

Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Hallo,
Doordat mijn broer met zijn oude XM TCT Aut ‘93 in Frankrijk met pech stond (kapotte dynamo) En de franse Citroen dealer bij Dijon hem op wilde lichten door prijzen van 800 € voor het vervangen van een dynamo te noemen! Heeft mijn broer besloten de reparatie bij zijn eigen garage in Nederland uit te laten voeren. Dus is de auto via een bergingsauto naar Den Haag gekomen en bij zijn garage Civer afgeleverd. Maar door een fout van de chauffeur is de auto zonder hem te starten achteruit gerold tegen en met haar rechter achterkant tegen een stalen paal opgerold. Conclusie; Economisch totall-loss. Gelukkig deed de verzekering niet moeilijk en betaalde een mooi bedrag uit. Het is en blijft zuur natuurlijk…..Temeer omdat deze XM verder in super-goede conditie was en leuke opties had (schuifdak, airco (later ingebouwd), leer (later gemonteerd), Etoile velgen + V6 velgen en verder alles werkend.
Maar nu heeft mijn broer vandaag deze XM V6 Exclusive Aut. gekocht bij zijn autobedrijf Civer in Den Haag. En nu waren we benieuwd of dit misschien een bekende XM is op het forum. Auto heeft ruim 4 maanden bij Civer op het terrein gestaan. En is volgens de garage ingeruild op een andere jongere XM. Mag dan aannemen dat het ook een liefhebber is…..En misschien ook aanwezig hier op het forum?!
Het is een V6 Exclusive Aut. uit 1996 met 320.000km op de klok in goede staat van onderhoud. Helaas is de achterbumper een keer vervangen door parkeerschade….
Gaat om deze auto:
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….


Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Niemand?
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
800 euro voor een dynamo van zo’n XM TCT is in Frankrijk heel normaal en zeker geen oplichting!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Na contact te hebben gehad met garage Civer bleek het hier dus voor 350 te kunnen. Vind ik nogal een verschil en ik vraag me dan ook af waar het verschil in moet zitten. Ging trouwens in beide gevallen over een gereviseerde dynamo (had ik vergeten te melden in de beginpost)
Hij heeft na uitkering van de verzekering (1500) 450 bij moeten leggen op deze. En voor die 450 heeft de V6 een nieuws dynamo, startmotor, bijna nieuwe uitlaat, airco gevuld, voorraadbol vervangen en nog wat klein grut gekregen. Dat vind ik service en niet 800 € vragen voor het vervangen van een -gereviseerde- dynamo…..
Maar goed, zonde blijft het wel van de TCT. Hoop voor hem dat ie met deze net zoveel schik heeft als met zijn TCT. Was een fantastisch goede auto die perfect reed.
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Je zult je verbazen wat in Frankrijk normaal is. Mijn 2 uitlaatdempers voor de XM kostten afgelopen zomer ongetwijfeld ook 2x teveel, vergeleken met Nederland. Ik heb niet durven informeren…
Maar ja. 18 jaar geleden stonden we in Frankrijk met een Renault 21 met een kapotte uitlaat. Dan denk je: Franse auto, in Frankrijk, dat is zo geregeld. Mag jij raden waar de nieuwe onderdelen vandaan moesten komen. Uit Nederland…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het grote probleem is dat dat Franse autoonderdelen markt beheerst wordt door 3 grote spelers die onderling prijsafspraken gemaakt hebben. dat mag natuurlijk niet, maar ze doen dat gewoon. Klaar. Verder is de Franse markt ook nog eens compleet afgeschermd voor “imitatie"onderdelen, in Frankrijk de zogenaamde “Pieces Pirates”. De 3 grote spelers letten extreem goed op hun winkeltje en als buitenstaander kom je daar dus niet tussen. Ik heb voor de ANWB in Frankrijk gewerkt en wij hebben daar met regelmaat zwaar gefrustreerd moeten toekijken hoe mensen 1000 euro moesten betalen voor de dynamo van een Opel Astra diesel…. Revisie van dynamo’s, beter gezegd ruildynamo’s, worden OOK door de zelfde 3 spelers verzorgd. De kleine revisiebedrijfjes van vroeger bestaan bijna niet meer. Als je er één vind heb je mazzel. De ANWB liet vaak onderdelen uit NL aanrukken om dit gezeur te omzeilen of we weken uit naar de sloop voor een 2e hands onderdeel. Je moet wat immers..
Voor ons in NL klinkt het belachelijk, 800 euro voor een dynamo, maar in FR is het de gewoonste zaak van de wereld helaas..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En de supermarkten in auto-onderdelen zoals Feu Vert en Norauto dan? Daar liggen aandrijfassen, remschijven etc in het rek voor een prijs die ver onder de Nederlandse zit.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt, maar dat zijn géén dynamo’s. Dynamo’s zijn duur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad, maar ik was benieuwd omdat je het in z’n algemeenheid over auto-onderdelen had. Daarvan had ik door die supers juist een beeld van goedkoop in La France. Dat is dus niet in de hele breedte zo. Goed om te weten.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Over het algemeen kun je zeggen: originele onderdelen zijn best duur, startmotoren en dynamo’s zijn belachelijk duur en bij de ketens als Feu Vert, Norauto, Midas ect kun je goedkoop aan spullen komen. Wel erg vaak van zéér bedenkelijke kwaliteit…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Dus het was GEEN actie van de betreffende dealer om even een Nederlandse toerist van zijn geld af te helpen?! In het vervolg dan maar met een aanhanger met spare-parts richting Douce France…..Is je vakantiegeld op, verkoop je gewoon je onderdelen voor een mooie prijs!
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….