Mijn DS is voorzien van een bijzonder motorkap-ornament, dat ik verder nog niet op andere DS’sen heb aangetroffen. De pasvorm is echter zo goed dat het zeer waarschijnlijk speciaal voor deze auto is gemaakt. In de folders van Robri en GH die ik op het forum heb gevonden komt het niet voor.
De luchthapper is dicht aan de voorkant en heeft dus geen echte functie. Het bovenpaneel is mee- of nagespoten in de kleur Gris Khandahar van de auto.
Kan iemand mij er meer over vertellen ?
O ja, over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Ik vond het eerst uitgesproken lelijk, maar 8 jaar later ben ik er ook wel weer aan gewend geraakt. Ik twijfel nu of ik het zal overnemen bij de aanstaande plaatwerkresatauratie.
Peter3L schreef:..De luchthapper is dicht aan de voorkant en heeft dus geen echte functie. .....
Het ding werkt niet? Niet te geloven.
Ik heb dezelfde smaak die jij de eerste 8 jaar had.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb het vaker gezien op een DS. Puur decoratief!
Citroen!
In een advertentie van de firma “Auto-accessoires & Cie, 66, AV.De La Grande-Armée, Paris” wordet het onderdeel aangeprezen.
De firma handeld volgens de advertentie in Equipement marques “GH”, “Robri” “Sabolux” en “Autinex”.
Onder artikelnummer 201 wordt aangeboden “Motif de capot fausse prise d’air: aluminium moulé inoxydab;e et poli. Se monte á la hauteur des pharesd” De prijs uit de advertentie die naar schatting uit 1958/1959 stamt is, 2.350 Franse Franc
Uit de advertentie wordt niet duidelijko van welk fabrikaat de luchthapper is.
Wat leuk om dit te lezen, en hartelijk bedankt voor het opzoeken.
Zo’n forum is toch een geweldig medium, dat steeds weer vraag en antwoord bij elkaar weet te brengen.
Zou het mogelijk zijn om een scan van de advertentie op het forum te plaatsen ? Heb ik weer een klein stukje achtergrondinformatie voor in het historisch dossier van mijn auto.
Intussen heb ik kunnen uitvogelen dat het bedrag van 2350 franc omgerekend naar deze tijd correspondeert met 663 euro en 14 cent. Een boel geld voor een stukje versiering.
Verder levert het internet (nog) geen andere aanwijzingen op.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Peter3L schreef:Intussen heb ik kunnen uitvogelen dat het bedrag van 2350 franc omgerekend naar deze tijd correspondeert met 663 euro en 14 cent. Een boel geld voor een stukje versiering.
Verder levert het internet (nog) geen andere aanwijzingen op.
Dat klopt niet helemaal: in tijd had men nog “oude franken” dus, delen en dan kom je op 66 euro
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou, op een website met historische omrekenmodellen vond ik dat je in 1958 voor een bedrag van 2345 franc een huiskamerradio kon kopen. Dat correspondeerde destijds met 197 uurlonen van een ongeschoolde werknemer - en uiteraard een stuk minder uurlonen van een geschoolde kracht. Ofwel naar het prijsniveau van 2008 omgerekend: 662 euro. Dat zou in onze tijd dus weer overeen moeten komen met een object van soortgelijke luxe, zoals een flatscreen TV. Niet op de euro precies, maar toch geen onaardige vergelijking. Ik kan niet beoordelen of het rekenmodel klopt, maar de website leek me betrouwbaar.
Het is natuurlijk niet te zeggen hoelang mijn luchthapper in Parijs in de kast heeft gelegen voordat iemand het op een DS schroefde en hoeveel dat dan heeft gekost. Toch lijkt het erop dat deze iemand het destijds (nou ja, op zijn vroegst in 1967) wel een goed idee vond.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch is dat vreemd, omdat de “nouvelle franc” pas eind 1959 werd ingevoerd. Een DS kostte in 1957 ca 1 miljoen oude francs.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Peter3L schreef:Wat leuk om dit te lezen, en hartelijk bedankt voor het opzoeken.
Zo’n forum is toch een geweldig medium, dat steeds weer vraag en antwoord bij elkaar weet te brengen.
Zou het mogelijk zijn om een scan van de advertentie op het forum te plaatsen ? Heb ik weer een klein stukje achtergrondinformatie voor in het historisch dossier van mijn auto.Intussen heb ik kunnen uitvogelen dat het bedrag van 2350 franc omgerekend naar deze tijd correspondeert met 663 euro en 14 cent. Een boel geld voor een stukje versiering.
Verder levert het internet (nog) geen andere aanwijzingen op.
Morgen zal ik een scan plaatsen.
In mijn digitale archief vond ik nog een afbeelding van een DS 2e neus met het accesoire “gaas van Colibri” bij de luchtinlaten naast de koplampen.
De DS op de foto die dit heeft, heeft ook een luchthapper. De DS op de foto lijkt wel heel erg veel op jouw auto.
De foto komt van een Franse site.
http://www.nuancierds.fr/tuning30.htm
Op deze Franse site is nog een auto met luchthapper te vinden.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Die foto is in 2005 genomen tijdens de eerste Cit-fo-lentemeeting in Borculo.
Zelf heb ik toen deze foto’s geschoten;
Hé wat grappig deze auto hier te zien! Prachtige hoeveelheid originele accessoires, mooi laten zitten!
Ik heb zo’n 6 jaar geleden als 12-jarige die auto eens gewassen, een overbuurman van me moest er toen op passen in de zomervakantie en heeft me toen ook rondgereden, hier thuis waren toen nog geen DS-en…
Inmiddels heeft m’n vader er twee en ik zelf ook al een, zo zie je maar hoe het kan lopen!
Is deze auto nog steeds van dezelfde eigenaar als toen? En wat zijn de plannen met de wagen?
Big brother is watching your car. Inderdaad, in beide gevallen is het mijn auto.
Toon en Richard Langelaar zorgen elk jaar voor een beurtje en in 2005 heeft de DS daar wat langer gestaan voor een motorrevisie. Dat hebben we maar gedaan toen de poelie spontaan van de nokkenas af was gevallen.
Eén van de vorige eigenaren heeft zich helemaal laten gaan in het op- en aanbouwen van accessoires. Misschien is het wel aardig als ik daar wat plaatjes van maak.
Intussen zal ik de franse site ook eens naspeuren.
Mielcitrofiel, als jouw overburen Egbert en Mariet waren dan klopt het allemaal en dan is de eigenaar nog steeds dezelfde, alhoewel ik niet meer in Enschede woon. Dat zou betekenen dat jij als 18-jarige al een DS hebt en dat is toch niet niks !
Mijn DS gebruik ik vrijwel elke dag en dat gaat prima, maar het wordt wel tijd voor een plaatwerkrestauratie.
Wat de ornamenten en de plannen betreft ben ik er nog niet uit. De vorige eigenaar wist mij te vertellen dat de auto uit Californie komt en naar Frankrijk terug geïmporteerd is. De bericht klopt met de Amerikaanse verlichting. Terug in Frankrijk heeft de auto zijn eerste restauratie mogen beleven, waarbij er allerlei uiterlijke snufjes zijn aangebracht.
Zelf heb ik er niet veel mee, dus misschien dat ik dat er maar af laat en aan een ander overdoe.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Of ik het mooi vind of niet, daar ben ik niet over uit, lelijk vind ik het in ieder geval niet. Maar… ik vond het wel zo bijzonder dat ik na 5 jaar nog weet dat ik hem eens op de kiek heb gezet.
Ik zeg; lekker laten zitten!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Peter3L schreef:Wat leuk om dit te lezen, en hartelijk bedankt voor het opzoeken.
Zo’n forum is toch een geweldig medium, dat steeds weer vraag en antwoord bij elkaar weet te brengen.
Zou het mogelijk zijn om een scan van de advertentie op het forum te plaatsen ? Heb ik weer een klein stukje achtergrondinformatie voor in het historisch dossier van mijn auto.Intussen heb ik kunnen uitvogelen dat het bedrag van 2350 franc omgerekend naar deze tijd correspondeert met 663 euro en 14 cent. Een boel geld voor een stukje versiering.
Verder levert het internet (nog) geen andere aanwijzingen op.
De nieuwe Franc ontstond uit de oude door te delen door honderd. De motorkapversiering kostte dus 6 euro 63. Lijkt me realistisch.
Citroen!
Dat klopt, E. en M. wonen bij m’n ouders in de straat, ik woon inmiddels ook niet meer in Enschede maar in het mooie Nijmegen! Mijn DS is daar overigens nog niet, aangezien ik m’n rijbewijs nog niet heb! Morgen weer rijexamen…
Qua ornamenten: alles laten zitten! Iedereen herkent jou auto eraan, dat blijkt uit dit topic ook maar weer. Mocht je je kofferklep ornament kwijt willen, heb ik er wel belang bij. M’n vader zoekt er al tijden een voor zijn zwarte Snoek uit 1962.
Mijn DS; ik ben er inderdaad vroeg bij, op pagina twee mijn topic. Ben ook actief op internet met oude neuzen: http://www.lapremiere.tk
Succes met de restauratie van de DS, is het zeker waard; unieke Amerikaanse details en een geweldige kleur. Geloof ‘t of niet, maar een foto van je auto hangt nog steeds ingelijst op m’n kamer tussen de andere ID/DS prullaria!