Hoi mensen ,
Na een tijdje stil lezen dan toch maar een topicje begonnen over m’n DS. Beleefdheid zegt dat je jezelf moet voorstellen , dus bij deze is mijn naam Guy Thiery , woonachtig in Wommelgem (Antwerpen Belgie) , 24 jaren jong en geef les in het middelbaar onderwijs (technische school).
Qua geschiedenis op automotief gebied , op m’n 20 begonnen met een vw transporter T2a uit ‘70 (verkocht) , vw karmann ghia uit ‘61 (verkocht) , vw passat variant TDi (3b) ‘00 (verkocht) , vw transporter 3 (doka) syncro (verkocht , kever cabrio ‘72 (verkocht) , Range rover classic TDi ‘94 (intensief offroad gebruikt , nu in restauratie) , fiat panda 4x4 ‘90 (verkocht) , fiat panda 34 ‘85 (gaat naar m’n vriendin) en nu dus een DS 21 pallas uit ‘72 die ik als dagdagelijks voertuig gebruik. Zoals misschien opvalt kan ik niet leven met moderne auto’s. De passat variant was een beregoeie en oersterke auto , maar miste een zekere uitzinnigheid , dat kan alleen een oldtimer bieden naar mijn mening ...
Ik sta nu in het onderwijs, maar heb daarvoor 3 en half jaar in een Citroën garage gewerkt (ook een half jaartje porsche en peugeot maar das niet aan de orde) , daar heeft de microbe me gebeten en niet meer losgelaten. M’n autoverleden maakt denk ik duidelijk dat ik een VW fan in hart en nieren ben , dat is nog steeds zo maar de DS is als dagelijks vervoer nu eenmaal een van de weinige oldtimers die zonder problemen meekunnen.
Tevens ook de reden waarom ik een 21 pallas wou , 5bak manueel met overbrenging die lang genoeg is voor op de snelweg 130 te kunnen , het comfort en weelderigheid van het interieur. Een maand of 2 terug was het dan zover , ik vond een Ds in mooie staat in het Limburgse Leopoldsburg. De eigenaar vertelde me dat er rechtsvoor en achter enkel krassen waren op de spatborden maar dat zou die bijwerken gezien hij spuiter van beroep was. Daar aangekomen bleek het een ramp op eerste zicht. Overal op de auto spuitnevel , spuitwerk was mislukt gezien het in open lucht was gedaan , en onderaan de deuren rondomrond op 1cm van de onderkant kwamen er roestblaasjes kijken , ik wilde gelijk weglopen.
Na even diep adem te hebben gehaald kwam ik te weten dat deze DS reeds voorzien was van een 123ontsteking , trekhaak , nieuwe HD pomp , nieuwe veerbollen , nieuw stuurhuis , nieuwe michelins , nieuwe zetelovertrekken vooraan en geen structurele roest. Alle elektra werkte , hij lekte niet verschrikkelijk hard en hij werd gekeurd voor de verkoop. Na even te hebben nagedacht was de deal rond en ging ik m’n DS halen , 118.000km jong en vermoedelijk ex hollandse wagen die duidelijk goed verzorgt was.
Enkele zaken die me storen en stoorden :
-LHM lek aan de rechts achter veercilinder , weet nog niet of het de zak is of de cilinder zelf ...
-LHM lek aan de accumulator veerbol , moest gewoon even stevig vast worden gezet en is gefikst
-LHM lek aan de HD pomp , HD leiding stond gewoon handvast ... even vast gedraait is prima nu
-Motorolielek aan het kleppendeksel , holle bout van 1e en 4e cilinder uitlaatkleptuimelaars waren uitgeloddert in de kop , hier is duideljik beunwerk aan geleverd geweest ooit ... Een of andere prutser heeft koperen pakkingsrondellen onder de tuimelaar gestoken om deze op te hogen , ik vond er geen enkele zinnige reden voor ... Dus alle kapotte tapeinden geruit gehaalt , uitgeboort , getapt , helicoil erin en stevig vast met loctide. Het betere werk voor de DS !
-Zoals vele DSmensen die dagelijks rijden moet ik dringend een LPG installatie aanschaffen , ik heb de wagen nu 2 maanden en ben van 118.000km naar 123.000km gegaan op deze periode , das 2500km per maand , dat zal nog wel minderen maar gok toch rond de 25.000km per jaar te gaan maaien , dan loont het wel de moeite denk ik ... Als er iemand trouwens een GOEDE LPGboer kan aanraden in Belgie , alle info welkom!
*Geringe lichtopbrengst van de koplampen , ligt al een xenon conversiesetje klaar voor het groot onderhoud
*Verse olie nodig , moet nog uitzoeken welke olie ik best doe , ik denks gewoon 15w40 ..?
*Verse oliefilter nodig , ligt klaar
*Verse bougies nodig , liggen klaar
*Verse remblokjes vooraan , liggen klaar
*Carburator ultrasoon reinigen + verse pakkingen maken
*Ratelen v/d kleppen , worden gestelt donderdag (Ik hoorde onlangs 0.25 rondom warm geregeld , kan dit ? Ik lees hier overal 0.20 inlaat en 0.40 uitlaat koud geregeld ?)
Zaken met * zijn geplant voor een GROOT onderhoud komende donderdag.
enkele prentjes incluus die van het herstellen van de tapeindes v/d tuimelaars.


































Totaal aantal Berichten: 15737
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Welkom Guy, da’s meteen een heel verhaal. Veel plezier met je DS en succes met de te ondernemen werken.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
GuyTDi schreef:
*Verse olie nodig , moet nog uitzoeken welke olie ik best doe , ik denks gewoon 15w40 ..?
20W50
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GuyTDi schreef:*Ratelen v/d kleppen , worden gestelt donderdag (Ik hoorde onlangs 0.25 rondom warm geregeld , kan dit ? Ik lees hier overal 0.20 inlaat en 0.40 uitlaat koud geregeld ?)
Welkom hier Guy! even een tip, zorg dat je een goed werkplaatshandboek in je handen krijgt. Te koop bij Chyparse in NL of leverbaar via de belgische ds/sm club.
Klepspeling:
Koud: inlaat 0,15, uitlaat 0,20. Zeker geen 20/40 dus!!
Koud stellen heeft de voorkeur.
warm kan en mag ook, maar is mijns inziens minder precies. inlaat dan 0,20 en uitlaat 0,25.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Thx voor olie en klepspeling tips mensen !
Werkplaats handboek volgt sowiezo nog voor complexe zaken en aanhaalmomenten. Gelukkig is aan een oude citroen werken hetzelfde (of eenvoudiger) dan aan een recente





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Welkom Guy!
Een goede lpg-boer: gebr. van Orsouw in Eindhoven. Dat is voor jou niet zo vreselijk ver weg!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maar die zit in holland….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dichterbij dan Luik!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja dat zal wel, maar in die installatie moet wel worden toegelaten in België, en dat kan alleen door de boel in belgie te laten inbouwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Da’s balen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Voor een goede LPG-boer heb ik héél wat km’s over, maar ik denk dat ze hiero bij het lokale gestapokantoor (keuring) geen NL installaties aanvaarden ... helaas ...
Tussen haakjes nog 2 plaatjes , eentje met de DS voor de trailer met de kever erop, vandaag naar een nieuwe eigenaar gegaan twas wel een combinatie die veel bekijks genoot
Ook nog een prentje van een keertje toen ik de DS haar benen liet strekken op een topsecret locatie. Is uiteindelijk nog 195 uit gerold (182 op de GPS)













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Welkom!, en wat een mooie auto!
Van roest en spuitnevel is niets te zien op de foto’s.
Veel plezier ermee.
Peter.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Guy, ik zou eens gaan informeren binnen de belgische club. Misschien kun je forumlid “bxsport” van hier even een PB sturen. Hij rijdt ( in belgie) met een CX voorzien van LPG. En hij kent via de club vele anderen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste