1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Toerental V6 12v danst bij bedrijfstemperatuur
flip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 04-08-2010

Gepost: 04 oktober 2010 12:20 PM

Hi allemaal,

De XM loopt mechanisch als een zonnetje. Lekvrij en start goed. Alleen hebben we nu nog 2 problmenen:

1 het LIJKT of de motor op 5 cil. loopt. Bij gas geven klint ie n heel klein beetje als een Subaru en mist ie wat vermogen. er is een kleine roffel hoorbaar…


2 het stationairtoerental blijft bij een warme motor schommelen tussen 1700 en 2000 toeren.  Ik heb al e.a. gelezen op het forum over stappenmotors en ontstrekingsunits…
we hebben alle stekkers nagekeken en met contactspray behandeld. Als ik de stekker van de stappenmotor afhaal dan is het dansen over en blijft ie hangen op 2000 toeren. Ik heb op onderstaande foto’s circels aangebracht om er zeker van te zijn dat we het over het juiste hebben. Linker circel: stappenmotor??  rechts de ontstekingsunit???


Vraag: a.d.h.v. welke sensor meet de motor de temperatuur die hij gebruikt om de choke te regelen?

Vraag: welke van de 2 watertemp meters op het blok (zie foto) meet wat?

Vraag: Wat is de juiste volgorde om het probleem te lokaliseren?

Vraag: wie weet waar de WITTE stekker voor is..zit ook aan de rechterkant. we kunnen er geen bestemming voor vinden…het is i.i.g. niet voor de koplampen…(zie foto)

Thanks

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 04 oktober 2010 02:33 PM
  [ # 1 ]

linker cirkeltje op je 1e foto is je gasklep positie sensor.
Je stappenmotor is een tonnetje dat uit mn hoofd aan de dikke slang bovenop je gasklephuis zit. Slang is zo’n 2 a 3cm doorsnee. Die kan je eens schoonmaken.

Stationair is veel te hoog.

Je kan per cylinder eens de bougiekabel lostrekken om te kijken of je verschil hoort en waar niet; dat is je falende cylinder.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
flip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 04-08-2010

Gepost: 04 oktober 2010 05:18 PM
  [ # 2 ]

Thanks…kun je ook antwoord geven op de vraag van de stekker…ãlvast bedankt

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 04 oktober 2010 05:44 PM
  [ # 3 ]

De witte? Dat is fabrieksalarm geloof ik.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 05 oktober 2010 12:37 AM
  [ # 4 ]

Ik dacht ook fabrieksalarm, 4 polige stekker. Uit de tekst maak ik echter op dat diezelfde stekker ook aan de andere kant zit en dat is dan weer vreemd want fabrieks sirene zit enkel aan de bijrijders kant.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 oktober 2010 12:21 PM
  [ # 5 ]

Is die witte niet voor de koplamp en de bruine voor het alarm ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
flip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 04-08-2010

Gepost: 05 oktober 2010 05:09 PM
  [ # 6 ]

Eh nee. alleen de bruine past op de koplamp…

Iemand nog een antwoord op de openstaande vragen als; wele sensor meet wat? (foto) 2) en wat de volgorde is om dit probleem op te sporen?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 oktober 2010 11:37 AM
  [ # 7 ]

Gebruik eerst maar eens mijn tip om uit te vogelen WELKE cylinder niet mee doet en zoek van daaruit verder.
Even een een uitleeskast hangen zou ook al genoeg schelen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
apkgekeurd
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-2009

- CX CX 25 TRD II
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 09 oktober 2010 09:44 AM
  [ # 8 ]

Hoi,

Ik heb nog een goede stappenmotor liggen voor dit model.
Je mag hem proberen en kijken of het probleem dan is opgelost.

Groet,
Gert-Jan

Profiel  
 
flip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 04-08-2010

Gepost: 16 oktober 2010 06:50 PM
  [ # 9 ]

Hi allemaal.

na de stappenmotor uit elkaar gehaald te hebben en goed schoongemaakt te hebben en weer gemonteerd te hebben loopt de motor weer zoals ie hoort te doen. Het toerental zakt na gasgeven weer mooi terug naar 900 toeren! Ook pakt de motor veel beter op. Het was dus de automatische choke die bleef hangen…hij liep dus als ie koud was goed maar ging dansen als ie warm was. De motor verzoop dus iedere keer een beetje bij gasgeven zoals je dat ook had als bij een oude auto met een handchoke als je die vergat af te zetten als ie warm is.

Voor iedereen dus een leermomentje Dank voor alle reacties.

flip

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 16 oktober 2010 11:02 PM
  [ # 10 ]

Choke is niet het goede woord hoor, maar goed dat ie weer werkt Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
flip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 04-08-2010

Gepost: 18 oktober 2010 12:17 AM
  [ # 11 ]

Hierbij nog even een foto van de stappenmotor…Deze bleek vuil te zijn en daardoor liep het meganiek wat zwaar…. Het is dus geen choke…waarom niet…hij geeft toch een rijker mengsel bij een koude motor??

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 oktober 2010 12:40 AM
  [ # 12 ]

Een stappenmotor zorgt voor extra lucht, alsof je een beetje gas geeft.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 18 oktober 2010 10:13 AM
  [ # 13 ]

Juist, een choke die zorgt dat je carb meer lucht over de naald laat gaan en meer peut meeneemt; dit is dus koud verrijking EN stationair iets vehoogd toerental.

Stappen motor regelt ALLEEN je stationair toerental. De ecu berekent je koudverrijking aan de hand van wat temperatuur sensoren

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
flip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 04-08-2010

Gepost: 18 oktober 2010 03:42 PM
  [ # 14 ]

Ah duidelijk…kun je zeggen welke sensoren dit zijn? enkele hebben slechte bedradingen…en ik vindt de motor luisterend bij de uitlaat wat roffelen…en denk dat het mengsel daarom nog wat te rijk is als ie warm is…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 18 oktober 2010 04:42 PM
  [ # 15 ]

Hang dr eerst maar een Lexia aan voordat je op de gok alles gaat vervangen Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook