Goeienavond,
een kennis vertelde me ooit dat ik een 2100cc motor in de dsuper5 heb.
Daar is niets speciaals aan. Maar toen hij zei dat hij dat zag aan de “delco”, vond ik dat wel sterk.
Ik wil dit onderdeel nu vernieuwen, maar ik weet zelf het verschil niet tussen de verdeelkap van een andere DS’en en de 21’ers.
Wie kan me dat uitleggen ? Bij sassen verkopen ze bv kappen voor de 2100cc motor, maar daar staat dan weer niet specifiek de dsuper5 bij vermeld.
Merci.














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Post maar een foto van wat je nu op je wagen hebt, dan zullen wij het wel herkennen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De “echte” DSuper5 heeft inderdaad een 2100 motor, de DSuper met een 5 bak is een 1900.
Er zijn volgens mij een aantal verschillende verdelerkappen voor de diverse 21’s. Twee merken: Marshal en Duccelier.
De oude dus vervangen door een identiek model.
Het betreft een “echte” dsuper5, met een SEV Marchal erop. Nu heeft weer iemand anders me gezegd dat de Ducellier kap veel beter is. Ik geloof dat allemaal onmiddellijk, maar waar zit het verschil dan ?
Andere contactpunten, de vorm ... ?














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
engbokho schreef:....... de DSuper met een 5 bak is een 1900….
Kleine correctie: na 1966 heeft geen enkele ID of DS nog een 1900 motor. Het is minimaal 1985 cc en dus een 2 liter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jef scholliers schreef:Het betreft een “echte” dsuper5, met een SEV Marchal erop. Nu heeft weer iemand anders me gezegd dat de Ducellier kap veel beter is. Ik geloof dat allemaal onmiddellijk, maar waar zit het verschil dan ?
Andere contactpunten, de vorm ... ?
Ducelierkap past niet op een SEV verdeler.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
engbokho schreef:De “echte” DSuper5 heeft inderdaad een 2100 motor, de DSuper met een 5 bak is een 1900.
Er zijn volgens mij een aantal verschillende verdelerkappen voor de diverse 21’s. Twee merken: Marshal en Duccelier.
De oude dus vervangen door een identiek model.
SEV Marchal en Ducellier bedoel je?
Citroen!
Aha, daar gaan we weer. Het is zo’n doorschijnende kap, waar je de vonkjes in kan zien.
Dus moet ik het hele spul vervangen. Of is er geen noemenswaardig verschil in kwaliteit tussen beide merken ?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
DriverD schreef:engbokho schreef:De “echte” DSuper5 heeft inderdaad een 2100 motor, de DSuper met een 5 bak is een 1900.
Er zijn volgens mij een aantal verschillende verdelerkappen voor de diverse 21’s. Twee merken: Marshal en Duccelier.
De oude dus vervangen door een identiek model.SEV Marchal en Ducellier bedoel je?
Taalpurist!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Juist is juist. Maar wat moet ik nu kopen ? Maakte men om de beurt een auto met SEV en Marchal of heeft een en ander ook een reden ?














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jef scholliers schreef:Aha, daar gaan we weer. Het is zo’n doorschijnende kap, waar je de vonkjes in kan zien.
Dan heb je ook een “contactpunt-casette” zeker?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik vermoed van wel, maar zo ver ben ik nog niet geweest.
Ik wil best de hele zaak vernieuwen, maar dan weet ik nog niet wat er origineel op hoort. En waarom welke beter is ...
Doorschijnende kap is Marshall. Zeker als het met cassette( pnunten) is, dan is dat storingsgevoeliger dan Ducellier. Je kan de merken niet combineren of alles van de ene of alles van de andere. Dus als je naar Ducellier wilt, dan moet je verdeler met punten met rotor met kap vervangen. Je kan dan ook voor 123 kiezen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Na enig zoekwerk vind ik het volgende: de sev marchal hééft zo’n contactpunt casette, en de ducellier dus blijkbaar niet ?
Waarom wil je de kap vervangen, is hij gescheurd, is hij heel erg ingebrand of is de koolstof stift versleten?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De auto moet binnenkort het dagelijks verkeer in. Alles wat er nu in zit is al oud. Bovendien zei iemand mij dat Ducellier beter is.
Ik zou graag alles in één keer vervangen, dat is over het algemeen mijn werkwijze.
Dus nieuwe bougies enz… ook.
Is het moeilijk om alles van Marchal naar Ducellier om te zetten ?