1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Duiken bij remmen
Matthijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46

Gepost: 16 oktober 2010 02:26 AM

Jongens,

Mijn XM (V6) duikt een beetje met de neus naar de beneden bij het remmen. Op advies van een garagist de achterremmen ontlucht omdat die eerst moeten aangrijpen om zodoende duiken te voorkomen en met lucht erin doen ze dat niet. Dat heeft niet geholpen..
Wie kan me verder op weg helpen?

tnx
Matthijs

Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 16 oktober 2010 02:59 AM
  [ # 1 ]

Je achterremmen horen niet eerst aan te grijpen hoor. Duiken word voorkomen door de snelle reactie van je veersysteem. Die trekt de achterkant naar onderen. Achterremmen doen vrij weinig, ze remmen wat bij. Zouden ze meer gaan remmen dan loop je ( zeker bij nat weer) de kans op slippen.

Bij een goedwerkende vc en schone HR’s word er bij remmen bliksemsnel gereageerd en de kont om laag getrokken. In mijn witte merkte ik dat voor het eerst en das best een rare ervaring de eerste keer.

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 16 oktober 2010 11:22 AM
  [ # 2 ]

Toevallig comfortbollen aan de voorkant ofzo?

Ouwe mopperkont

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 16 oktober 2010 11:37 AM
  [ # 3 ]
gompy58 schreef:

Je achterremmen horen niet eerst aan te grijpen hoor. Duiken word voorkomen door de snelle reactie van je veersysteem. Die trekt de achterkant naar onderen. Achterremmen doen vrij weinig, ze remmen wat bij. Zouden ze meer gaan remmen dan loop je ( zeker bij nat weer) de kans op slippen.

Bij een goedwerkende vc en schone HR’s word er bij remmen bliksemsnel gereageerd en de kont om laag getrokken. In mijn witte merkte ik dat voor het eerst en das best een rare ervaring de eerste keer.

Een klok-klepel verhaal.

De achterremmen worden gevoed door de achtervering. Hiermee bedoel ik dat de hydrauliekdruk om de achterremmen te bekrachtigen uit de achterbollen komt. Bij het remmen zakt de achterkant dus iets. Een briljant systeem dat al in de DS zat. Het mooie hiervan is niet alleen de auto bij het remmen niet duikt, maar ook dat hoe zwaarder de belading is, hoe harder de achterremmen werken. Een systeem dat automatisch de remkrachtverdeling over voor en achter regelt.

Het duiken bij het remmen is bij HP-Citroëns, dus ook bij XM’s, dus niet zo zeer dat de voorkant naar beneden gaat, maar vooral dat de achterkant niet naar beneden gaat. Mogelijke oorzaken zijn:
1. Lucht in het achterremsysteem, dus ergens tussen de remservo en de remmen zelf.
2. Platte achterbollen.

Daarnaast kunnen comfortbollen of opgeboorde bollen voor ook voor duiken zorgen zoals hiervoor al opgemerkt. Maar dan hebben we het wel over echt duiken, namelijk dat de voorkant verder dan normaal inzakt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 16 oktober 2010 11:43 AM
  [ # 4 ]

mooie uitleg. De boel word dus niet naar beneden getrokken zoals ik dacht, maar zakt door de drukverandering bij het remmen.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 16 oktober 2010 12:09 PM
  [ # 5 ]

juist

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10629

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 oktober 2010 12:13 PM
  [ # 6 ]

Wordt deels wel naar beneden getrokken omdat de achterwielophanging “trailing arms” heeft.
Het moment dat door het remmen op de armen wordt uitgeoefend draait de armen omhoog en dus de kont omlaag.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 16 oktober 2010 01:09 PM
  [ # 7 ]

Ja, daar heb je wel gelijk in, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik vraag me af hoe groot dat effect is trouwens. Het is in ieder geval niet zo dat het HA-systeem actief de achterkant naar beneden trekt.

Wat altijd wel grappig is, is dat na het remmen de auto de achterkant weer wil omhoog duwen, maar dat dat niet lukt zolang je het rempedaal ingedrukt houdt. Bij het loslaten schiet de kont dan opeens omhoog. Hoe langer je de rem vasthoudt hoe heftiger dit effect. Moet je eens naar de gezichten van de mensen in de auto achter je kijken.

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
Totaal aantal Berichten: 6522

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 16 oktober 2010 01:19 PM
  [ # 8 ]

Hehe, ja dat kan ik mij nog levendig herinneren van mijn XM. Letterlijk openzakkende monden in de binnenspiegel.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 16 oktober 2010 01:25 PM
  [ # 9 ]
Brian schreef:

Ja, daar heb je wel gelijk in, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik vraag me af hoe groot dat effect is trouwens. Het is in ieder geval niet zo dat het HA-systeem actief de achterkant naar beneden trekt.

Wat altijd wel grappig is, is dat na het remmen de auto de achterkant weer wil omhoog duwen, maar dat dat niet lukt zolang je het rempedaal ingedrukt houdt. Bij het loslaten schiet de kont dan opeens omhoog. Hoe langer je de rem vasthoudt hoe heftiger dit effect. Moet je eens naar de gezichten van de mensen in de auto achter je kijken.

Bij niet-hydractieve cx-en en ds-en is het effect duidelijk merkbaar zodra de achterremmen aangrijpen. Bijkomend voordeel is dat de druk op de achterwielen vergroot wordt waardoor de wielen minder snel blokkeren. Ze waren niet gek bij citroen….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2155

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 oktober 2010 04:59 PM
  [ # 10 ]

De enige juiste oorzaak van het naar boven gaan van de achterkant tijdens het remmen is het weigeren van de achterremmen. Dat is alles.

Heeft niets te maken met het veersysteem of platte bollen of wat dan ook.

Zoals eerder werd genoemd heeft de constructie van de naar achteren stekende draagarmen het gevolg dat de achterkant naar beneden wordt getrokken zodra er geremd wordt.

Werken de achterremmen niet dan gaat de bips dus omhoog, net alsof je met de ‘handrem’ remt..

Even op de remmenbank met je achterwielen en je weet genoeg. (Ook dan trekt de kont naar de grond als alles goed werkt)

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 16 oktober 2010 05:47 PM
  [ # 11 ]
jantje1948 schreef:
Brian schreef:

Bij niet-hydractieve cx-en en ds-en is het effect duidelijk merkbaar zodra de achterremmen aangrijpen. Bijkomend voordeel is dat de druk op de achterwielen vergroot wordt waardoor de wielen minder snel blokkeren. Ze waren niet gek bij citroen….

Een deel van dat effect wordt veroorzaakt door het zakken van de druk in de achterbollen, en een deel door het door jou beschreven moment. Ik vraag me af hoe groot het aandeel van ieder is. Zeker is in ieder geval dat het zakken van de kont nooit iets te maken heeft met HA, aangezien het voeden van de achterremmen door de veerbollen achter inderdaad al uit het pre-HA tijdperk stamt.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 16 oktober 2010 05:54 PM
  [ # 12 ]
Ries schreef:

De enige juiste oorzaak van het naar boven gaan van de achterkant tijdens het remmen is het weigeren van de achterremmen. Dat is alles.

Heeft niets te maken met het veersysteem of platte bollen of wat dan ook.

Zoals eerder werd genoemd heeft de constructie van de naar achteren stekende draagarmen het gevolg dat de achterkant naar beneden wordt getrokken zodra er geremd wordt.

Werken de achterremmen niet dan gaat de bips dus omhoog, net alsof je met de ‘handrem’ remt..

Even op de remmenbank met je achterwielen en je weet genoeg. (Ook dan trekt de kont naar de grond als alles goed werkt)

Als je helemaal platte achterbollen hebt, doen je achterremmen ook niets. Hoe komt dat? Doordat de achterbollen de accumulators voor de achterremmen zijn. Platte bollen hebben dus op 2 manieren invloed op het inzakken van de kont.
1. Geen remwerking, dus niet het beschreven moment dat de remmen op de draagarm uitoefenen,
2. Geen voorraad aan hydrauliekdruk, om het maar in lekentaal uit te drukken, dus er valt ook niets in te zakken. Zodra de stikstof maar een heel klein beetje expandeert, is alle voorraad aan energie op, en zal er niet verder geëxpandeerd worden. Er zal dus geen extra LHM richting remmen gestuurd worden, en er zal dus niet verder ingezakt worden.

Bedenk namelijk bij alles wat met hydrauliek te maken heeft, dat niet de LHM voor de druk in het systeem zorgt, maar de stikstof in de bollen. De LHM is alleen een manier om de druk van A naar B te brengen, alleen de overbrenging dus. LHM is namelijk nauwelijks samendrukbaar, dus daar valt ook geen energie in op te slaan.

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten

Gepost: 16 oktober 2010 06:14 PM
  [ # 13 ]

Als de TS platte bollen zou hebben zou hij dat wel gemeld hebben. Rijdt niet erg comfortabel…..

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 16 oktober 2010 06:26 PM
  [ # 14 ]

Ja, maar half platte bollen merk je niet meteen, ook al omdat je langzaam went aan het platter worden van je bollen. En bij half platte bollen begint het ook allemaal wat minder te worden.

Profiel  

Ries
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2155

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 oktober 2010 07:00 PM
  [ # 15 ]

Wat begint allemaal minder te worden?
Het veercomfort ja..

Hou het er maar gewoon op dat de remblokken achter vastzitten, ligt het meest voor de hand.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook