerkogel’ kan ook nog wel eens een stuk uit knappen of gewoon “kant’” worden
scherm en binnen-shermpje demonteren en alles netjes controleren
Algra bedankt, misschien dat de kogel beschadigd is.
Het is ook ineens opgetreden, zodat ik langzame slijtage eigenlijk niet voor de hand vind liggen.
Nisschien dat de kogel beschadigd is.
Wat me nog te binnen schoot. Tijdens de restauratie heb ik linksvoor tot twee maal toe de lekzak lin ksvoor vervangen. Na de eerste keer vervangen bleek de lekzak later opnieuw lek te zijn. Ik kwam er toen achter dat het stangetje dat de veerstang bij de veerkogel houdt, de lekzak van binnen uit opnieuw beschadigd had.
Toen heb ik er nog weer een nieuwe opgezet. Zou het wellicht zo kunnen zijn dat dit stangetje niet goed gemonteerd is geweest en nu losgeschoten is ? Dan kan de stang wegbewegen van de kogel.
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit borgstangetje los kan komen…
Zoals het gekomen is, is het (voorlopig) ook weer gegaan..
Ik heb nog geen tijd gehad de boel eens goed te bekijken, scherm eraf ed.
Maar vanochtend hoorde ik de tik nog een enkele maal, en daarna heb ik een paar uur gereden zonder
de tik.
Wellicht is de kogel dan toch beschadigd en is ie nu weer verdraaid waardoor nu opnieuw geen tikken meer optreden ?
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Misschien helpt gericht ‘voelen’ of ‘luisteren’ gedurende de tik, met evt het spatscherm er af?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!