
















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
De LED achterlichten worden al aangeboden al 12V / 24V er zit kennelijk al iets stroom regulerends in… de vraag is op hoeveel volts de leds daarwerkelijk wordt aangestuurd.
Anders een simpele zenerdiode een idee?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
RobH schreef:.... Met aanhanger er achter doet de gewone verlichting achter het goed, maar trap ik op de rem, dan gaan de remlichten eigenlijk niet aan en de gewone verlichting eigenlijk bijna uit…..
Heb je dan geen massa-probleem?
vlietmansje schreef:RobH schreef:.... Met aanhanger er achter doet de gewone verlichting achter het goed, maar trap ik op de rem, dan gaan de remlichten eigenlijk niet aan en de gewone verlichting eigenlijk bijna uit…..
Heb je dan geen massa-probleem?
Nou echt gemeten heb ik nog niet, maar ik heb gewoon te weinig vermogen denk ik. Mij ID is eigenlijk qua techniek een traction in een ander jasje..
Zonder aanhager doet de verlichting het prima, dus een massa probleem lijkt mij niet aan de orde.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
GoodOldDiesel schreef:de vraag is op hoeveel volts de leds daarwerkelijk wordt aangestuurd.
LED wordt dus stroom-gestuurd, dus eigenlijk onafhankelijk van de spanning. Binnen zekere grenzen natuurlijk.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
RobH schreef:vlietmansje schreef:RobH schreef:.... Met aanhanger er achter doet de gewone verlichting achter het goed, maar trap ik op de rem, dan gaan de remlichten eigenlijk niet aan en de gewone verlichting eigenlijk bijna uit…..
Heb je dan geen massa-probleem?
Nou echt gemeten heb ik nog niet, maar ik heb gewoon te weinig vermogen denk ik. Mij ID is eigenlijk qua techniek een traction in een ander jasje..
Zonder aanhager doet de verlichting het prima, dus een massa probleem lijkt mij niet aan de orde.
Het (vermeende) massa-probleem zit in de aanhanger, niet in de auto.
Probeer eens een andere lichtbalk/aanhangerverlichting.
Verder heb ik ergens nog een 5-polige contactdoos met bijpassende stekker liggen. Helpt dit eventueel in de oplossing van je probleem (op een andere wijze, uiteraard)?
Verder2: Onze vouwwagen heeft een constructie met een contactdoos aan de voorzijde van de aanhanger ipv een snoer met stekker. Een los snoer met twee stekkers gebruik je als je rijdt met de auto-combinatie, en je verwijdert die als je ter plaatse bent. Misschien een idee om met twee snoeren/twee contactdozen te werken?
[quote author=“vlietmansje” date=“1285248779
Het (vermeende) massa-probleem zit in de aanhanger, niet in de auto.
Probeer eens een andere lichtbalk/aanhangerverlichting.
Verder heb ik ergens nog een 5-polige contactdoos met bijpassende stekker liggen. Helpt dit eventueel in de oplossing van je probleem (op een andere wijze, uiteraard)?
Verder2: Onze vouwwagen heeft een constructie met een contactdoos aan de voorzijde van de aanhanger ipv een snoer met stekker. Een los snoer met twee stekkers gebruik je als je rijdt met de auto-combinatie, en je verwijdert die als je ter plaatse bent. Misschien een idee om met twee snoeren/twee contactdozen te werken?
OK, voordat deze discussie ontaard in oeverloos gepraat over massa problemen, ik heb met 6 volt lampen ge-experimenteerd en geconstateerd dat dit gewoonweg niet werkt.
Voor ons kleine aanhangertje heb ik een losse lichtbalk voorzien van leds met voorschakelweerstanden berekend voor 6 volt. Dit werkt perfect.
Het idee van een 2e contactdoos aan de voorzijde van de vouwwagen (ja ik heb ook een contactdoos aan de voorkant ... alpenkreuzer super GT) is ook niet echt een optie. De verlichting dubbel uitvoeren met conventionele lampen werkt dus niet.
Ook al zou dikkere bekabeleing iets verbeteren heb ik er geen goed gevoel bij.
Dus ben ik er helemaal van overtuigd dat het een led oplossing moet gaan worden. Weinig stroom en toch voldoende licht.
Ik heb de LM 227 specs bekeken en die zien er hoopvol uit. Ook ben ik inmiddels een TRACO spannings omvormer tegen gekomen die spanningen tussen 4.75 en 36 volt omzet in 3.3 volt. Dit lijkt mij ook een goede oplossing, ook al kosten die omvormertjes 6 euries per stuk.
Mijn bestelling van led achterlicht units is nog steeds niet binnen, dus echt beginnen kan ik nog niet.
Zijn er anderen met een ID of DS uit het 6 volt tijdperk , die geen problemen hebben met een aanhanger met 6 volt lampen er in ??
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Bij CTAService verkopen ze 12V-6V regelaars. Misschien heb je daar wat aan. Zie hun website onder knalaanbiedingen.