3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

Stuurbekrachtiging bij stilstaande auto?
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 28 september 2010 06:05 PM
  [ # 31 ]

Nog even een laatste update.

Na een proefrit en advies van Citrotech bleek de veer in de stuurbuis helemaal “aan” te zitten. Dit geeft extra wrijving en dus zwaar sturen. Heb het boutje waarmee de buis op de rondselas vast zit van het bovenste gleufje naar het middelste gleufje verhuisd en nu heeft het stuurwiel ietsje axiale speling (moet zijn 0,5 - 1 mm volgens WPH).
Ik had ook de veerschotel kunnen verstellen, maar heb ervoor gekozen om het zo te doen. Aan de veer was niets veranderd, ik denk dat ik het verkeerde gleufje had gebruikt tijdens de montage van het ruilstuurhuis. Sad

En zowaar, rechtuitrijden is nu geen vermoeiende bezigheid meer! Smile

Verder merk ik nu wel dat de stuurbekrachtiging meehelpt bij stilstaand sturen, al gaat het nog zwaar. Terugkomen na een bocht gaat ook nog niet helemaal vanzelf. Volgens CT wordt dat nog wel beter na verloop van tijd als de afdichtingen wat zijn ingelopen.

Eind goed al goed, en al doende leert men.
Dank aan CT voor de diagnose, en aan alle forummers die gereageerd hebben.

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10577

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 september 2010 07:46 PM
  [ # 32 ]

[quote author=“ArnoldDSBreak” date=“1284130861
Bij 110 rijdt ie perfect rechtuit maar als je iets corrigeert blijft ie ook die kant oprijden. Heel apart.

Mvg arnold

Weet je zeker dat het appeltje goed staat? Dat zorgt er voor een groot deel voor dat hij op snelheid rechtuit wil.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 912

Gepost: 28 september 2010 10:38 PM
  [ # 33 ]
Kees B schreef:

..
Verder merk ik nu wel dat de stuurbekrachtiging meehelpt bij stilstaand sturen, al gaat het nog zwaar. Terugkomen na een bocht gaat ook nog niet helemaal vanzelf. Volgens CT wordt dat nog wel beter na verloop van tijd als de afdichtingen wat zijn ingelopen.
....

Goed om te lezen.
Ik rij met hetzelfde euvel rond, ook met een net gereviseerd stuurhuis.

Profiel  

CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1423

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 29 september 2010 01:50 PM
  [ # 34 ]

Mijn 69-er BVM5 stuurt bij inparkeren heel erg goed, maar nu ik er zo over na denk laat ik de auto altijd wel een beetje rollen. Echt stilstaan en dan sturen vind ik de XVSjes wel iets te duur voor eigenlijk. Dat is dus met een BVH lastiger? Mijn eerste DS was een BVH, maar die had ik zo afgesteld dat ze een klein beetje kruipt maar ik kan me niet meer herinneren of dat nou lastiger was..  oh oh

Profiel  

Marten
> 900 berichten

Gepost: 09 oktober 2010 11:25 AM
  [ # 35 ]

Ik heb onlangs een gereviseerd CT stuurhuis geplaatst.
Ik ga er vanuit dat het stuurhuis in orde is en dat b.v. de overlapdrukken correct zijn.

De afstellingen (zijdelingse ligging, rechtuitstand en kanteling ) zijn exact zoals in het WPH staat beschreven. De kanteling heb ik afgesteld met het officiële hulpgereedschap.

Toch stuurt de auto zwaar, veel te zwaar. Dat was ook het geval met het vorige stuurhuis.

Ik heb de volgende mogelijke oorzaken uit dit draadje en andere draadjes eens op een rij gezet.

- veer in de stuurbuis te strak? Hoe controleren?
- boutje waarmee de buis op de rondselas vast zit in het het middelste gleufje (2e vanaf einde as)
- appeltje, rolletje draait soepel (rechtuitstand = ok)

- alle draaipunten stuur- en fuseekogels doorgesmeerd
- hulpstuurhuizen. Draaien relatief zwaar. Doorgesmeerd.

- sporing gecontroleerd. In orde.
- banden.  Nieuw Michelin Xas
- bandenspanning 2.0,verhoogd naar 2.2

- voorraadbol. Al wat ouder
- pomp 2 jaar geleden gereviseerd door CT
- hogedrukregelaar slaat weinig aan.

Ben ik nog wat vergeten?
Graag suggesties…...

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 oktober 2010 01:21 PM
  [ # 36 ]
Marten schreef:

- boutje waarmee de buis op de rondselas vast zit in het het middelste gleufje (2e vanaf einde as)
- appeltje, rolletje draait soepel (rechtuitstand = ok)

- alle draaipunten stuur- en fuseekogels doorgesmeerd
- hulpstuurhuizen. Draaien relatief zwaar. Doorgesmeerd.

Graag suggesties…...

De veer om de stuurbuis kun je gewoon lossen en testrijden: deze veer zorgt voor de opvang van de speling in het bovenste lager van de stuurbuis (vlakbij het stuurwiel).

Het boutje op de rondselas bepaalt hoever het stuur in het interieur steekt, maakt dus niets uit.

Het appeltje kun je even vrijmaken door een blokje hout onder de veer te leggen op de chassisbalk, en weer testrijden.

De hulpstuurhuizen heb je met de hand geprobeerd: vergelijk eens met nieuwe?

De bekrachtiging werkt beter als de wagenhoogte hoger is: klopt deze waarde bij jouw auto?
Eenvoudig te testen door in verhoogde rijstand te testrijden…

knuffel

Profiel  

Kees B
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 09 oktober 2010 08:14 PM
  [ # 37 ]
Marten schreef:

Nog een manier: het stuurwiel moet iets axiale speling hebben, dus gezeten achter het stuur moet je het stuurwiel iets naar je toe kunnen trekken, tegen de veerdruk in. Volgens WPH: 0,5 - 1 mm. Als dat in orde is ligt de veer in elk geval niet “aan” (zoals bij mij het geval was).

vlietmansje schreef:

Het boutje op de rondselas bepaalt hoever het stuur in het interieur steekt, maakt dus niets uit.

Klopt. Ik heb het in de middelste gleuf gezet ipv de bovenste, maar ik had net zo goed de veer anders af kunnen stellen.

Marten schreef:

Ben ik nog wat vergeten?
Graag suggesties…...

Om het lijstje kompleet te maken: zoals gezegd: een nieuw gereviseerd stuurhuis is in het begin wat “strakker”. Wanneer de keerringen wat zijn ingelopen gaat het lichter.
Maar omdat je oude stuurhuis ook al zwaar ging, is er misschien toch meer aan de hand. Bij mij gingen beide hulpstuurhuizen (ook) echt zwaar. Ik heb ze niet alleen doorgesmeerd (M7 smeernippel in de draadgaten) maar ook de borgmoeren van de lagers wat losser gezet. Pas toen gingen ze licht.
Verder kan ik (ook) niks meer verzinnen.

Profiel  

Marten
> 900 berichten

Gepost: 09 oktober 2010 11:25 PM
  [ # 38 ]
vlietmansje schreef:

De veer om de stuurbuis kun je gewoon lossen en testrijden: deze veer zorgt voor de opvang van de speling in het bovenste lager van de stuurbuis (vlakbij het stuurwiel).

Het appeltje kun je even vrijmaken door een blokje hout onder de veer te leggen op de chassisbalk, en weer testrijden.

De hulpstuurhuizen heb je met de hand geprobeerd: vergelijk eens met nieuwe?

De bekrachtiging werkt beter als de wagenhoogte hoger is: klopt deze waarde bij jouw auto?
Eenvoudig te testen door in verhoogde rijstand te testrijden…

Ik kan het stuur iets naar mij toe trekken. Er is dus axiale speling. Dan zou de veer dus goed moeten staan. Moet even uitzoeken of ik de veer makkelijk kan lossen zonder de hele omgeving (accubak, steun,  te demonteren, anders is direct daarop testrijden wel heel ingewikkeld.
Het appeltje loopt goed.
Wat de wagenhoogte betreft: wist ik niet. Morgen proberen.

Kees B schreef:

... Bij mij gingen beide hulpstuurhuizen (ook) echt zwaar. Ik heb ze niet alleen doorgesmeerd (M7 smeernippel in de draadgaten) maar ook de borgmoeren van de lagers wat losser gezet. Pas toen gingen ze licht.

Ik verdenk nav jullie reacties, de hulpstuurhuizen. Heb enige tijd geleden de lagerring van het linker hulpstuurhuis vaster gezet, misschien te vast. Ik heb ze wel beiden doorgesmeerd.

Bedankt voor jullie reacties.

Profiel  

Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012

Gepost: 10 oktober 2010 01:51 AM
  [ # 39 ]
Marten schreef:
vlietmansje schreef:

Dat komt in imho doordat de veercylinders bij een hogere rijstand minder interne lekkage vertonen waardoor de druk in het hydrolische systeem stabieler blijft. Je zult in dit geval bij het sturen je pomp ook minder vaak druk horen leveren.

Hulpstuurhuizen checken op zwaar lopen kan inderdaad wel eens de oplossing voor het zwaar sturen aan het licht brengen. Mocht dit niet zo zijn, dan toch even de overlapdrukken van je stuurhuis laten checken.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 oktober 2010 09:56 AM
  [ # 40 ]
Erict schreef:
Marten schreef:
vlietmansje schreef:

Dat komt in imho doordat de veercylinders bij een hogere rijstand minder interne lekkage vertonen waardoor de druk in het hydrolische systeem stabieler blijft.

De hoek van de stuurarmen naar de fuséeblokken verandert als de wagenhoogte verandert, ik denk dat je in die richting de verklaring moet zoeken.

knuffel

Profiel  

Marten
> 900 berichten

Gepost: 10 oktober 2010 08:27 PM
  [ # 41 ]

Vanmiddag de aansluiting van de linker spoorstang op het li.hulpstuurhuis los gemaakt. Wielen van de grond.
Het stuur draait dan nog zwaar. Morgen rechter hulpstuuurhuis loskoppelen..

Stuurt hij dan nog zwaar (alleen de stuurbuis en stuurhuis spelen dan nog een rol)dan moet de veer op de stuurbuis “aan” staan, dus losser gezet. Eventueel gecombineerd met het verzetten de ring van het stuurslot.
Ik moet alleen ff een wielewaalsleutel bestellen om de veer te lossen. Misschien vervangen door een m5 inbusboutje….

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 oktober 2010 09:05 PM
  [ # 42 ]

Gewone combinatietang krijgt dat boutje ook los hoor.

Citroen!

Profiel  

Marten
> 900 berichten

Gepost: 11 oktober 2010 07:12 PM
  [ # 43 ]

Ik vond dit wel een aardig idee (posting 8 jan 2007)

gjvdh schreef:

Om die wielewaal bout open en dicht te krijgen heb ik een 5.5 mm dop van zo’n goedkope DHZ dopsleutelset tussen de bankschroef geplet. Past precies Smile

Werkt idd prima.
Toch maar dat rare wielewaalboutje (hoezo wielewaal? )vervangen door een m5 inbusboutje.

Verder:
het probleem van het zwaar sturen is opgelost.
Het bleek dat de dikke stalen ring om de stuurbuis waar het stuurslot in valt , zwaar aanliep tegen de “ring” (8) daarachter die met 3 boutjes (24) vastzit en de stuurbuis met een rubber op zijn plaats houdt.
Die 3 boutjes lagen er uit en het geheel drukte stevig tegen de ring van het stuurslot door de druk van de spanveer (4)
(De ring van het stuurslot staat niet op de tekening, maar ligt daarvoor, richting stuurwiel)

Vandaar dat ik met mijn vorige stuurhuis ook al zwaar stuurde. Maar daarvan lekte het ronsel, dus moest sowieso worden vervangen.

Ik heb het linker hulpstuurhuis nog even “los” getest maar daar zit geen weerstand in.
Hij stuurt weer zoals het hoort.
Bedankt voor het meedenken!

Profiel  

Kees B
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 11 oktober 2010 09:01 PM
  [ # 44 ]

Geweldig, mooi dat je het euvel hebt gevonden. Duidelijk verhaal.
Dus weer een item voor het lijstje met mogelijkheden mbt zwaar sturen!

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook