Beste lezers, Graag wil ik het volgende in de groep gooien teneinde wellicht een oplossing voor mijn probleem te krijgen. Twee jaar geleden is mijn DS uit 65 halfautomaat van rood naar groen systeem omgebouwd. Direct daarna is ook de versnellingsbak gereviseerd. Daar is echter iets fout mee gegaan. Sinds de revisie heeft de bak een vette kraak van z’n twee naar z’n drie. De bak is daarna diverse keren uit de wagen gehaald, opnieuw gereviseerd, naar Harry Martens geweest etc. Niets hielp echter. Nu is er vorige week een compleet andere bak ingezet en…. ja hoor de kraak zit er nog steeds. Dit zou moeten betekenen dat de kraak wordt veroorzaakt buiten de bak, dus in de hydraulische aansturing. Zo’n beetje alles is reeds vervangen wat er mee te maken kan hebben (w.o. blok hydraulique) We zitten nu echt met de handen in het haar omdat we niet meer weten waar we moeten zoeken. Heeft iemand hier ook ooit mee te maken gehad of heeft iemand ideeen waar het aan kan liggen?
Ik hoor het graag
Karel
Verplaatst naar het gedeelte waar u wellicht het juiste antwoord kunt krijgen!
Succes!
Emiel





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waar??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
mmmmm… misschien ontkoppelt ze niet snel genoeg. Of niet ver genoeg.
Van 1 naar 2 heeft een tussenstap en heeft meer tijd. Kraakt ie ook als je tussen 2 en drie een halve seconde wacht, en dan doorschuift?
groet!
.komma
Hai Dirkman,
Ik kan niet handmatig tussen de versnelling een vertraging brengen omdat het een halfautomaat is. De wagen staat echter al heel sloom afgesteld.
Groet!
Nou, als je tussen twee versnellingen in blijft met de pook, dan is de koppeling in. Dus daar kan je “tijd” winnen.
Maargoed.
De afstelling die jij bedoelt gaat over het koppelen, dus het loslaten. Het ontkoppelen, gaat standaard snel. Als je koppelingscilinder stroef loopt is die langzaam. Maar, ik vermoed dat deze aan de bak is blijven zitten en je nu ook een andere koppelingscilinder hebt. Want dit zit op het bell-house, op de bak.
goedenavond!
.komma
Mmmm dat kan bij mij niet hoor. Zodra ik de pook van twee naar drie beweeg gaatie naar z’n derde versnelling. Ik kan dus nooit in z’n vrij rijden behalve tussen de eerste en tweede versnelling.





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Ik begrijp wat dirkman bedoelt, ik heb namelijk ook een halfautomaat en de snelheid waarmee je het schakelpookje van de ene naar de andere versnelling beweegt heeft zkr effect op het wel of niet bruusk aangrijpen van de koppeling. Hier is dus vertraging mee te behalen. Zo schakelt mijn bak van 3 naar 2 terug, veel fijner als je het pookje langzaam naar de twee brengt ipv heel snel te bewegen.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
is da afstelling van je sellectuur hendel wel goed ?
dat is nog een heel gedoe en er zit verschil in de bouwjaren/typen
Nog kort, Dan houd ik er over op:
als je tussen 2 en 3 zit, of tussen 3 en4, dan ontkoppelt de dame en zit ie niet in een versnelling. De druk die normaal naar de tanden gaat om haar in een versnelling te duwen gaat naar de koppelingscylinder. Duw je door, dan gaat de druk naar de tanden. En dan loopt via het ventiel dat je kunt afstellen de koppelingscylinder leeg, waardoor de koppeling dicht gaat/ koppelt. als je de dame in vrij wilt krijgen dan duw je hem dus net naast de versnelling.
De selectuur speelt hier idd een belangrijke rol. Is die ook aangepakt? (ik denk het wel van rood naar groen.)
.komma














































Totaal aantal Berichten: 43464
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De TS schreef dat het block hydraulique ook is vervangen voor een groensysteem. De selecteur staat direct in verbinding met dat ding en heeft alleen een mechanische verbinding met het block.
Dan het volgende: het blok hydraulique heeft een speciale fucntie. In plaats van in één keer volle druk op een schakelcilinder te zetten bij het overschakelen, geeft het ding eerst een gereduceerde druk door aan de cilinder. Dat is de “synchronisatiedruk” of “voordruk”, waarmee de synchromesh lichtelijk wordt aandruk voor de volle druk op de cilinder komt te staan. Met een drukmeter op de betreffende schakelcilinder kan je controleren of de druk in 2 trappen wordt opgebouwd, zoals beschreven en zoals het moet, of dat er in eens volle druk op komt te staan. Dat laatste is niet goed en kan gekraak geven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Datgene wat Waterman juist opmerkt, kan je live zien als je je inschrijft voor de cursus “Hydrauliek” van de DS-club. Heel leerzaam, en je ziet alles werken met drukmeters op de versnellingsbak enz.
Citroen!









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
elke keer weer die club, heb je er aandelen in ??





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Was het maar waar! Nee, maar ik ben elke keer onder de indruk van het werk dat de echte vrijwilligers verzetten.
Het hydrauliek-model van de halfautomaat is echt prachtig als je dat in actie ziet!
Citroen!