Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Oh wacht, het is nog een serie 1. Op het blowerhuis (onder het reservewiel) vind je een drie-polige stekker. Meet eens of op deze plugjes massa komt als de handel in het interieur verplaatst wordt. Verder zit er nog een andere stekker: daar moet, met contact aan, 12v op staan.
Amioloog schreef:Begreep dat het bolletje bij mn schuifdak meer voor de airco is?
Het bolletje is niet van de airco: de airco is niet temperatuur gestuurd. Als je het open bolletje bedoelt dan is dat de temp- sensor van de kachel en als je het dichte bolletje bedoelt dan is dat de ontvanger van de centrale vergrendeling. Ik neem aan dat dit bij een Serie 1 niet anders is.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Geert, proficiat met je aanwinst, ze ziet er - zo van de foto’s- veelbelovend uit!
Als ik alle posts zo lees, denk ik dat je moet beginnen met de tip van Fluidphreak (hierboven).
@ garagestmarien: natuurlijk heeft hij de blower van het onderste plaatje, want die bovenste werd alleen gemonteerd van ‘74 - ‘77
De zogenoemde kachelweerstand (mbender heeft deze onlangs vervangen) zit bij jou hoogstwaarschijnlijk ook onder het deksel van de blower. Dus dat zwarte deksel op het onderste plaatje van garagestmarien.
Best kans dat dit de boosdoener is. Ze gaan nog weleens stuk.
Toegegeven, het is verwarrend, aangezien dit een ‘tussentype’ is. Dus mocht het niet onder dat deksel zitten, dan zit de kachelweerstand onder het dashboard. Maar ik denk van niet.
Succes en hopelijk zijn het alleen deze kleine dingen die de APK in de weg staan. Daarna: lekker gassen met die Turboraket!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
La Léo schreef:
@ garagestmarien: natuurlijk heeft hij de blower van het onderste plaatje, want die bovenste werd alleen gemonteerd van ‘74 - ‘77
Ik ben die tweede in vroegere modellen tegengekomen, ik ben die eerste in latere modellen tegengekomen. Het lijkt me handig te weten over welke het gaat.
Een auto van zo’n leeftijd kan een hoop meegemaakt hebben.

- BX 1.9 TURD, de Euro

garagestmarien schreef:La Léo schreef:
Ik ben die tweede in vroegere modellen tegengekomen, ik ben die eerste in latere modellen tegengekomen. Het lijkt me handig te weten over welke het gaat.
Een auto van zo’n leeftijd kan een hoop meegemaakt hebben.
Een hoop meegemaakt kan, maar het lijkt me niet dat ze in 1985 weer zijwaardse blowers zijn gaan monteren, of “even” het kachelhuis hebben vervangen, toch?

Totaal aantal Berichten: 10583
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is de blower bij dit type niet transistorgestuurd? Bij de TRD die ik ooit had wel, in de module onder het dashboardkastje. Transistor vervangen en het zaakje liep weer naar behoren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat is volgens mij alleen bij de serie 2. DAT heb ik dan weer nooit gezien bij een serie 1.
Hey allemaal,
Heel erg bedankt voor alle informatie.
Ik ga vanavond even onder de kap kijken. Ik ga er niet vanuit dat ze de blower een keer hebben verwisseld en wolgens mij heb ik inderdaad de 2e afgebeelde blower. Ik ga ook even meten inderdaad of er gereageerd wordt op de regelaar in de middenconsole en of er 12V op staat!
Verder voor de APK:
- knipperlicht LV
- achterste demper (lassen of nieuwe)
- denk ventilatie verplicht
- ruitensproeier, motor draait wel, maar geen water, dus denk slang verstopt
Veerbollen zijn al aangeschaft incl. voorraadbol, die worden binnenkort vervangen. Momenteel veert ie achter niet rechtstandig en voor is ie heel stug (lees hard) Hij komt wel snel omhoog (binnen 10 sec in alle standen) en blijft ook wel even staan. Denk dus dat systeem wel fris is, alleen de bollen niet.
Dat bolletje bij de bediening van het schuifdak is echt zo’n kooitje, en volgens mij voor de verwarming, want centrale vergr. heb ik niet erop. Maar wat doet deze dan precies? Alleen temp. waarnemen of ook iets bijregelen?
Groeten Geert

- CX 2400 GTi
Dit type heeft een automatische temperatuurregeling: het idee is dat de warm/koud regelaar een vaste temperatuur instelt, en met die sensor bepaalt de auto dan zelf of er warme of koude lucht bij moet. Als het goed is heb je ook een digitaal metertje met de temperatuur rechts onder je stuur zitten.
Ja daar zit inderdaad een digitale meter, dacht alleen dat het een tijdsklokje was.. Zal eens kijken of het ook werkt.
Zou wel leuk zijn! Wel luxe systeem voor die tijd.

Dat is ook een klokje hoor.
Hij heeft ofwel twee ronde knopjes, of één langwerpige hoekige knop die je aan twee kanten kunt indrukken.
Zoiets:

- CX 2400 GTi
Dan heb ik het mis, ik heb zelf nooit zo’n type gehad.
Maar dat neemt nog niet weg dat het een `climate control` is die zelf de ingestelde temperatuur regelt.
Ik heb gister even gekeken, ik heb inderdaad de blower van de onderste foto, een Behr. Heb nog niet gemeten.. Dus dat volgt..
Zo gisteravond even aan het knutslen geweest.
Heb even paar foto´s toegevoegd met de ventilator en met wat er achter mn dashbordkastje zit. Misschien dat één van jullie dan weet welk systeem ik heb. Op de behuizing van de ventilatie staat in iedergeval behr. Heb geen spanning gemeten op de stekkers die op de motor komen. Dus er gaat iets mis eerder in het systeem.
Kan ik de motor los testen door even rechtstreeks te verbinden met de accu? Wat is dat de plus en wat de minpool aan de motor?
Is er nog een relais en zo jaar waar vindt ik deze en hoe herken ik hem van de anderen? Dan kan ik die ook over doormeten..
Ik hoor graag even weer terug!
Groeten Geert