1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Knipperrelais
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 19 september 2010 01:25 PM

Hallo,
Al sinds ik mijn ID 19P uit 1965 heb (2 jaar nu) heb ik problemen met mijn knipperlichten. Eerst was het een kwestie van geen goede min, verkeerde lampjes enzo. Een paar weken geleden had ik de knipperlichten lang aan (wachtend achter een afslaande bus) toen er rook uit het dashboard opsteeg en het relais er mee op hield. Vorige week een ander relais bij de club gehaald en vandaag gemonteerd. Alle knipperlichten doen het nu wel maar met een zenuwachtig geknipper, het relais doet niks. Wat kan er aan de hand zijn?

Mario

DS!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 21 september 2010 10:44 AM
  [ # 1 ]

Heeft niemand een suggestie? sick Weet iemand hoe ik het relais eenvoudig kan testen?

DS!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25720
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 september 2010 10:54 AM
  [ # 2 ]

Zet 12 volt op de plus en sluit twee 21 watt lampjes aan de uitgang. ( niet het pootje van het lampje in je dash) en kijk of hij knippert.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 21 september 2010 02:01 PM
  [ # 3 ]

Dit is het schema:

en aansluitingen achter klokken:

beter leesbaar vind je hier:

http://www.mijnalbum.nl/Album=IEZQ7EML

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25720
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 september 2010 06:10 PM
  [ # 4 ]

Dus: contact aan. Paarse stekkertje erafhalen en twee knipperlichten paralel aansluiten op het pootje. andere kant van de lampen aan aarde.
Geen knipper? releais dood.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 23 september 2010 01:31 AM
  [ # 5 ]

De getoonde aansluiting achter de klokken geld voor het laatste dashboard, maar niet voor een ID uit 65.

Mario, heb je een los knipper relais in de vorm van een ronde metalen koker met 3 aansluitpennen?
Zo ja, dan moet:
  De “+” aangesloten op de draad die uit je kabelboom komt (de 31 uit het schema),
      waarschijnlijk met violet stekker;
  De “C” gaat dan naar je knipperlicht schakelaar (de Mv uit het schema),
      waarschijnlijk op groene aansluiting op schakelaar;
  De “R” gaat naar je (enkele) verklikkerlicht in je dashboard (de Repeater),
      waarschijnlijk met groene stekker.

Zo zit het tenminste bij mijn DS met tweede dashboard geschakeld.

Daarbij lijkt het er wel op dat mijn knipperlicht schakelaar gemodificeerd is: het lijkt er op dat de knipperautomaat eerst in de schakelaar zat en dat die oorspronkelijke knipperautomaat bij mij nu kort gesloten is. Misschien heb je nu twee knipperautomaten achter elkaar geschakeld?

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 23 september 2010 09:58 AM
  [ # 6 ]

Mario123 heeft nog een oud type knipperautomaat denk ik. Bij mijn 62er (ook 12V) heb ik onlangs alle lampjes vervangen en er van uitgegaan dat er 21W lampjes in moesten. Daar ging het relais ook snel door knipperen! Nu zitten er 15W lampjes in en alles werkt weer goed….

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 september 2010 02:43 PM
  [ # 7 ]
Hydro schreef:

De getoonde aansluiting achter de klokken geld voor het laatste dashboard, maar niet voor een ID uit 65.

Oops, had ik even geen rekening mee gehouden, sorry.

Knipperfrequestie is afhankelijk van de totale belasting (W) van de aangesloten lampen. Als je die verandert verandert de frequentie mee.
Je kan hierdoor aan een verhoogde knipperfrequentie horen dat er een lamp het niet doet (lampje stuk, of draadje los)

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 23 september 2010 09:09 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor het meedenken!
Ik had idd ook vastgesteld dat het schema niet van toepassing was op mijn ID. Ik heb evenwel geen rondvormig relais. Het relais heeft vier aansluitpennen. En als je het relais hebt ingeschakeld moet je de hendel naar je toe halen om het knipperen te stoppen.
Totnogtoe ging het goed, maar soms stopte het relais ermee en dan bleek het veroorzaakt te worden door een slechte aarding van de lampjes. Ook bleek er een 21 W lampje tussen te zitten. Dat is dus nu allemaal zoals het ‘hoort’: lampjes 15 V, allemaal goed geaard en een ‘nieuw’ relais.

Wat er nu gebeurt is dat de lampjes wel gaan flikkeren (heel snel en zwak) maar het relais doet helemaal niets. Eea lijkt er op te duiden dat er dus wel stroom loopt maar op de een of andere manier niet genoeg om het relais te laten werken. Misschien mogelijk gesmolten draden…. Het dashboard maar weer open <zucht> en eerst het relais testen. Sowieso bedradingsperikelen: mijn ID uit 1965 is ‘groen’gemaakt en er is een DS dashboard in gezet. Ik heb nu bijvoorbeeld een groene draad die constant onder stroom staat, behalve als de potieren opengaan en de binnenverlichting aangaat!  boring

DS!

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 23 september 2010 11:12 PM
  [ # 9 ]

Volgens mij had ik een soortgelijk probleem toen ik mijn knipperautomaat verkeerd om aangesloten had: als je C en R aansluiting omwisselt knippert de lampen heel snel en doet het verklikkerlampje het niet.

Hoe het bij 4 aansluitingen precies zit weet ik niet, maar misschien heb je toch iets aan de letter coderingen. Meer specifieke informatie zul van andere eigenaren van oude modellen moeten krijgen. Geeft het magazijn geen tips?

Succes!

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 08 oktober 2010 09:43 PM
  [ # 10 ]

Eindelijk tijd gevonden om weer eens even verder te zoeken. Als ik de schakelaar omzet zie je het ‘bimetaaltje’ heel langzaam naar beneden getrokken worden en maakt dan contact. Dit heeft tot gevolg dat de lichten zenuwachtig gaan flikkeren. Blijkbaar is er niet genoeg stroom om het relais te doen in/uitschakelen. Blijkbaar te weinig stroom? Morgen mooi weer, relais er maar even uitschakelen en op een losse accu proberen.

DS!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 09 oktober 2010 10:14 PM
  [ # 11 ]

Nou, het relais getest, dat doet het. Dwz de lampjes knipperen rustig in een testopstelling maar het relais geeft niet dat mooie klik-klak geluid. Als ik het relais terugplaats nog steeds geen mooie knipper maar zenuwachtig geflikker. Zou ik misschien een hoger voltage lampjes moeten gebruiken (nu alles 15 W)?

DS!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 09 oktober 2010 10:24 PM
  [ # 12 ]

Welke lampjes heb je in de testopstelling gebruikt?

De meeste typen clingoteur-automaat zijn zeer gevoelig voor het aangesloten “Wattage” van de lampjes. De lampjes moeten een stroom trekken die past bij de karakteristiek van het bi-metaal. Als er een lampje stuk is, gaat het relais sneller knipperen, om de chauffeur er op te wijzen dat er iets mis is.
Als je in de test-opstelling dezelfde lampjes van 15 watt gebruikte, ligt het daar dus niet aan en zit er iets mis in je bedrading.
Gebruikte je in de test lampjes van 21 watt, dan heeft dit relais die kennelijk nodig en moet je die ook in de auto plaatsen.

Enne..: het voltage van de lampjes is iets anders dan het wattage!

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 09 oktober 2010 10:47 PM
  [ # 13 ]

Ik heb in de test opstelling nieuwe 15 W   red face lampjes gebruikt, niet de 15 W lampjes uit de auto zelf. Wel vernuftig dat ‘waarschuwingssysteem’, wist ik niet.
Ik zal eerst eens met 21 W lampjes proberen, als dat niet lukt is er dus mogelijk schade aan de bedrading in de auto….

DS!

Profiel  
 
Citroën DS Special
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 12-05-2010

Gepost: 28 oktober 2010 12:12 PM
  [ # 14 ]

Beste Leden,

Ik heb sinds mei een citroën ds, nu is het zo dat ik met mijn goede gedrag alle lampjes in het dashboard heb vervangen. Nu reed ik laatst naar huis en bij het afslaan zette ik natuurlijk mijn knipperlichten uit. deze begon steeds langzamer te knipperen en vervolgens deed ie niets meer. Ik heb de relais gevonden. Als ik mijn richting aanwijzer uitzet naar links of rechts doet ie het niet, maar zet ik mijn alarmlichten erbij aan zet doet ie het wel, beter gezegt dan klikt de relais?? nu heb ik de lampjes vervangen van 2 watt naar 5 watt. wie weet wat dit kan zijn?

Mvg

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25720
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 oktober 2010 12:15 PM
  [ # 15 ]
nltecoko schreef:

Welke lampjes heb je in de testopstelling gebruikt?

De meeste typen clingoteur-automaat zijn zeer gevoelig voor het aangesloten “Wattage” van de lampjes. De lampjes moeten een stroom trekken die past bij de karakteristiek van het bi-metaal. Als er een lampje stuk is, gaat het relais sneller knipperen, om de chauffeur er op te wijzen dat er iets mis is.

Of hij knipppert helemaal niet meer en blijft gewoon aan zoals in de DS!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook