




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij heeft citroen23 een draadboom voor een SM gemaakt, en die in het DS-deel gepost….
Citroen!
SPAM schreef:Prachtig om te zien
![]()
![]()
Heel onbescheiden… wat vraagjes:
- Wat is gebruikte dikte van de draad ( 2,5 mm2) ik zag dat Conrad een hoop had van dat spul.
- Ik heb de uitvoering van 4 zekeringen, of heb jij wat meer afgezekerd
- Heb je de steekstekkers bij de 3 klokken ook vervangen of weer opnieuw gebruikt.Ik hoor het weer graag.
- alles 2.5mm2 (dus ook wat 1.5mm2 was !!) en wat dikker was ook weer dik (6mm2) aangelegd.
O ja, bekabeling tbv de de controle lampjes met 1.5mm2.
- Ik heb meer afgezekerd daar een aantal “dingen” niet afgezekerd waren >>> let wel: SM bekabeling!!
- steekstekkers weer gebruikt ( zijn stekkertje met weerhaakjes in de handel).
Kabel (en stekkertjes met weerhaakjes) moet je gewoon bij de betere automaterialen handel kopen:
50 euro voor 100 meter 2.5mm2. Die kleine stukjes van conrad daar kun je niks mee….......
Overgens zou ik voor de Ds ook grotendeels 2.5mm2 gebruiken (Ds 3e neus en Sm zijn immers in dezelfde jaren gemaakt… )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Altijd zo veel mogelijk 2,5 mm2 gebruiken en evt 6mm2 naar achterruit verwarming, (bijna 20 A!) en extra aard/min-draden aanbrengen direct van de accu. Kan je nooit te veel doen en ben je voortaan van contact-oxidatie problemen af. 10% spanningsverlies is 50% minder licht dacht ik.
En je kan overwegen om ook in de dimlicht circuits 1 of 2 relais te plaatsen (zoals bij grootlicht) zie schema (niet van mij overigens)
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Goede info .. alavst bedankt.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
SPAM schreef:citroen23 schreef:Heb begrepen dat de ID/DS club ze ook levert (zins kort). Tevens heb je ook nog dirk sassen.
maar zelf maken kan ook leuk zijn(spreek uit ervaring…....)
Van de club had ik inmiddels antwoord dat ze niet meer leveren… Dirk Sassen is vergelijkbaar met de genoemde prijzen.
Vanavond heb ik bij de mede-magazijnmannen gevraagd hoe het zit met de kabelbomen:
Ze worden gewoon geleverd (via het magazijn dus). Richtprijs €300,-. Aan jou de keuze of je daarvoor allen stekkertjes enz. kan kopen en zelf aan de slag wil….
Citroen!
Dit zijn dan de ‘made in Taiwan’ kabelbomen of de Duitse?
Ik zit er zelf ook aan te denken om de oude kabelboom te vervangen voor een nieuwe. Het kan je misschien heel wat problemen besparen.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De Duitse bomen.
Citroen!
Oké, dat is dan ruim de helft goedkoper dan in Duitsland waar SPAM geïnformeerd heeft. Nice
Smakman schreef:Oké, dat is dan ruim de helft goedkoper dan in Duitsland waar SPAM geïnformeerd heeft. Nice
Let op: Ik denk dat DriverD alleen de hoofdkabelboom bedoeld en niet alle bedrading ( hoofdkabel, spatborden en kabel van dashboard naar achteren).
Je bent dan niet de helft goedkoper uit.
Aha, ik dacht dat jij die ook bedoelde.. verkeerd begrepen
DriverD schreef, “Ze worden gewoon geleverd (via het magazijn dus). Richtprijs €300,-. Aan jou de keuze of je daarvoor allen stekkertjes enz. kan kopen en zelf aan de slag wil…. “
Misschien bestaat er nog zoiets als hobby?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik schrijf toch: “Aan jou de keuze….”.
Wat is het probleem?
Citroen!
Je woordkeuze(daarvoor, kan kopen) impliceerde in mijn optiek een te groot gewicht voor het financiele aspekt, het zelf fabrieken van een draadboom kan een erg bevredigende en dankbare klus zijn kan ik je verzekeren, daar wilde ik ook even de aandacht op vestigen.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik gaf aan dat er 2 keuzes zijn. Kopen of zelf maken. Wat jij ervan maakt, laat ik aan jou.
Genoeg gediscussieerd nu, back on topic!
Citroen!
Beste,
Gisteren de complete draadbomen, uit Duitsland, binnen gekregen voor de jonge godin
( Levertijd +/- 3 maanden)
Het betreft de hoofdkabelboom, beide bomen voor de voorspatborden, boom naar achteren en uitbreiding voor de alarmlichten.
Hebben jullie nog tips waar ik rekening mee moet houden tijdens de installatie? Mogelijk stekkertjes en busjes behandelen met vasaline, contactspray, etc.
Ik hoor het weer graag.