


















Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Zoals ik al noemde kwam er een vraag in me op toen ik terugreed uit Enschede met de DS van mijn vader. Aangezien het eerdere topic over de Acadiane ging en de DS-rijders daar wellicht niet gekeken zullen hebben: Ik heb eigenlijk geen verstand van de techniek, ik vraag hier vooral om dingen te weten te komen en misschien tips door te geven aan mijn vader.
Het gaat hier om een DSpécial5 Pallas op LPG (ja, zo is hij het best te omschrijven maar daar gaat het hier niet om) en bij het remmen voor een stoplicht met de koppeling in gaat het toerental sterk omlaag. Ik heb het idee dat dit te maken heeft met het voorover duiken van de auto, aangezien het erger wordt bij harder remmen en op neerwaartse hellingen. Stationair, warm en zonder choke is het toerental zo’n 800 à 900 tpm.
Mijn vader zegt dat het prima op te vangen is door tijdens het remmen even een dotje gas te geven, maar als ik tot stilstand kom heb ik op het laatst de koppeling en rem tegelijk in. Helaas heb ik dan geen derde voet meer over om gas te geven. Daardoor heb ik de waarschijnlijk onhebbelijke gewoonte gekregen om, als ik het gevoel heb dat hij te laag in de toeren komt tijdens het remmen, even de choke een stukje uit te trekken. Dan gaat het stationair iets omhoog en slaat hij in ieder geval niet af…
Naar aanleiding van dit verhaal mijn vragen:
- Is het opvangen m.b.v. de choke slecht? (eigenlijk vrees ik al van wel)
- Wat hoort een DSpécial stationair te draaien?
- Er vanuit gaande dat dit niet normaal is: Wat kan toe leiden dat de DS door voorover hellen lager in de stationaire toeren komt?























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Jij rijdt ook wel in uiteenlopende auto’s zeg!
Kan je verder trouwens niet helpen.
Jeroen



















Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ja, met een citrofiel als vader ben ik erg blij. Het is erg leuk om af te wisselen. Ik heb zelfs al een paar keer de Traction kunnen rijden. (overigens niet de TA van mijn avatar, eigenlijk moet ik die nog eens wisselen)





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mogelijk zit de verdamper niet in de langsrichting van de auto gemonteerd?



















Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Euh… Ik zocht even plaatjes op van verdampers, het is dus een cirkelvormig ding. Wat zijn de voor- en achterkant? Dan zou ik even kunnen kijken. Maar is het stationair niet gewoon laag? Het staat me namelijk bij dat mijn vader daar regelmatig wat aan moet stellen, misschien is het gewoon weer eens zover.
Trouwens, niet gehinderd door enige kennis: Het lijkt me juist dat hij in de langsrichting meer last zou hebben van acceleratie en duiken, aangezien dat in de langsrichting is… Maar jij zult het vast beter weten.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als de verdamper in langsrichting gemonteerd is (zoals het hoort), hebben de membranen erin juist GEEN last van versnellen/vertragen!
Citroen!



















Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Aha. Geen idee hoe zo’n ding werkt, like I said. In theorie heb jij er dus last van bij scherpe bochten. Maar hoe hoort zo’n ding te zitten (visueel gezien, voor/achter/vormen), dan kan ik eens kijken.
Zoals DriverD al vermeld: in de langsrichting
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
dat is wat kort door de bocht,
het zou help vol zijn als je even wat meer info over de gas installatie kunt melden.
merk van je verdamper, waar zit het gas verdeelstuk?
in de slang op of onder de carb?
als hij in de slang zit, is dan je carter ontluchting verplaatst naar het luchtfilter?
wat betreft het gebruik van je choke,
dit maakt niet uit, omdat jee niet het brandstof mengsel veranderd, er word enkel wat “harder” aan je verdamper getrokken, je creëert een groter vacuüm waardoor je verdamper meer gas levert. het mengsel blijft wel gelijk van samenstelling, dus dat kan geen kwaad.
ik geloof niet dan het probleem van het “duiken"komt,
probeer eens op snelheid alleen je koppeling in te trappen, en kijk of het zich dan ook voordoet,
als dit inderdaad zo is, dan vermoed ik dat je verdamper, (ik ga er maar van uit dat het een vialle is)
in zijn “geregelde” stationair gebied, niet geheel tot zijn recht komt.
dat wil zeggen, zodra je de motor op contact zet, hoor je dat een relais een hoeveelheid gas levert, dit relais zorgt er ook voor dat de gas installatie ook afsluit als de motor niet loopt, hiervoor gebruikt dit relais een inductie draad van af de bobine, als de motor gestart word, stuurt dit relais de verdamper en de klep op de tank aan,
zolang de motor loopt zal dit relais er voor zorgen dat er tijdens stationair loop altijd een vaste hoeveelheid lpg naar je carb stroomt, dit doet hij middels een ingestelde waarde op de verdamper,
zodra je gas geeft gaan de membranen in de verdamper een rol spelen, deze worden dan door een vacuüm vanuit de carb aangestuurd, en leveren dan een gevraagde hoeveelheid gas,
wanneer je nu het gas pedaal los laat, zal de motor terug vallen op de vaste hoeveelheid gas die door de stationair sproeier altijd word geleverd.
als er dus een probleem met het stationair is, kan de afstelling, maar meer nog de staat van de verdamper hier een oorzaak van zijn.
een ander optie is, dat je een verdamper hebt, die zo oud is dat er geen stationair optie op zit, en dat hij alles via het membraan regelt, dan zou ik je adviseren, koop een nieuwe verdamper…



















Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Oke, zo gauw ik een kans heb ga ik proberen de verdamper te vinden en te bekijken wat het is en hoe hij gemonteerd zit.
Over het op snelheid de koppeling intrappen: Dan gebeurt het ook. Dat merkte ik toen hij even niet soepel in de versnelling wilde. Daardoor had ik wat langer de koppeling in en inderdaad gingen ook toen de toeren sterk omlaag. Ik kreeg hem net in de versnelling voor hij helemaal wegviel. Als hij eenmaal stationair draait doet hij het prima, alleen bij het teruggaan naar stationair gaat het fout.
Goed dat je het noemt, ik was dat voorval al helemaal vergeten. Duiken is dus afgeschreven.
@citroen23: Aha, de cilinder staat dus met de rechte wanden in de langsrichting. Merci!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In die verdamper zitten membranen die thoeretisch door vertraging de kleppen die ze bedienen zouden kunnen dichtdrukken. Het hoofdregelmembraan is echter heel licht dus dat is onzin zoals je zelf al constateerde. BTW als je auto rijdend met de koppeling afslaat is er niks aan de hand. Laat de koppeling weer opkomen in de versnelling en hij zal weer aanslaan als je gas geeft!
Ik denk dat de verdamper of te krap staat of versleten is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



















Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Oke, ik heb er even naar gekeken en er met mijn vader over gesproken. De verdamper staat in ieder geval in lengterichting, dus dat is het niet. Bovenop staat TIPO-MG-90E PR06-05-00 No 018824, op de zijkant staat iets van T236…
Maar ik werd wijzer van wat mijn vader vertelde. Aangezien de auto vooral in de zomer rijdt, ook op zomervakantie met flinke belading en caravan, heeft hij wat onconventionele koelingsmaatregelen genomen. Ten eerste loopt er een flexibele buis direct van de grille naar dat vooruit stekende deel van het luchtfilter (dat witte ding op het plaatje hierboven), waardoor hij koudere lucht krijgt. Bovendien heeft hij de thermostaat gedemonteerd… Niet gelijk beginnen te schreeuwen dat het slecht is, het kan hem toch niets schelen en zoals hij zegt ‘de motor overleeft mij wel’. Dit heeft in ieder geval tot gevolg dat de temperatuur (gemeten in een buis een stukje na de radiateur) een stuk lager blijft. Gisteren, koel weer en goed door kunnen rijden op de snelweg, bleef de temperatuur nauwelijks boven de 60 C.
Eindeloze péage-hellingen beklimmend in Frankrijk schijnt deze constante koeling echter handig te zijn. Hier en nu blijft de temperatuur eigenlijk te laag… Anyhow, mijn vader heeft net weer even wat aan de verdamper lopen schroeven (schijnt hij wekelijks te doen omdat hij wat terugloopt) met het gevolg dat het stationair toerental omhoog ging. Ik neem aan dat hij dan heeft gedaan wat Bogaard hierboven beweerde, met de te krappe afstelling.
een Spaanse installatie in een franse auto,...
deze verdamper heeft geen extra automaat klep voor het stationair gebeuren..






























Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Als je koelvloeistof niet op temperatuur is loop je een zeker risico dat je verdamper bevriest. Zeker alstie ouder wordt. En zéker nu het kouder wordt…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je motortemp blijft zo ook erg laag: hoger LPG-verbruik, hoor!



















Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
@sloopkogel: Dus je twee reacties combinerend: Jij adviseert een nieuwere verdamper? Ik heb overigens geen idee hoe en wanneer deze installatie in deze auto is beland.
@Penny Lane: Zogauw er enige kans is op pekel is de DS allang weer de winterstalling in, dan mag de Acadiane weer zijn best doen. Dus de echt lage temperaturen zal hij niet meemaken, maar het is iets om in gedachten te houden.
Laten we zeggen, ik probeer mijn vader weer aan de thermostaat te praten.
@vlietmansje: Maar LPG blijft goedkoop, dus ik denk niet dat mijn vader daar wakker van ligt.