Beste ID/DS liefhebbers,
Heb onlangs DS (special 2.0 uit 1972 geimporteerd uit Griekenland)gekocht en ben deze nu APK klaar aan het maken.
Een van de problemen is dat de bobine begint te roken als ik de auto op contact zet. Zodra deze gestart is het probleem verholpen.
Er zit mi nog orginele bobine in maar zonder voorschakelweerstand (zoals in bekabelingsschema is opgenomen). Dit zal wel oorzaak zijn van de oververhitting, vraag is waar kan ik zo´n losse weerstand vinden en wat voor spec´s?
m.vr. groet
Huub Reulen











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Volgens mij is hierover al het nodige geschreven…
Waarschijnlijk heeft je oude bobine inmiddels wel de nodige klappen gehad.
Ik zou voor een nieuwe bobine gaan; beru verkrijgbaar bij de club of de “DS specialist”






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou ook een complete bobine aanraden ,
waarschijnlijk heb je toch niet het juiste type in jou auto zitten .
Bobijnen met of zonder weerstand zijn niet hetzelfde .
Verder zou ik ook de contactpunten en condensator vervangen want deze hebben behoorlijk op hun donder gehad door de verkeerde bobijn .
walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Condensator zal wel loslopen, maar die kost bijna niets.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Iedereen bedankt voor de reacties, zal een nieuwe bobine plaatsen, ga ervan uit dat deze dan wel een voorschakelweerstand heeft.
Heb even gekeken naar contactpuntjes, die zien er nog goed uit (niet ingebrand). De motor loopt ook goed, dus dat vervang ik nog niet. De auto is 5 jaar geleden goed onderhouden genomen na importeren.
Ik zal ook miv november lid worden van DS club voor onderdelen.
mvr groet.
Huub
Zo’n voorschakelweerstand moet ook wel te regelen zijn toch? De bobine trekt als de motor niet loopt, het contact aan staat en de onderbrekerpunten zijn gesloten erg veel stroom want de impedantie van zo’n ding ligt tussen de 3 en 6 ohm. Daarom kan hij als dat contact lang aanblijft aardig heet worden.
Ik heb zo’n voorschakelweerstand op de bobine zitten en wil met alle plezier de waarde daarvan opmeten. Je kunt dan gewoon zo’n groene keramische draadgewonden weerstand van die waarde bij de electronicawinkel halen en dan is het probleem opgelost. Of je koopt een nieuwe bobine die de weerstand niet nodig heeft of haalt er een bij een autosloper weg.
Zo’n voorschakelweerstand is ongeveer 5 ohm.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vergeet niet dat er een groot verschil is in bobines met en zonder voorschakelweerstand !!
Dus een weerstand plaatsen op een bobine die er geen nodig heeft werkt niet .
Ook een bobine voor elektronische ontstekingen kan je niet gebruiken met contactpuntjes omdat die veel te veel stroom neemt , een belasting die de contactpunten niet kunnen blijven verwerken .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Walter
Hoe kan ik zien of de bobine die ik heb een voorschakel weerstand nodig heeft?
Huub












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
meet de weerstand van de primaire spoel..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>