Hi allemaal,
De XM loopt mechanisch als een zonnetje. Lekvrij en start goed. Alleen hebben we nu nog 2 problmenen:
1 het LIJKT of de motor op 5 cil. loopt. Bij gas geven klint ie n heel klein beetje als een Subaru en mist ie wat vermogen. er is een kleine roffel hoorbaar…
2 het stationairtoerental blijft bij een warme motor schommelen tussen 1700 en 2000 toeren. Ik heb al e.a. gelezen op het forum over stappenmotors en ontstrekingsunits…
we hebben alle stekkers nagekeken en met contactspray behandeld. Als ik de stekker van de stappenmotor afhaal dan is het dansen over en blijft ie hangen op 2000 toeren. Ik heb op onderstaande foto’s circels aangebracht om er zeker van te zijn dat we het over het juiste hebben. Linker circel: stappenmotor?? rechts de ontstekingsunit???
Vraag: a.d.h.v. welke sensor meet de motor de temperatuur die hij gebruikt om de choke te regelen?
Vraag: welke van de 2 watertemp meters op het blok (zie foto) meet wat?
Vraag: Wat is de juiste volgorde om het probleem te lokaliseren?
Vraag: wie weet waar de WITTE stekker voor is..zit ook aan de rechterkant. we kunnen er geen bestemming voor vinden…het is i.i.g. niet voor de koplampen…(zie foto)
Thanks
linker cirkeltje op je 1e foto is je gasklep positie sensor.
Je stappenmotor is een tonnetje dat uit mn hoofd aan de dikke slang bovenop je gasklephuis zit. Slang is zo’n 2 a 3cm doorsnee. Die kan je eens schoonmaken.
Stationair is veel te hoog.
Je kan per cylinder eens de bougiekabel lostrekken om te kijken of je verschil hoort en waar niet; dat is je falende cylinder.
Ouwe mopperkont
Thanks…kun je ook antwoord geven op de vraag van de stekker…ãlvast bedankt
De witte? Dat is fabrieksalarm geloof ik.
Ouwe mopperkont
Ik dacht ook fabrieksalarm, 4 polige stekker. Uit de tekst maak ik echter op dat diezelfde stekker ook aan de andere kant zit en dat is dan weer vreemd want fabrieks sirene zit enkel aan de bijrijders kant.
Is die witte niet voor de koplamp en de bruine voor het alarm ?
Ouwe mopperkont
Eh nee. alleen de bruine past op de koplamp…
Iemand nog een antwoord op de openstaande vragen als; wele sensor meet wat? (foto) 2) en wat de volgorde is om dit probleem op te sporen?
Gebruik eerst maar eens mijn tip om uit te vogelen WELKE cylinder niet mee doet en zoek van daaruit verder.
Even een een uitleeskast hangen zou ook al genoeg schelen
Ouwe mopperkont


Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-2009
- CX CX 25 TRD II
- XM V6 12V Exclusive
Hoi,
Ik heb nog een goede stappenmotor liggen voor dit model.
Je mag hem proberen en kijken of het probleem dan is opgelost.
Groet,
Gert-Jan
Hi allemaal.
na de stappenmotor uit elkaar gehaald te hebben en goed schoongemaakt te hebben en weer gemonteerd te hebben loopt de motor weer zoals ie hoort te doen. Het toerental zakt na gasgeven weer mooi terug naar 900 toeren! Ook pakt de motor veel beter op. Het was dus de automatische choke die bleef hangen…hij liep dus als ie koud was goed maar ging dansen als ie warm was. De motor verzoop dus iedere keer een beetje bij gasgeven zoals je dat ook had als bij een oude auto met een handchoke als je die vergat af te zetten als ie warm is.
Voor iedereen dus een leermomentje Dank voor alle reacties.
flip
Choke is niet het goede woord hoor, maar goed dat ie weer werkt
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Een stappenmotor zorgt voor extra lucht, alsof je een beetje gas geeft.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Juist, een choke die zorgt dat je carb meer lucht over de naald laat gaan en meer peut meeneemt; dit is dus koud verrijking EN stationair iets vehoogd toerental.
Stappen motor regelt ALLEEN je stationair toerental. De ecu berekent je koudverrijking aan de hand van wat temperatuur sensoren
Ouwe mopperkont
Ah duidelijk…kun je zeggen welke sensoren dit zijn? enkele hebben slechte bedradingen…en ik vindt de motor luisterend bij de uitlaat wat roffelen…en denk dat het mengsel daarom nog wat te rijk is als ie warm is…
Hang dr eerst maar een Lexia aan voordat je op de gok alles gaat vervangen
Ouwe mopperkont