


Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Mijn ds 21 bvh hikt bij lage toeren (stationair tot 2000 toeren) , dus bij optrekken , doortrekken na terug schakelen.
Dit is overduidelijk een hik van de motor.
De motor is een dx2 met casette ontsteking.
Dit probleem doet zich alleen voor op lpg als de motor warmgereden is.
Op bezine heeft ie nergens last van.
En op lpg ook niet zo lang de motor nog niet op temperatuur is.
De kleppen zijn bij het ombouwen van de motor gesteld (ongeveer 200KM geleden)
Ook is toen de dis ketting + spanner vervangen.
De bobine heb ik al gewisseld door die van de donor auto maar dat maakt geen verschil.
Bougiekabels en bougies zijn nieuw.
Onsteking is uitgerust met externe transistor unit.
De lpg instalatie heeft ook nooit problemen gegeven toen de 2l motor er nog in zat.
Dit probleem had de dx2 motor al toen ie in de donor auto zat , maar dat was een bvm dus daar trok je gewoon op door wat meer gas te geven , en dan had je nergens last van.
Maar nu met de halfautomaat word vooral dat vervelend.
Eerst verdacht ik de bobine dit te veroorzaken , maar daar twijfel ik inmiddels aan , soms denk ik eerder dat het de motor zelf is (klep verbrand/vastloper) het is namelijk niet de eerste keer dat ik zo iets mee maak.
Maar het vreemde is dat hij , zodra hij boven het stottergebied komt (+2000 toeren) de motor zeer soepel en pittig is.
Dat zegt mij juist dat de motor goed is.
Wie heeft nog ideeën wat het zou kunnen zijn?
Gr Bjorn
Heb ooit iets soortgelijks meegemaakt na een bougiewissel. Ben daarna overgeschakeld op NGK bougies, nooit ergens last meer van gehad.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Aangezien de motor het ook al in de donorauto had zou ik het niet in de ontsteking zoeken, er van uitgaande dat die niet uit de donorauto komt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
De ontsteking die op de dx motor zat in de donor hoorde er niet bij.
Deze heb ik daarna vervangen door een casette ontsteking , niet mijn favouriet maar ik had even geen andere keuze.
de lpg installatie heeft altijd in deze auto gezeten (voormalige 2L) , deze heeft altijd probleemloos gefunctioneerd.
Alleen ik heb de 40L gastank vervangen door de 85L uit de donor auto.
Kan wel zijn dat er nog vocht in de tank zit.
Want na demontage heb ik hem leeg moeten laten om de aansluitingen te vervangen, daarna heb ik hem buiten op de oprit moeten leggen , en hier in de buurt word er door diverse mensen gerookt.
Omdat ik het geen veilig idee vond op een gastank zonder koppelingen waar nog een rest aan lpg dampen zit zo te laten liggen , heb ik hem volledig gevold met water en daarna leeg gelaten.
Bij mijn weten is alle water er uit.
Maar kan toch zijn dat er een restant is achtergebleven.
In principe zou het wel een oorzaak kunnen zijn , maar dan zou deze motor voorheen hier geen last van kunnen hebben gehad.
Wel had ik het idee dat zodra de auto warmgereden is de vonk minder krachtig was.
Ook heb ik met behulp van de stroboscoop de vervroeging gecontrolleerd , of het ligt aan de stroboscoop of de vervroeging klopt niet.
Maar dat van die minder krachtige vonk zou natuurlijk ook kunnen , maarja de ontstekingstestbank van een kennis is nog niet klaar.
En dit lijkt er voorlopig nog niet van te komen.
Verder verdenk ik toch ook wel de cylinderkop van het dx2 blok , deze heeft zeker al speling op de tuimelaar assen.
Een vastloper of verbrande klep zou ook wel kunnen , maar dan geeft hij een vele sterkere onbalans , ook bij hogere toeren.
Gr Bjorn





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Stroboscoop kan geen afwijking van de vervroeging geven. Die doet het of niet!
Ik had een keer een Vellemanskitje op een 23IE. Die begon dan als hij warm was ook moeilijk te doen op LPG.
Ontsteking weer normaal laten werken loste het probleem op.
Misschien de originele ontsteking op de kop tikken? Zonder transistorkastje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo Jan
M.b.v. de strobo kan je bij een bepaald toerental zien hoe veel graden voorontsteking er is.
Dit moet in alle gevallen overeen komen met de curve c12 bij de dx2 motor.
Als dat klopt klopt ook de vervroeging (vervroeging=totale voorontsteking-vaste voorontsteking)
Het kan ook nog op een andere manier:
Er bestaan ook mooie ontstekingstestbanken van suriau waar je behalve de contacthoek ook de vervroegingscurve gecontrolleerd kan worden.
Deze heeft een kennis in bezit maar die moet gerepareerd worden.
Vandaar ik het m.b.v. een stroboscoob op de motor heb getest , dat geeft het zelvde resultaat.
Alleen laat hij op de motor de totale voorontsteking zien , en op de testbank puur de vervroeging.
Maar goed , de orginele ontsteking zit er nu in , alleen de transistormodule is er aan toegevoegd.
Ik zal eens proberen om er een andere cassette in te zetten , want nu is de condensator verwijderd i.v.m. de transistor module.
En dan de ontsteking op de orginele manier te laten lopen
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
arm gasmengsel?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mengsel te arm of ontsteking te laat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Vandaag nog eens de verdeler gedemonteerd , omdat er iets niet klopte met de vervroeging.
Ik was van plan om daarna een andere casette en condensator te plaatsen en hem zonder transisor unit te laten lopen.
Zo ver is het niet meer gekomen , er was met de veertjes van de gewichtjes gekl..t.
2 dikke verren vond ik gebroken in het verdelerhuis, en 1 veertje ontbrak.
Op dat moment begon ik te koken van woede over hoe iemand zo iets nu kan doen en kan verkopen…..maarja ook wel eigen schuld had ik beter moeten opletten.
Dus dan maar huub in t zand bellen en vragen voor een andere verdeler , want een los veertje voor de a252 word moeilijk.
Ik heb gekozen voor het laatste type ducelier die op de dx motoren gebruikt is : 4253
Het is alleen een c , en geen b of a zoals citroen in het boek voorschrijft.
Maar dit heeft met het modeljaar van de verdeler te maken , niet met de vervroegingskarakteristiek.
Ik heb deze bij thuiskomst geheel gedemonteerd , schoongemaakt , gesmeerd.
En voorzien van nieuwe puntjes , condensator , rotor en verdelerkap.
Morgenmiddag ga ik hem monteren en dan eens kijken wat ie dan doet.
Mengsel is trouwens niet te arm want dat merk je in het vermogen , dan zou hij boven de 2000 toeren ook niet vooruit willen.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee je oorzaak is wel gevonden! Die curves zou ik me niet drk over maken. Het verschil merk je niet. Die ducellier heb ik ook met een velleman kit. puntjes zitten er al 50.000 km in!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:...Die curves zou ik me niet drk over maken. Het verschil merk je niet…
Wel. Vervroeging is erg belangrijk voor het optimaal presteren van die motor. In een DX2 motor hoort een verdeler met aanduiding DX05i.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
De nieuwe ontsteking is ook niet de oplossing.
Nog steeds het zelvde verhaal.
Dus ben toch bang voor het motorblok zelf.
Gisteren eens nagedacht over wat nog meer problemen kan geven bij een warme motor.
Hmmm….zuigers , zuigerveren , cylinder bussen , tuimelaars+assen , kleppen.
Gisterenmiddag moest ik toch naar een kennis om de pas geleden door mij vervangen cylinderkop na te trekken en kleppen stellen.
Dit gedaan en de mijne meteen erna de kleppen gesteld.
Bij mijn dx2 motor is ooit een oud type kop gemonteerd zonder thermocontact voor het watertemperatuur lampje.
Deze kop heeft ook hoorbaar speling op de tuimelaar assen en zou toch vervangen worden zodra de koppakking het zou begeven.
Zo lang hoeft het al niet meer te duren:
Bij het stellen van de kleppen eens op de stelbouten gelet ..... aan de uitlaatzijde bijna geheel uitgedraaid.
Dit wil dus zeggen dat de kleppen/zittingen aan die kant ver aan het einde zijn.
Ook viel me op bij het stellen van de kleppen van de 2e en 3e cylinder dat de klepspeling een suk minder was geworden (vorige keer stellen is pas ongeveer 200 KM geleden)
Dit is in mijn ogen ook een verontustend fijt en een teken dat de kleppen/zittingen wel erg hard achteruit gaan.
Het zou me daarom niets verbazen als deze problemen (inmiddels ook op benzine merkbaar , maar in mindere mate) veroorzaakt word door de slechte cylinderkop.
Nu heb ik pas geleden een goede cylinderkop van een dy blok gemonteerd op de motor van de kennis , maar gelukkig heb ik er nog een liggen.
Bij deze kop dienen vermoedelijk bij de 4e cylinder nieuwe zittingen en kleppen te worden geplaatst.
Bij deze cylinder was de compressie ook aanzienlijk lager , en olie in de cylinder gieten maakte het niet beter.
Vandaar ook mijn vermoeden richting de kleppen.
Gelukkig is dit voor mij geen probleem want ik laat de kop toch reviseren voor montage.
Het lijkt me dus zeer goed mogelijk dat het probleem in de cylinderkop zit en niet in de ontsteking.
Over het onderblok maak ik me geen zorgen , er zit nog behoorlijk wat pit in de motor , en realatief laag olieverbruik.
Graag jullie mening





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als na 200 km de klepspeling duidelijk minder is kan het in ieder geval geen kwaad de kop eens te bekijken.
Ja, ik weet dat het aardig wat werk is! Het zou best wel eens kunnen dat je gelijk hebt, hoewel ik zelf gemerkt heb dat ontstekingsperikelen bij LPG eerder aan de dag treden dan bij benzine.
Succes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
meet eens compressie als ie warm is!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Bjorn Kusters schreef:
Zo lang hoeft het al niet meer te duren:
Bij het stellen van de kleppen eens op de stelbouten gelet ..... aan de uitlaatzijde bijna geheel uitgedraaid.
Dit wil dus zeggen dat de kleppen/zittingen aan die kant ver aan het einde zijn.
Of de stoterbussen…
Bjorn Kusters schreef:
Ook viel me op bij het stellen van de kleppen van de 2e en 3e cylinder dat de klepspeling een suk minder was geworden (vorige keer stellen is pas ongeveer 200 KM geleden)
Dit is in mijn ogen ook een verontustend fijt en een teken dat de kleppen/zittingen wel erg hard achteruit gaan.
Dat had ik ook, later geen compressie, toen een nwe kop gemonteerd en bleek de klep heel erg ingesleten/ingeslagen in de klepzetel.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Bjorn Kusters schreef:
Mijn ds 21 bvh hikt bij lage toeren (stationair tot 2000 toeren) , dus bij optrekken , doortrekken na terug schakelen.
Dit probleem doet zich alleen voor op lpg als de motor warmgereden is.
Op bezine heeft ie nergens last van.
En op lpg ook niet zo lang de motor nog niet op temperatuur is.Maar het vreemde is dat hij , zodra hij boven het stottergebied komt (+2000 toeren) de motor zeer soepel en pittig is.
Dat zegt mij juist dat de motor goed is.
Heb hetzelfde probleem of in elk geval zelfde symptomen ;-/
Helaas is er geen eindresultaat meer gemeld in dit draadje.
bogaard77 schreef:mengsel te arm of ontsteking te laat.
Ontsteking verdenk ik zelf wat minder, bobine niet lang geleden vervangen, bougies zitten nog maar kort erin, ok bougiekabels zou ik nog kunnen meten misschien…wel in het verdeelkapje alles schoongeborsteld en door een kenner die veerblaadjes laten stellen. Geen verschil. Mengsel dan…kan het i.p.v. te arm ook juist te rijk zijn en dan toch precies dezelfde problemen geven? Stationair loopt ie netjes wat mij betreft, maar na afzetten motor ruik ik wel wat teveel brandstoflucht nog volgens mij.
[Break 20 Familiale ‘71]