Ik zit nog te twijfelen of ik mijn complete draadboom ( DSpecial 1973, 4 zekeringen) zelf zal gaan herstellen, of dat ik een compleet neiuwe zal kopen.
Als ik kijk naar de prijs per meter draad en de losse stekkertjes dan loopt dat ook aardig op.
Mijn oude draadboom is echter aan elkaar geharkt, stukken aan elkaar gesoldeerd, missende zekeringen, etc.
De nieuwe draadbomen ( van horen zeggen) zijn ook niet altijd top wat betreft de stekkertjes.
Wie heeft er ervaring of goede tips…...














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik weet niet of er voor een 73’er al een compleet nieuwe bundel geleverd wordt, maar ik heb in mijn cabriolet ( een 68-er DS21) destijds een compleet nieuwe gestopt en die was gewoon goed van kwaliteit. Ook de bundel die ik nog niet zo lang geleden in een 69’er heb geklust was prima. Het past goed, de stekker zijn goed en de aansluitingen waren allemaal correct.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo,
bij mij waren die draden ook een grote knoeiboel. Ook nog eens her en der doorgebrand enz…
Dan heb ik met veel geduld en met behulp van een oude draadboom uit een andere DS (garage Hydraulique, dankuwel), bijna alles terug nieuw gelegd.
Het resultaat is heel mooi, werkt perfect, veilig, en de prijs in de verste verten niet die van de nieuwe draadbomen.
Ik heb de draden allemaal losgemaakt, dat lint helemaal eraf gedaan. Vervolgens draad na draad gecheckt en indien nodig opnieuw op maat gemaakt. Het voordeel van die oude draadboom is : alle stukken zijn bijna perfect schoon te maken, en bovendien logischerwijze volkomen origineel.
Hetzelfde met de bedrading in het dashboard en naar de achterkant van de wagen.
Uiteraard ging het wel om een set draden die zelf niet allemaal groen waren of verduurd.
Dan als alles terug in de auto zat, met opgepoetste contactjes (dat geeft echt een kick !) en contactspray, de kabels waar nodig terug omwonden met het originele gewassen lint.
Daar was en ben ik nu zelf eens fier op !



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Ook ik heb een goede ervaring met een nieuwe kabelboom (‘69 DS21H Pallas, accu rechts).
Zo’n drie jaar geleden gedaan, alles klopte 100% met het WPH schema, kleuren, stekkertjes, er zaten zelfs kleine handgeschreven stickertjes op de uiteinden van alle draden met de draadnummering zoals vermeld in het WPH. Made in Taiwan, maar vast beter dan nieuw destijds!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Via het clubmagazijn kan je een nieuwe kabelboom kopen die niet uit Taiwan komt, zoals de meesten, maar uit Duitsland. En dan koop je wel kwaliteit.
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zijn er inmiddels ook bundels voor 73’ers te koop?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor alle modellen, voor zover ik weet. Ze worden één voor één op maat gemaakt.
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De SM kabelboompjes die ik al gehad heb zijn perfect .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Is de draad die wordt toegepast 1,5 of 2,5 mm2 ?
Uiteraard rekening houdend met de afwijkende stroomdoorvoerende draad die in de boom zit.
Alvast weer bedankt.
Meet na:
de 1,5mm2 draad heeft een diameter van 1,4mm
de 2,5mm2 draad heeft een diameter van 1,8mm
Dit geldt voor massieve draden.
Ik heb eens geinformeerd bij de persoon in Duitsland voor een complete draadboom (Dspecial 1973 4 zekeringen) ( voorste gedeelte van de spatborden, dasboard en naar achteren) alles bij elkaar zo’n 625 Euro.
Ik denk dat ik de stoute schoenen maar eens ga aantrekken en de kabelboom zelf opnieuw maken met de oude als voorbeeld erbij.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Probeer eens bij citroclasiek in borculo dacht dat veel goed koper was
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Heb begrepen dat de ID/DS club ze ook levert (zins kort). Tevens heb je ook nog dirk sassen.
maar zelf maken kan ook leuk zijn (spreek uit ervaring…....)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:Heb begrepen dat de ID/DS club ze ook levert (zins kort). Tevens heb je ook nog dirk sassen.
maar zelf maken kan ook leuk zijn(spreek uit ervaring…....)
Van de club had ik inmiddels antwoord dat ze niet meer leveren… Dirk Sassen is vergelijkbaar met de genoemde prijzen.
Zelf doen is ook leuk en schilt zo’n beetje de helft in prijs
Voor
Tijdens
Uiteindelijk
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Prachtig om te zien
Heel onbescheiden… wat vraagjes:
- Wat is gebruikte dikte van de draad ( 2,5 mm2) ik zag dat Conrad een hoop had van dat spul.
- Ik heb de uitvoering van 4 zekeringen, of heb jij wat meer afgezekerd
- Heb je de steekstekkers bij de 3 klokken ook vervangen of weer opnieuw gebruikt.
Ik hoor het weer graag.