



























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Han S schreef:pascalvm schreef:Volgens mij wel, het lijkt een beetje (qua structuur) op een harde spons…
Zoiets dus, werkt geweldig:
werkt perfect maar slijten ook snel (waar lak en roest verdwijnt waar blank metaal verschijnd.
dus echt gebruiken voor de plaatsen waar het nodig is want ze zijn nogal prijzig.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Niets haalt roest zo goed weg als stralen(of beitsen).
Met een staalborstel op een boormachine en daarna roestomvormer heb je nog een beetje kans, een 3M schijf of wat dan ook is goed voor lakverwijdering maar roest krijgt het niet weg.
Deel kaal? Zet er Fertan op, zie je zo als er nog roest zit…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Han S schreef:
pascalvm schreef:
Volgens mij wel, het lijkt een beetje (qua structuur) op een harde spons…
Zoiets dus, werkt geweldig:
werkt perfect maar slijten ook snel (waar lak en roest verdwijnt waar blank metaal verschijnd.
dus echt gebruiken voor de plaatsen waar het nodig is want ze zijn nogal prijzig.
Dit zijn ongeveer de schijven die ik heb gebruikt;
Ik had ze in het blauw van 3M, waren ongeveer 30 euro per stuk en ik heb er twee nodig gehad voor de bodem.
!Let wel! ik heb eerst alle bitak eraf gestoken m.b.v. een verffohn daarna het grove werk met een staalborstel (op de haakse slijper) gedaan en toen pas deze schijven gebruikt.
Ik ben grofweg zo`n 3 tot 5 dagen bezig geweest om de hele bodem kaal te krijgen.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En daarna onder de douche?
Citroen!
Ik geloof niet zo in helemaal ontroesten, want dat zal je nooit lukken. Tussen alle naden blijft met stralen zeker gewoon het roest zitten, dus wat maakt het dan uit als er in een hoekje ook nog wat roest zit?
Belangrijker dat je het nog bestaande roest zo goed mogelijk fixeert en afsluit, bv met de Rx lijn ( of ja DriverD met Sanders fet)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Maar als ik roest afsluit, wat zijn dan de gevolgen? Neem nou bijvorbeeld twee plaatwerkdelen die aan elaar gepunt zijn en waar lichte roest zit. Gaat dit dan niet verder roesten?
Ik weet dat dit soort discussies al vele malen gevoerd zijn. Maar ik raak zo’n beetje hetspoor bijster. De één zegt namelijk lijnzaadolie. De ander FX prodcten, weer een ander heeft een ander middel en ik begrijp dat tectyl waardeloos is want dat sluit af… Of zit ik nu helemaal verkeerd. Dus, wie heeft de aller-aller beste optie?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Inderdaad tussen 2 platen zit eigenlijk altijd roest. Helaas is de DS opgebouwd uit allemaal laagjes, dus heb je heel veel van dergelijke plekken.
Ik geloof erg in de lijnolie producten:
Rx5 of Owatrol olie om diep tussen de kieren in het roest door te dringen en het roest te fixeren. Daarna een afsluiten met Rx7 of Rx10, afh of je het over wilt schilderen.
Het enige vergelijkende onderzoek wat bekend is, gaat uit van vlakke platen ( dus geen naden waar roest in zit). Uit dit onderzoek blijkt dat Sanders fet verweg superieur is. Maar hier zijn de Rx producten niet vergeleken en het probleem zit juist in de naadjes.
Een roest omzetter als Fertran dringt ook niet diep door in de naden.
Roest afsluiten is juist ideaal, maar wel zo dat er geen water meer bij komt. Probleem met oude tectyl is dat er water onder komt wat niet goed meer weg kan daarna.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Roest in naden oplossen? zien dat elke puntlas nieuw is…
Een realistischere methode is beitsen, al zijn er hier ook “verhalen” over.
Fertan is een roestomvormer en werkt zeer goed, echter, dit tussen naden gieten is nutteloos, het residu beschermt niet en de boel gaat gewoon terug roesten.
Wat ik zou adviseren is spuiten met Dinitrol ML en daarover Dinitrol 1000 of MikeSanders ofzo.
De ML kruipt in de naden, verdrijft vocht en vertraagt roest.
Er zijn andere producten die beweren hetzelfde te doen maar ben daar niet zo een fan van, Dinitrol heeft zich al jaaaren bewezen.
(Valvoline ML Tectyl moet je ZEKER afblijven)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb na het schoonmaken de bodem in de rx-5 gezet; een beetje overbodig, het chassis is daarna naar de spuiter gegaan, opnieuw geschuurd in de etsende primer en de lak en daarna weer behandeld met een mengsel van RX5 / RX7. Maar dat spul kruipt wel in de naden, dus ik ga ervan uit dat deze wel behoorlijk beschermd zullen zijn. Straks de boel nog een keer in Mike Sanders Fett en dan hopelijk heel lang geen roest meer…
@driverd;
De dame stond in Zelhem op de brug toen ik hiermee bezig was en ik was dolblij dat Thijs daar een badkamer met douche heeft !
(Helaas zijn er geen foto`s van )





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Citroen!









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik heb bij mijn CX die Valvoline Amber in de wielkasten gespoten. Is dit ook een van deproducten die je niet moet gebruiken? Dat zou erg leuk zijn namelijk want dan kan ik alles er weer af gaan halen…
Jullie adviseren dus de boel na het lassen in de RX5 en vervolgen de RX7/10? Kan ik daarna ook nog lijnolie gebruiken of is dat dan overbodig? En die lijn olie, moet je dat dan eens in de zoveel tijd gaan herhalen?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat wordt weer een richtingenstrijd…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hier hoor ik alleen alleen maar positieve verhalen over tenzie je naar belgië gaat
Een realistischere methode is beitsen, al zijn er hier ook “verhalen” over
wat zijn dan de negatieve??????
ga het zelf ook laten doen.(auto beitserij holland)
groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Ik heb bij mijn CX die Valvoline Amber in de wielkasten gespoten. Is dit ook een van deproducten die je niet moet gebruiken? Dat zou erg leuk zijn namelijk want dan kan ik alles er weer af gaan halen…
Jullie adviseren dus de boel na het lassen in de RX5 en vervolgen de RX7/10? Kan ik daarna ook nog lijnolie gebruiken of is dat dan overbodig? En die lijn olie, moet je dat dan eens in de zoveel tijd gaan herhalen?
Geen idee over Valvoline Amber, maar RX 5 = lijnolie. Daarna afmaken met RX 7 of 10, hoeft niet herhaald te worden.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
valvoline amber is tectyl waar je doorheen kunt kijken. gaat een paar jaar mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>