




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Onronde velgen/banden?
Bussen van de voorwielophanging uit het chassis gescheurd?
Citroen!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb ergens in een draadje gelezen dat een onjuiste wagenhoogte ook deze klachten kan veroorzaken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik heb ook een tik in de aandrijving. Aangezien ik de koppeling aan het vervangen ben lijkt het mij handig om de tripoidehuizen om te wisselen. Er zitten namelijk ribbels in en de kogels hebben een licht afgeplatte kant.
Heeft iemand dit al eens gedaan? En wat was het resultaat? Groetjes Ton.
Hydraulisch rijd beter




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
@ Ton: volgens mij staat het antwoord op je vraag hierboven. Ofwel; wisselen kan helpen.
Ik heb een andere vraag in het verlengde van deze draad.
Mijn DS19M uit 1964 had een trilling boven de 90 km/h.
Het bleek dat de aandrijfassen (oud type, kruiskoppelingen en centrale wielmoer) speling hadden op de kruiskoppelingen.
Helaas zijn die assen NewOldStock erg moeilijk/niet te vinden. Ik kwam 2 goede gebruikte assen tegen, met geen voelbare speling. Vervangen, maar helaas, nog steeds een trilling tussen 90 en 110 km/h.
Ik kan nu wel een kleine speling voelen.
Bak is 2 jaar geleden uit elkaar geweest, nagelopen en alle versleten onderdelen vervangen. Baklagers waren toen prima en er was geen speling op het differentieel. Voorwiellagers zijn goed. Wielen zijn in balans en rond.
Wat te doen?
Deze assen worden (nog?) niet gereviseerd. Weer op zoek naar andere assen?
Zouden de balansgewichten van de latere assen ook op passen op het oude type en zou dat helpen?
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
citrods schreef:Om nog even op dit onderwerp verder te gaan:
Mijn ds heeft een zeer hinderlijke trilling. Vooral waarneembaar tussen de 120 en 130.
Het is alsof de hele ds trilt, en deze uit elkaar kan gaan trillen. (zo goed als) niet waarneembaar in het stuurwiel.Heeft ze al ruime tijd, maar vandaag toch maar eens aan begonnen. Italië komt dan ook redelijk dichtbij.
Eerst en vooral de wagen, uiteraard links en rechts afzonderlijk, van de grond gezet, en de wielen laten draaien.
Links (zo goed als) niets waarneembaar. Rechts duidelijk een trilling / onbalans voelbaar, zelfs bij lagere snelheden. Maar niks te zien!
Wiel eraf en weer laten ronddraaien: idem.Aandrijfas losgemaakt, weer laten ronddraaien: (zo goed als) niets meer voelbaar.
Aandrijfas misschien? Maar niets aan te voelen of te zien, lijkt allemaal ok.
Iemand nog tips?
Staan de grote bouten van je voortrein allemaal goed vast ???
Walter
Meten is weten , gissen is missen



Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Ik heb ook een hinderlijk getik vanuit rechts vooronder. Ik verdenk de tripode en denk dat ik links en rechts maar eens ga omwisselen. Heb ik daar nog speciale onderdelen (pakkingen bijvoorbeeld) voor nodig of is het een kwestie van eraf en erop?
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Ik heb een kleine “ruimte/speling” op de linker aandrijfas,als het wiel van de grond is dan kun je de aadrijfas met de hand iets heen en weer bewegen. Is dit normaal en hoeveel mag deze speling dan bedragen? Bij een snelheid van 110 km/u gaat de auto trillen, het best zichtbaar ook bij lagere snelheden aan de linkerzonneklep.
John
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl
Op de tripoid ( bakkant) mag iets speling zitten. De homokineten ( wielkant) mogen geen speling heben.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mel schreef:Ik heb ook een hinderlijk getik vanuit rechts vooronder. Ik verdenk de tripode en denk dat ik links en rechts maar eens ga omwisselen. Heb ik daar nog speciale onderdelen (pakkingen bijvoorbeeld) voor nodig of is het een kwestie van eraf en erop?
Neen. kan je zo over hangen. Houd wel de meenemers (tripoide huis) bij de kogels van de zelfde kant.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Versleten tripoïdes veroorzaken trillingen en vrijwel nooit rammels. Rammels en tikken worden 99% door een versleten aandrijfas veroorzaakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok bedankt voor de reacties binnekort eens “kijken”
Inmiddels al ruim 20.000 km probleemloos gereden met de BW23! Zie ook andere draadjes. Twee maal in Spanje en een maal in Italie.
groet John
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl
Vandaag de boel los gehad. Tripoide huis links was droog, lekker vol met vet gezet. Trillingen nu in ieder geval stuk minder. Heb nu vredestein voorbanden, misschioen toch overgaan op michelins?
John
kijk ook eens op http://www.motorclub-rhoon.nl





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat zou best wel eens kunnen schelen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.