Binnenkort ga ik een poging doen om aanhanger verlichting voor onze vouwwagen te maken.
De vouwwagen moet gewoon met 1 stekker aan een moderne auto of aan mijn 6 volt ID gehangen kunnen worden. Ik heb al de nodige ideen, maar als iemand nog tips heeft houdt ik mij aanbevolen.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ben benieuwd hoe je dát gaat doen!
Dubbele set lampjes, of ga je 6V lampjes ‘afvlakken’ als de wagen aan een 12V auto gekoppeld wordt?
vlietmansje schreef:Ben benieuwd hoe je dát gaat doen!
Dubbele set lampjes, of ga je 6V lampjes ‘afvlakken’ als de wagen aan een 12V auto gekoppeld wordt?
Nou, wat ik in gedachten heb is te gaan werken met leds en dan een schakeling verzinnen die van 5 - 15 volt een vaste spanning maakt waarme ik dan de leds voed.
Maar wat voor leds, en hoeveel, en wat voor stralingshoek etc… dat ben ik nog aan het uitzoeken.
Als begin heb ik led achterlicht units besteld, dan heb ik hopenlijk een goed begin.
Ik google me rot om een bruikbaar schema te vinden van een simpele schakeling om van 5 - 15 volt b.v. 3 volt te maken.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Ik zou voor led verlichting gaan. Leds zonder vaste voorschakelweerstand. En dan gereguleerde stroombron (is erg makkelijk te maken met een spanningsregelaar IC en de juiste weerstand) of de voorschakelweerstand zo kiezen dat ze op bv 5 Volt goed branden en er een Low drop 5 volts spanningsregelaar voor zetten.
Zoek bv bij Conrad op spanningsregelaars bv LM7805
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ha, hier haak ik al af, hoor!
Mijn oplossing zou dubbele armaturen zijn, met verschillende stekkers naar de auto.
Een ouderwetse 5-polige voor de 6V en voor de 12V een moderne…
Ik volg het verder wel in stilte!
Egbert schreef:Ik zou voor led verlichting gaan. Leds zonder vaste voorschakelweerstand. En dan gereguleerde stroombron (is erg makkelijk te maken met een spanningsregelaar IC en de juiste weerstand) of de voorschakelweerstand zo kiezen dat ze op bv 5 Volt goed branden en er een Low drop 5 volts spanningsregelaar voor zetten.
Wordt een electronisch draadje dit..
Een beetje led heeft 2 volt nodig. Mijn kale accuspanning (motor uit) haalt, na de nodige meters bedrading, de 6 volt echt niet meer, dus ik heb 3 volt om iets mee te regelen.
Per lamp(functie) heb ik die stroom regeling nodig, dus kan het wel eens heel druk worden in die achterlicht units.
Tot nu toe heb ik al googlelend (wat een woord) een 2 tal spanningsregelaars gevonden, die van 4.75 tot 36 volt 3.3 volt maken. Alleen zijn die nogal prijzig.
Dus inderdaad een constante stroombron in serie zetten met de leds is waarschijnlijk een beter en goedkopere weg, maar ik heb hiervoor nog niet het juiste schema gevonden.
En met een constante stroombron heb ik nog wel per led een voorschakelweerstand nodig en verlies ik dus nog wat spanning. Al met al moet het dus een schakeling worden met minder dan 2 volt drop ben ik bang.
Nog maar wat verder zoeken ben ik bang.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
vlietmansje schreef:Ha, hier haak ik al af, hoor!
Mijn oplossing zou dubbele armaturen zijn, met verschillende stekkers naar de auto.
Een ouderwetse 5-polige voor de 6V en voor de 12V een moderne…Ik volg het verder wel in stilte!
Je bedoeld 7-polig denk ik ?
Nou, mijn moderne xsara heeft een zelf gemonteerde 7-polige stekker.
Dubbel heb ik ook wel aan gedacht, maar dan komt een keer het moment dat ik de verkeerde stekker pak.
Tweede probleem bij mijn snoek is, dat als ik 6 volt lampen in de armaturen van de vouwwagen doe (goedkoopste oplossing, maar wel op tijd wisselen), dat dan alle verlichting het gewoon niet meer goed doet. De bedrading in de auto is waarschijnlijk niet berekend op de extra stroom naar de aanhanger.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:Ik zou voor led verlichting gaan. Leds zonder vaste voorschakelweerstand. En dan gereguleerde stroombron (is erg makkelijk te maken met een spanningsregelaar IC en de juiste weerstand) of de voorschakelweerstand zo kiezen dat ze op bv 5 Volt goed branden en er een Low drop 5 volts spanningsregelaar voor zetten.
Zoek bv bij Conrad op spanningsregelaars bv LM7805
Inderdaad. De 7805 regelt af op 5 volt. en kan makkelijk de stroom van een led aan. Je moet dan zo’n dingetje per geschakeld licht hebben. Dit is simpel. de 7805 heeft 3 pootjes. 1 ingang, 1 aarde en 1 uitgang 5 volt.
Voor je 6 volt auto pak je een directe accu spanning die dan wel op 5,5 volt staat en schakel je met relais de onderdelen. Je houdt dan net 5 volt over voor je leds. Ik weet niet zeker of er een 7803 bestaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
[quote author=“bogaard77” date=“1285045965
Inderdaad. De 7805 regelt af op 5 volt. en kan makkelijk de stroom van een led aan. Je moet dan zo’n dingetje per geschakeld licht hebben. Dit is simpel. de 7805 heeft 3 pootjes. 1 ingang, 1 aarde en 1 uitgang 5 volt.
Voor je 6 volt auto pak je een directe accu spanning die dan wel op 5,5 volt staat en schakel je met relais de onderdelen. Je houdt dan net 5 volt over voor je leds. Ik weet niet zeker of er een 7803 bestaat.
De 78xxx serie valt denk ik af, want die heeft minimaal 6.7 volt ingangsspanning nodig om ueberhaupt wat te doen.
Ik denk dat het meer in de lm serie terecht gaat komen.
Ik zoek verder
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Heb even gezocht bij RS-online.
Neem een Low drop ADJ voltage regulator. Die heeft een uitgangspanning van 1,2 Volt en een drop van 2Volt. Dat is 3,2 Dus houd je altijd 2,8 over voor de Leds en dat is genoeg voor rode, gele en oranje leds ( blauwe en witte hebben meer spanning nodig). Een gereguleerd stroom bron kan je hier makkelijk mee maken. Deze spannings regelaars kosten rond 1Euro het stuk. Bv LM217T of LM117-ADJ of LD1084T.
De weerstand kies je zo dat er bij de gewenste Leds stroom ( serie schakeling, 30ma per led) 1,2 volt spannings val is.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
niet slecht voor een psych!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Egbert schreef:Heb even gezocht bij RS-online.
Neem een Low drop ADJ voltage regulator. Die heeft een uitgangspanning van 1,2 Volt en een drop van 2Volt. Succes
Ik zal vanavond eens gaan kijekn naar die lm 117. Ik had de lm 317 al afgekeurd vanwege een drop van 3 volt.
Maar als die drop echt 2 volt is, dan ga ik het denk ik net redden. Voor de zekerheid ga ik het liefst uit van 5.5 volt als minimum lampspanning. Met 2 volt drop houd ik dan net 2.25 vol over voor de leds.
Dus kan ik zelfs nog een kleine voorschakel weerstand per led toepassen.
Dank voor de tip. Ik heb vanavond weer wat te doen.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel


































Totaal aantal Berichten: 15737
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
RobH schreef:.
Tweede probleem bij mijn snoek is, dat als ik 6 volt lampen in de armaturen van de vouwwagen doe (goedkoopste oplossing, maar wel op tijd wisselen), dat dan alle verlichting het gewoon niet meer goed doet. De bedrading in de auto is waarschijnlijk niet berekend op de extra stroom naar de aanhanger.
Nu ben ik verre van een elektronicaspecialist (understatement of the year), maar ik denk dat het de bedrading van je aanhanger is die het probleem geeft. Bij 6 volt installaties wordt dikkere draad gebruikt dan bij 12 volt in verband met de weerstand. Probeer voor de aardigheid eens wat lampjes via een dikkere draad aan te sluiten op je DS en kijk eens wat dan de opbrengst is?
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Mijn ervaring is dat 12V LED lampjes bij 6 volt nog aanzienlijk veel licht geven, iets minder. Dit geldt voor de LED lampjes met de standaard fittingen, geen zelfbouw.
De achtergrond hiervan is dat LEDs een vaste(maximale) stroom nodig hebben. Dus of het lampje nu 6V of 12V krijgt, de stroom zal voldoende opgeregeld worden om de LED goed te laten branden.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Oftewel, probeer er gewoon eens 12V LED’s in te hangen en zie wat er gebeurt als je de vouwwagen op je ID aansluit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Oftewel, probeer er gewoon eens 12V LED’s in te hangen en zie wat er gebeurt als je de vouwwagen op je ID aansluit.
Jullie bedoelen hier die led lampen die gewoon als vervanging van gewone autolampen dienen. Oftewel gewoon in de bajonet fittingen passen. Hiermee heb ik geen ervaring, maar het lijkt mij logisch dat de hoeveelheid stroom halveert als ze aangesloten worden op een 6 volt systeem. Misschien geeft de helft aan stroom nog steeds ruim voldoende licht. Als ik mijn led achterlicht units eindelijk binnen krijg (ik wacht nu al een paar weken op de levering) ga ik natuurlijk eerst deze zo aan de snoek hangen. Als dat al gelijk werkt, is er geen aanleiding om verder te sleutelen.
Dan nog even over de bekabeling opmerking. Het klopt natuurlijk dat dikkere bekabeling in de aanhanger betere resultaten achterop de aanhanger zal geven. Echter lijkt mij dat de auto achterlichten geen “last” zouden moeten hebben van dikke of duune bedrading in de aanhanger. Met aanhanger er achter doet de gewone verlichting achter het goed, maar trap ik op de rem, dan gaan de remlichten eigenlijk niet aan en de gewone verlichting eigenlijk bijna uit.
Op de aanhanger doet het knipperliicht rechts het niet, dus heb ik al besloten om de hele bekabeling ook maar te vervangen. Ik zal dan een dikkere bekabeling toepassen.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel