Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Vandaag weer lekker bezig geweest met de DS. Nu is bij mij alleen de achterzijde rot. Met name bumperophaning, schelpjes regengootjes, kofferbakbodem, etc. Ik wil het liefst alles kaal en schoon hebben en zat dus te denken om haar te laten stralen. Is het ook mogelijk dat ik alleen de achterzijde laat behandelen en de rest van de koets niet? Heeft iemand dat wel eerder gedaan?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Stralen is grof geweld op de vierkante centimeter Je zal dus wel degelijk de zaken goed moeten afschermen. En ondanks dat het afgeschermd is zal je nog heel lang de troep terug vinden.
Laat je eens goed voorlichten door een goede straler, bel anders eens Habraken op in Best. De huidige eigenaar komt uit de DS-wereld en kan je waarschijnlijk goed advies geven.

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik zal eens bij verschillende bedrijven informeren. Het kwam gisteren in me op omdat ik bezig was met de auto en vrijwel alleen de bips van de ds laswerk heeft. Deels vanuit kosten oogpunt en deels vanuit het werk wat erbij komt zat ik dus te denken om haar dan deels te laten doen.
Ik heb nu de kont helemaal kaal. Het dak moet er nog af (even kijken waar ik die kan laten) en de achterruit eruit. Verder rest alleen nog het dasboard, de nodige bedrading en natuurlijk de hele voorzijde.
Is alleen afplakken zoals bij spuiten genoeg? Of moet je echt met iets anders te werk gaan?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Totaal aantal Berichten: 9365
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Reken erop dat alle rotzooi overal in de auto kokerbalken motor enz enz ...komt te liggen
en haal of kun je dit niet voor 100 % opruimen dan begint daar de ellende zo weer opnieuw.
En straalgrid en vrijgekomen roest heeft de eigenschap om nog sneller te gaan roesten
bezind eer ge begint.
Naar mijn mening is dit vragen naar ellende.
succes.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Oke, duidelijke mening! We gaan dus gewoon weer verder met het volledig demonteren van de auto… Dan maar wat meer geld uitgeven, maar liever wel gewoon in een keer goed.
Persoonlijk vind ik dat niet een goed idee.
Bumperophaning, schelpjes, regengootjes, en kofferbakbodem vervangen + behandelen achteraf tegen roest , en in de lak zetten, is goed te doen met de producten van vandaag. Ik zou een goede staalborstel nemen
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Mr. Smith, jij bedoeld gewoon niet stralen en de boel zelf blank maken? Het punt is dat er aan de achterzijde in al die kleine hoekje ook roets zit. Dat wil ik graag weg hebben. Met stralen is dat 100% goed. Bij zelf verwijderen zul je met een staalborstel erg moeilijk in kleine hoeken en naden komen, niet te vrgeten dat er ontzettend veel troep van tectyl, zand en andere zooi zit. Vandaar dat ik aan stralen zat te denken.
Heb jij het zelf ook eens gedaan en zo ja hoe ben jij dan te werk gegaan. Ik neem aan dat je ook kleine hoekjes e.d. schoon het gemaakt.
Ik heb dit nog niet gedaan en ik weet perfect wat je bedoeld. De achterkant is iets waar iedereen vroeg of laat mee te maken zal hebben, elke DS/ID hoor je daar letterlijk wegroesten waar je erbij staat. Mijn schelpjes en gootjes moeten ook opnieuw gedaan worden en ik heb beslist dit vakkundig met staalborstel te doen. Oppervlakte roest waar je echt niet aankunt, gebruik ik een goede roesttoper en grondlaag in één.
Ik heb zo’n 20 jaar geleden weleens geprobeerd plaatselijk de koffer te stralen. Dit straalapparaat had een spuitpistool met een afzuigslang eromheen. Op de slang zat een borstelrand voor de afsluiting (net zoals je bij je stofzuiger accesoires hebt). Je zette de borstel op de te stralen plek, bediende het straalpistool voor een seconde en de plek was schoon. De afzuiging werkte het beste op een vlak oppervlak maar die zijn er niet zoveel (behalve plaatwerk). Ondanks de afzuiging kreeg je overal straalstof. Ik ben er snel me gestopt want het stof kwam tot in het dashboard en de motorruimte.

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb mijn bodem met de hand schoongemaakt:
Eerst alle bitak eraf gestoken met een plamuurmes en verfstripper m.b.v. een verfföhn,
vervolgens met de staalborstel op de slijptol grof schoongemaakt en daarna met een ontlakschijf (hiermee beschadig je het staal minder dan met een staalborstel) op de boormachine de klus afgemaakt.
Die ontlakschijf kun je bij de meeste autolakkenhandelaren kopen.
Met dit als resultaat:
Erratum op mijn vorige post : ik weet perfect wat je bedoelT ( niet bedoelD )
Pascal, bedoel je met ontlakschijf zo’n Scotch Brite achtige schijf?

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Pascal, wat jij laat zien daar voorzie ik ook geen probleem in. Echter, als je kijkt naar het binnenscherm achter dan heb je al ontelbaar veel hoekjes. Neem nou het gedeelte achter het schutplaatje van het leidingwerk. Of de goot waar het kofferbak rubber in zit. Hoe heb jij dat schoon gekregen? Het lijkt me namelijk niet dat je daar met een staalborstel of met een ontlakschijf goed bij kunt.
Het maakt mij niet uit om mijn handjes vies te maken en een tijdje bezig te zijn, maar dan wil ik het ook wel goed schoon hebben.
pascalvm schreef:Volgens mij wel, het lijkt een beetje (qua structuur) op een harde spons…
Zoiets dus, werkt geweldig: