Totaal aantal Berichten: 839
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hoi,
zojuist terug van de 1000 km beurt na mijn algehele revisie. Ik vond dat bij het inrijden mijn anders zo soepel koppeling nu wel heel erg bokkig gedrag vertoonde. De garagist heeft het e.e.a. gedaan maar melde mij dat het stelschroefje van de centrifugaalregelaar dol was. Dus afstelling zo gezet dat hij iets later aangreep bij het wegrijden en boutje vastgezet met locktite. Bij het rijden valt mij nu op dat ik bij de overgang van versnellingen (met name van 2 naar 3 en 3 naar 4) helemaal geen aangrijping heb behalve als ik flink gas geef. Is dit nu een geval van het vervangen van de centrifugaalregelaar of kunnen er ook nog andere afstellingsproblemen zijn

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoewel de koppelingsregelaar en de vrije slag van de koppeling ook van invloed zijn, denk ik dat de centrifugaalregelaar de 1e verdachte is.
Citroen!

- ID/DS DS21 Pallas BVH
alle winkels en garages dicht vandaag dus zelf maar een beetje pielen. Na wat rijden geconstateerd dat het ontkoppelen prima gaat maar dat te het lang duurt voordat de volgende versnelling erin ligt (koppeling slipt dan zonder dat er een relatie met het toerental is. Wat zou dit kunnen zijn ?
Ik kwam zoeken op het forum dit tegen : ” Maar één ding zou ik nog vooraf controleren. Dat trage wegrijden na het inleggen van de 1, komt dat wel door de koppeling? Of komt het omdat de versnelling zelf (in de bak) traag wordt ingelegd? Dat kun je controleren als je de luchttunnel losmaakt; dan zie je voor op de bak de zuigertjes bewegen waarmee de versnellingen worden ingelegd. Die zuigertjes moeten onmiddellijk reageren op bewegingen van de schakelhandle op het stuur.”
stel dat dit het geval is wat doe ik daar dan aan?
Waar jij het over hebt is de “koppelingsvergrendeling” en zit in het “eindcircuit” van het schakelen. Toch kom ik uit bij de door DriverD genoemde componeten. Alleen wil ik de koppelingcilinder nog toevoegen. Als deze interne slijtage heeft duurt het ook te lang voordat er ingeschakeld wordt. Kan alleen maar zeggen wat altijd geschreven wordt: doe de basis afstelling (WPHB) daar wordt 1 voor 1 de componeten behandeld. Door deze afstelling te doorlopen kom je vanzelf tegen welk component geen zak uitvoerd cq niks doet.
Ook zou je de centrifigaalregelaar iets kunnen indraaien daar je het eerst heb over heel nukkig gedrag en na jouw afstelling de koppeling slipt. een halve verdraaing van de bout kan al een aanmerkelijk verschil opleveren !! dus draai ‘m eens een halve slag in en ga rijden. Niet goed ??? dan nog een halve slag enz,enz.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 15758
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
robbertkars schreef:Hoi,
maar melde mij dat het stelschroefje van de centrifugaalregelaar dol was. Dus afstelling zo gezet dat hij iets later aangreep bij het wegrijden en boutje vastgezet met locktite.
Lezen is toch oh zo moeilijk…
Tjeeee, heeft niks met lezen te maken. Hij zoekt een oplossing: locktiten is niet de oplossing. maar om het kort te maken: ga vandaag niks meer doen en schaf maandag een andere regelaar aan.
p.s. ik ging ervanuit dat hij die locktite wel zou verwijderen om de juiste afstelling te krijgen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

- ID/DS DS21 Pallas BVH
Hoi, zal maandag maar een nieuwe halen, of heb je alleen het dekseltje nodig waar het stelboutje inzit ?
Alles basisafstelingselementen nagelopen en dit lijkt goed, dus probleem is denk ik idd centr.regelaar.
Ach die 300 euri kan er ook nog wel bij pfff

Totaal aantal Berichten: 10633
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet niet meer welke, maar 1 is er voor de regelaar en de ander voor de rechtervoorrem.
Ik zou eens beginnen alles te ontluchten. Als de nippel loszit kan er bij stilstand lucht aangezogen worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

- ID/DS DS21 Pallas BVH
gedaan, geen verschil. toch maar nieuwe regelaar ?

Totaal aantal Berichten: 10633
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is de draad van het boutje dol? Nieuw boutje. Anders is alleen een nieuw deksel voldoende, lijkt me…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als het een halfautomaat betreft, heb ik iets soorgelijks meegemaakt.
Na het vervangen van de koppelingplaate en drukgroep door de garage heb ik de auto opgehaald.
na een rit van ca. 60 km reageerde de koppeling kompleet anders, ik heb toen de afstelling van het aangrijpmoment (schroefje bij de gasklep) nog een paar keer moeten verstellen, nu rijd ik al weer ruimeen jaar soepel zonder te verstellen.
23ie

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Lucht heeft altijd even nodig om te verdwijnen uit het systeem.
Je kan ook een gebruikte regelaar kopen natuurlijk.
Citroen!

- ID/DS DS21 Pallas BVH
magazin de la club?

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Ja, hebben we wel.
Citroen!
robbertkars schreef:zal maandag maar een nieuwe halen, of heb je alleen het dekseltje nodig waar het stelboutje inzit ?
zie deze site revisie centrifugaalregelaar,
even op des techniques pour restaurer klikken en dan naar beneden scrollen dan kom je de centrifugaalregelaar tegen.