Hallo Allemaal,
Ik had graag iets geweten ivm oud/oude onderdelen terug krijgen in garage(in België).
Is het normaal dat je op(je eigen NB) oude onderdelen een hoge premie moet betalen om deze terug te krijgen?
Dat er een schrootpremie bestaat wist ik, maar dat het zo hoog was had ik nooit gedacht.
Ik praat dan niet over zomaar een oud ijzer prijs, maar toch een serieuze premie(160€ premie op 560€ nieuw onderdeel)!!!
Vind dit toch redelijk veel!
Ik had een overeenkomst met de vorige eigenaar van de wagen dat als ik het oude onderdeel kon laten zien(of bij hem liet) zodat hij kon zien dat het weldegelijk vervangen was, hij mij een stuk tegenmoed ging komen in de kosten, maar als ik zo een hoge premie moet betalen in de garage houd ik niet veel meer over van de tegenmoedkoming.
Hoop dat iemand mij hierover nog iets meer kan zeggen?

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Over welke onderdelen praat je dan ??
Het is toch geen ruilsysteem waarbij je meer moet betalen
als je geen oude stukken kan teruggeven ter revisie ??
Bij starters en alternators is dat nog al wel eens !
Walter
Meten is weten , gissen is missen

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Het betreft hier een servostuurhuis voor een berlingo :
blijkt te kloppen dat men een waarborg gevraagd heeft hier in België op het oude onderdeel .
Walter

Totaal aantal Berichten: 15738
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als ik het goed begrijp (sorry, maar ik vind de openingspost erg onleesbaar) gaat het om een waarborg die je als klant moet betalen bij het aanschaffen van een ruilonderdeel. Dit lijkt mij normaal. Het gaat om een ruilonderdeel dat pas wordt ingeleverd na de reparatie. Simpel gesteld, je haalt het ruilonderdeel op, je betaald een waarborg, je vervangt het kapotte onderdeel door het ruilonderdeel, je brengt het gedemonteerde kapotte onderdeel naar de leverancier, je krijgt je waarborg terug. Logisch toch? Zouden ze dit niet doen, dan zouden de meesten ‘vergeten’ het kapotte onderdeel nadien in te leveren, waardoor er geen te reviseren onderdelen meer op voorraad zouden zijn en de reviseur failliet zou gaan.
als ik het goed lees… vraagt de garage een vergoeding om je het kapotte onderdeel mee tegeven??
heb ik bij mijn garage nog nooit van gehoord..
alleen als het een garantiegeval is dan moeten ze het vervangen deel naar de importeur sturen..

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Correctie niet de garage maar de leverancier van het ( gereviseerde ) nieuwe onderdeel moet het oude terughebben .
Zolang betaal jij een waarborg , die je terugkrijgt als je jou oude onderdeel binnengeeft .
Normaal hoor je daar niets van want je oude onderdeel gaat onmiddellijk retour , maar TS wil zijn oud stuur bijhouden , en dan komt er wel een rekening !
Trouwens niet zo ongewoon ; ik heb hier nog twee veerbollen liggen van een SM waarvoor ik ook 50 €uro waarborg heb betaald bij Chypharse .
Walter

Totaal aantal Berichten: 15738
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zoals ik al schreef dus. Bedankt voor de bevestiging Walter.
ok het gaat dus om een ruil onderdeel???

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Misschien kan topic-starter voortaan meteen schrijven dat het om een stuurhuis gaat?
Citroen!