


Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90



Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Gisteren moest de BX GTI naar de Autokeuring en helaas: rood papier.
Ophanging achteraan bleek onvoldoende contact te hebben met de weg.
Nu, de vraag: wat zou dat kunnen zijn? Tijd voor nieuwe bollen achteraan?
Of staat mijn BX gewoon echt te hoog achteraan (is iets waar veel mensen commentaar op hadden bij het zien van de foto’s) en moet hij dringend naar beneden?
Hebben jullie een idee?














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In ieder geval de rijhoogte juist (laten) zetten. Omdat ie te hoog staat is de “veerweg” te kort geworden en gaat ie stuiteren. Daarnaast zou ik 2 nieuwe bollen monteren. 90% kans dat je daarmee het probleem helemaal oplost!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Zoiets dacht ik al. Al bij al kan de kostprijs hiervan best nog meevallen dus…














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat kan nooit duur zijn. 2 bollen en een uurtje werk, klaar!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Als slecht contact betekent dat ‘ie stuitert, zouden nieuwe bollen kunnen schelen, maar de hoogte van de auto heeft daar inderdaad ook invloed op. Als ik het zo zie staat hij zowel voor als achter hooguit een centimeter of 3 te hoog, de invloed daarvan zou volgens mij te verwaarlozen zijn (al maakt het wel uit voor stabiliteit en windgevoeligheid). Als ‘ie stuitert zou je dat overigens duidelijk in comfort en weggedrag moeten merken.
Doe gewoon allebei: goede hoogte af laten stellen en bollen laten testen/vullen/vervangen indien nodig.
Slecht contact kan ook nog veroorzaakt worden door gare achterdraagarmlagers, maar het lijkt me dat ze dan dat wel hadden gezegd. De achterwielen staan niet scheef onder de auto (in rijstand en/of hoogste stand)?
Edit: wat Waterman zegt.



Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Nee hoor, achterwielen staan niet scheef. En zoals je zegt, dat testen ze ook achteraf.
Ga even langs bij mijn vertrouwde Citroën garagist en zeggen wat er hier gezegd wordt, kan hij dat even checken en maken.
Ik zou het zelf doen, maar hij moet voor de 22ste terug binnen, dus veel tijd heb ik niet.








Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Gave BX!
Alleen vind ik heldere achterlichten persoonlijk iets mooier.
Misschien is het een idee om de spiegels ook wit te spuiten? Lijkt me erg gaaf staan bij de wieldoppen.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
de ophangingstest is normaalgezien beter met oudere bollen dan met nieuwe is mijn ervaring.
ooit 5 nieuwe bollen gemonteerd, afgekeurd en dan goedgekeurd na hermontage van de oude bollen!
beste wat je kan doen is de hoogte juist zetten en de banden iets plat laten (1.8 bar, max 2 bar) en dan zou ie het toch vlot moeten halen.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4


Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Hey, is de bx ondertussen al terug gekeurd ? Ik mag ook weer naar onze vrienden van de technische keuring ( ben jij ook in Diest gegaan ?). Heb vandaag de alu velgen al vervangen door originele en de pinkers door oranje exemplaren. Ben eens curieus.
BX? Omdat ie lekker fout is….






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
beerpeet schreef:Als ik het zo zie staat hij zowel voor als achter hooguit een centimeter of 3 te hoog, de invloed daarvan zou volgens mij te verwaarlozen zijn (al maakt het wel uit voor stabiliteit en windgevoeligheid).
Te grote rijhoogte heeft weldegelijk invloed op de vering. Omdat de draagarm een andere hoek maakt ten opzichte van de veercilinder en de carrosserie wordt er meer kracht doorgegeven aan de carrosserie en minder aan de veercilinder.
Eveneens ben ik tevens ook.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ehm…
beerpeet schreef:Als slecht contact betekent dat ‘ie stuitert, zouden nieuwe bollen kunnen schelen, maar de hoogte van de auto heeft daar inderdaad ook invloed op.
Ik zei dus ook niet dat dat niet zo was, alleen dat bij 3 cm hij volgens mij nog niet zou mogen gaan stuiteren. Je ziet ze ook wel ‘s 5 cm of meer te hoog staan en dat heeft hetzelfde effect als lege bollen.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Maar je schrijft ook dat de invloed van 3 centimeter te hoog te verwaarlozen zal zijn, terwijl je dat toch echt merkt. Ik ben met je eens dat stuiteren hoogstwaarschijnlijk van gare bollen zal komen, maar onderschat het belang van een juiste rijhoogte niet.
Eveneens ben ik tevens ook.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ik zeg dat 3cm te hoog effect heeft op stabiliteit en windgevoeligheid. Ik zeg, wat onhandig verwoord, dat de hoogte van de auto mede oorzaak kan zijn van stuiteren, zéker icm gare bollen. Impliciet zeg ik dat hij met goede bollen niet zal stuiteren als hij 3 cm te hoog staat, al geldt nog steeds dat dat invloed heeft op stabiliteit, windgevoeligheid en comfort. Stuiteren was hier het issue, dus daar ging ik op in. Als jij uit wat ik schrijf opmaakt dat ik het belang van een goed afgestelde rijhoogte onderschat of bagatelliseer, dan lees je niet goed.














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
beerpeet schreef:Impliciet zeg ik dat hij met goede bollen niet zal stuiteren als hij 3 cm te hoog staat.
Dat is niet correct. 3 cm te hoog is bijna “verhoogde rijstand” en dan zal ie onherroepelijk gaan stuiteren. Test maar hoe je eigen bx rijd als je hem één stand hoger zet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste