4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Thorens zijn knalrode ‘91 BX GTI = weer gekeurd & winterslaap doen nu!
Thorens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Gepost: 06 mei 2010 01:56 PM
  [ # 46 ]

Ik heb eindelijk eens de moeite gedaan om de foto’s van de fotoshoot door Glenn Nuijens te bewerken en in een online gallery te gieten. Dit samen met nog wat foto’s van meetings.

Het resultaat bekijk je door te klikken op één van onderstaande foto’s:

Profiel  
 
Thorens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Gepost: 08 oktober 2010 11:50 AM
  [ # 47 ]

Gisteren moest de BX GTI naar de Autokeuring en helaas: rood papier.
Ophanging achteraan bleek onvoldoende contact te hebben met de weg.

Nu, de vraag: wat zou dat kunnen zijn? Tijd voor nieuwe bollen achteraan?
Of staat mijn BX gewoon echt te hoog achteraan (is iets waar veel mensen commentaar op hadden bij het zien van de foto’s) en moet hij dringend naar beneden?

Hebben jullie een idee?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 oktober 2010 11:53 AM
  [ # 48 ]

In ieder geval de rijhoogte juist (laten) zetten. Omdat ie te hoog staat is de “veerweg” te kort geworden en gaat ie stuiteren. Daarnaast zou ik 2 nieuwe bollen monteren. 90% kans dat je daarmee het probleem helemaal oplost!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Thorens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Gepost: 08 oktober 2010 11:57 AM
  [ # 49 ]

Zoiets dacht ik al. Al bij al kan de kostprijs hiervan best nog meevallen dus…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 oktober 2010 11:58 AM
  [ # 50 ]

Ja, dat kan nooit duur zijn. 2 bollen en een uurtje werk, klaar!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 08 oktober 2010 12:03 PM
  [ # 51 ]

Als slecht contact betekent dat ‘ie stuitert, zouden nieuwe bollen kunnen schelen, maar de hoogte van de auto heeft daar inderdaad ook invloed op. Als ik het zo zie staat hij zowel voor als achter hooguit een centimeter of 3 te hoog, de invloed daarvan zou volgens mij te verwaarlozen zijn (al maakt het wel uit voor stabiliteit en windgevoeligheid). Als ‘ie stuitert zou je dat overigens duidelijk in comfort en weggedrag moeten merken.

Doe gewoon allebei: goede hoogte af laten stellen en bollen laten testen/vullen/vervangen indien nodig.

Slecht contact kan ook nog veroorzaakt worden door gare achterdraagarmlagers, maar het lijkt me dat ze dan dat wel hadden gezegd. De achterwielen staan niet scheef onder de auto (in rijstand en/of hoogste stand)?

Edit: wat Waterman zegt.

Profiel  
 
Thorens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Gepost: 08 oktober 2010 03:18 PM
  [ # 52 ]

Nee hoor, achterwielen staan niet scheef. En zoals je zegt, dat testen ze ook achteraf.
Ga even langs bij mijn vertrouwde Citroën garagist en zeggen wat er hier gezegd wordt, kan hij dat even checken en maken.
Ik zou het zelf doen, maar hij moet voor de 22ste terug binnen, dus veel tijd heb ik niet.

Profiel  
 
Bossinkje
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gepost: 10 oktober 2010 12:24 PM
  [ # 53 ]

Gave BX!

Alleen vind ik heldere achterlichten persoonlijk iets mooier. Smile

Misschien is het een idee om de spiegels ook wit te spuiten? Lijkt me erg gaaf staan bij de wieldoppen. Smile

Citroën Xantia 1.8 16v

EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 10 oktober 2010 06:27 PM
  [ # 54 ]

de ophangingstest is normaalgezien beter met oudere bollen dan met nieuwe is mijn ervaring.
ooit 5 nieuwe bollen gemonteerd, afgekeurd en dan goedgekeurd na hermontage van de oude bollen!

beste wat je kan doen is de hoogte juist zetten en de banden iets plat laten (1.8 bar, max 2 bar) en dan zou ie het toch vlot moeten halen.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 18 oktober 2010 08:48 PM
  [ # 55 ]

Hey,  is de bx ondertussen al terug gekeurd ? Ik mag ook weer naar onze vrienden van de technische keuring ( ben jij ook in Diest gegaan ?). Heb vandaag de alu velgen al vervangen door originele en de pinkers door oranje exemplaren. Ben eens curieus.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 18 oktober 2010 10:37 PM
  [ # 56 ]
beerpeet schreef:

Als ik het zo zie staat hij zowel voor als achter hooguit een centimeter of 3 te hoog, de invloed daarvan zou volgens mij te verwaarlozen zijn (al maakt het wel uit voor stabiliteit en windgevoeligheid).

Te grote rijhoogte heeft weldegelijk invloed op de vering. Omdat de draagarm een andere hoek maakt ten opzichte van de veercilinder en de carrosserie wordt er meer kracht doorgegeven aan de carrosserie en minder aan de veercilinder.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 18 oktober 2010 10:49 PM
  [ # 57 ]

Ehm…

beerpeet schreef:

Als slecht contact betekent dat ‘ie stuitert, zouden nieuwe bollen kunnen schelen, maar de hoogte van de auto heeft daar inderdaad ook invloed op.

Ik zei dus ook niet dat dat niet zo was, alleen dat bij 3 cm hij volgens mij nog niet zou mogen gaan stuiteren. Je ziet ze ook wel ‘s 5 cm of meer te hoog staan en dat heeft hetzelfde effect als lege bollen.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 18 oktober 2010 11:13 PM
  [ # 58 ]

Maar je schrijft ook dat de invloed van 3 centimeter te hoog te verwaarlozen zal zijn, terwijl je dat toch echt merkt. Ik ben met je eens dat stuiteren hoogstwaarschijnlijk van gare bollen zal komen, maar onderschat het belang van een juiste rijhoogte niet.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 19 oktober 2010 12:00 AM
  [ # 59 ]

Ik zeg dat 3cm te hoog effect heeft op stabiliteit en windgevoeligheid. Ik zeg, wat onhandig verwoord, dat de hoogte van de auto mede oorzaak kan zijn van stuiteren, zéker icm gare bollen. Impliciet zeg ik dat hij met goede bollen niet zal stuiteren als hij 3 cm te hoog staat, al geldt nog steeds dat dat invloed heeft op stabiliteit, windgevoeligheid en comfort. Stuiteren was hier het issue, dus daar ging ik op in. Als jij uit wat ik schrijf opmaakt dat ik het belang van een goed afgestelde rijhoogte onderschat of bagatelliseer, dan lees je niet goed.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 oktober 2010 12:02 AM
  [ # 60 ]
beerpeet schreef:

Impliciet zeg ik dat hij met goede bollen niet zal stuiteren als hij 3 cm te hoog staat.

Dat is niet correct. 3 cm te hoog is bijna “verhoogde rijstand” en dan zal ie onherroepelijk gaan stuiteren. Test maar hoe je eigen bx rijd als je hem één stand hoger zet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook